Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ta opp ett instrument om gangen - utgangspunkt og rekkefølge?


sarge

Anbefalte innlegg

La oss si at du har en låt, enten du er eneste musiker og spiller alt selv, eller at du har et band. Videre har du et enkelt hjemmestudio med 2-kanals lydkort. For å kunne mikse låta bra må du da ta opp hvert instrument og vokalen hver for seg.

Hva bruker dere som utgangspunkt? Spiller dere inn en "kladd" med flere instrumenter for å få rytme, arrangement og akkorder riktig? Eller starter dere med en enkel clicktrack...eller?

Hvilken rekkefølge spiller dere inn instrumentene i? Hva har de ulike musikerne i headsettet når de spiller?

Utfordringene er slik jeg ser det at man under slik innspilling ikke har den støtten det er å ha samspillet med bandet å støtte seg på.

Jeg vet det ikke er noen fasit, så jeg regner med at det er ulike erfaringer her. Det er uansett interessant med både proff beste praksis og amatørtips og triks her. Jeg snakker altså om jobben med selve opptaket, før man har alle sporene og starter sluttmiksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spill inn et gitarspor på klikk, og legg så på trommer mens du hører på gitaren og klikket. Når trommene er ferdig legger du på bass, så gitar og vokal. Dette er det alle jeg har spilt inn med har gjort ihvertfall. Spørs jo hva slags musikk det gjelder og sikkert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs litt på hva slags musikk det er, men jeg starter som regel med å legge ledespor med kassegitar og vokal til klikk. Etter det varierer det alt etter arr på låta, praktiske hensyn i forhold til andre musikere osv. Ofte lager jeg et enkelt trommekomp og legger en bass oppå ledespora. Trommer kan godt komme mye senere, ofte helt tilslutt.

Det som er viktig er vel å ha en viss plan for arret på låta, hvis det er feks er et gitarparti du vet skal med, så er det like greit å få det inn tidlig. De andre musikerene spiller jo ofte på respons av hva de hører.

Ellers skulle jeg gjerne tatt et kurs med noen som har svart belte i å skru riktig lytt til musikerene, da jeg opplever at dette kan ha utrolig mye å si for hvordan de spiller. Jeg har jo merket at volum og balanse på det du sender kan endre dramatisk det som kommer tilbake fra musikerene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det også som de fleste andre her. Spiller inn en følgegitar på klikk først, før jeg lager trommesporet. Så kommer resten litt etter hva jeg føler for. Vanligvis legger jeg på i hvertfall ett gitarkompspor før bassen. Dette fordi jeg synes det er greit å ha gitarsporet å gå ut i fra når jeg lager basslinjer og ganger.Det å prøve og få trommer, bass og gitarer til å låte fint sammen er det jeg vanligvis bruker mest tid på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Det har hendt ja. Jeg kan godt legge inn MIDI-basert gitar eller bass fordi det er så kjapt og enkelt. Jeg er elendig til å spille på klikk når det kommer til bass og gitar, så det er liten vits i å forsøke å spille inn noe før trommene er i boks. Da kjører jeg heller MIDI og tighter det opp 100% så jeg har noe å følge under tracking av trommer.

Forøvrig er rekkefølgen min av ting som spilles inn skikkelig som regel trommer (MIDI-sett) --> gitar --> bass --> keys --> div. påfyll. Litt genreavhengig selvsagt, er det noe funky kommer bassen som nummer to om det er noe jeg har laga selv.

Endret av Dellers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.