Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Grimcaster #2


Anbefalte innlegg

Ble såpass fornøyd med den nye snekre-bygge-banne-lakke-hobbyen min at jeg kjører på videre! Denne gangen blir ting en smule annerledes dog, siden Warmoth (i følge planen sålangt) ikke kommer til å være delaktig i dette bygget.

Det hele begynte for snart to måneder siden når jeg kjøpte inn en planke med ask og en planke mahogny. Disse har blitt saget opp i stykker og klargjort til to forskjellige prosjekter. Jeg var en smule hastig (og uerfaren, tihi) ved innkjøp så det jeg trodde skulle bli 4 kropper ble totalt 2; en av hver tresort. Jeg begynte i dag med asken da jeg har fått på plass en avretter- og tykkelseshøvel for å få de to stykkene jevn og fin til liming. Prosjektet bærer ikke preg av profesjonell luthier-oppførsel, men jeg liker å lære ved å gjøre. Mangelen på profesjonalitet kan også eksemplifiseres med at jeg ikke får tykkelseshøvel-funksjonen til å starte siden jeg mest sannsynlig monterer dekselet feil. :P

Soundtrack: Skraeckoedlan - Äpelträdet

2013-11-07165129_zps984eb27e.jpg

Wiho, en avretter og tykkelseshøvel! Se bort i fra merket. Den funker :)

2013-11-12124414_zpsf4abbc7c.jpg

Se også bort ifra det faktum at jeg var "smart" nok til å kutte ut form på to deler før jeg limte sammen stykkene. Bruker gamle barneklær for å være snill mot treverket. Gjenbruk!

2013-11-12124358_zps310b7c38.jpg

Det ene stykket har et herlig hull som jeg ikke ble vist når jeg kjøpte treemnet. Mindre fett. Tenker å lage en tjukk blanding lim, spon og pussestøv så får vi se hvor det bærer.

2013-11-12124410_zpsbaafab87.jpg

Har også litt vel få clamps, men det var det jeg hadde! Fine sag-kanter, hæh? Gleder meg til å flekke frem routeren. :)

2013-11-12124424_zps58cea686.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moro :D kjør på med bilder artig å se. Er vel ikke så farlig om tvingene setter merker på trestykkene, det skal vel freses bort der alikevel?

Det gjenstår enda å se. Det skal i utgangspunktet bli en telekropp, men hvem vet. Kanskje jeg får et innfall og lager les paul i ask!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh, jeg har samme maskinen og det dekselet er litt knotete :) men den er billig og funker greit, min var faktisk ikke så verst innstilt fra boksen heller.

Jeg skal også til med ask etter hvert, men det blir en ny thinline da. Norsk ask er ikke lettvektstre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh, jeg har samme maskinen og det dekselet er litt knotete :) men den er billig og funker greit, min var faktisk ikke så verst innstilt fra boksen heller.

Jeg skal også til med ask etter hvert, men det blir en ny thinline da. Norsk ask er ikke lettvektstre...

Sålangt har jeg vært smart nok til å få maskinen i drift til avretting. Da monterte jeg dekselet under. Forsøkte å montere det oppå til tykkelseshøvling, men da vil den ikke starte. Halp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbdag nummer to.

Lite skjer i dag da det er feiringsdag med samboer, så idag har jeg bare tatt emnet ut av clamps og sjekket over skjøten. Er en liiiiiiten glipe bak nederst og den er ikke 100% jevn i overflatene (siden jeg ikke fikk tykkelseshøvel-delen til å virke og jeg er utålmodig) så det blir jobb for eksentersliperen. Kroppen er vel 5 cm tjukk, så vurderer å prøve meg på en carve, men vet ikke helt hvor fett det blir med ask eller om det blir et halvt tonn arbeid for mye.

Slik ser den ut i dag, med litt slik moderne snapseed-redigering. Ingen hashtags her, eller emneknagg som det heter på norsk. De er forbeholdt instagram:

2013-11-13180452_zpscb274b97.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carvetop i ask? Helt sikkert mulig, men det er hardere enn de aller fleste lønnetopper, og det kommer til å trenge porefylling også... just sayin' :)

Hvis du skal ha ned tykkelsen på kroppen kan du lage en slede til fresen, det er passe enkelt og gir bra resultat:

DSC_1025.jpg

Endret av el_roffo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carvetop i ask? Helt sikkert mulig, men det er hardere enn de aller fleste lønnetopper, og det kommer til å trenge porefylling også... just sayin' :)

Hvis du skal ha ned tykkelsen på kroppen kan du lage en slede til fresen, det er passe enkelt og gir bra resultat:

Har du et snasent tips eller to til konstruksjonen? Bunnplate og sideskinner skal jeg nå klare, men er litt usikker på hvordan best å lage selve skinnene til fresen. :)

Ask ternger porefylling ja, så det holder.

Jeg bygde for ikke så lenge siden en kropp i ask, vakkert mønster, hardt og tungt treverk og masse store porer :)

Porefylling skal den få, jeg har plenty av sorter å velge mellom. Mulig jeg farger dem også hvis jeg bestemmer meg for en sær fargeblanding, eller kjører blank dersom jeg skal driste meg til å lage silverburst...! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du et snasent tips eller to til konstruksjonen? Bunnplate og sideskinner skal jeg nå klare, men er litt usikker på hvordan best å lage selve skinnene til fresen. :)

Jeg tok bare en ca.120 x 20 cm hylleplate (Biltema), borret et stort (5-6 cm) hull på midten og boltet fresen fast over hullet. Og så har jeg skrudd fast to stålskinner (også Biltema) på langsidene for at den ikke skal bøye seg. Jeg skal sette på stoppeklosser på undersiden slik at jeg ikke drar den over kanten på sideskinnene og forårsaker (flere) uhell og høylytt banning :)

Jeg bruker et 1" fresestål med bunnskjær til planing. Det funker med mindre også, men det blir kanskje litt mer pussing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg endelig fått spikket og hakket litt i ask-kroppen. Etter en del irritasjon på dårlige fresebits, en kvestret tommel og en stikksag som overhodet ikke liker ask (og i tillegg skjærer i pissevinkel) ble det en kort dag:

Soundtrack: diverse drum and bass, er sikkert ikke så mange som hører på slikt her inne så jeg dropper referanse. :P

2013-11-19125510_zps4bb04062.jpg

Etter en tidlig tur på Clas Ohlson i morges, ble disse dagens redning. Kjøpte dem for å kunne gnafse vekk tre til pickup-routingene, men disse endte opp med å gjøre jobben lettere for stikksagen også. :)

654f9f1b-538f-47d4-9c55-f79aae043006_zps

Exhibit A - Knall å bruke forstner til tretygging! Stikksag-kuttene oppe på venstre siden avslører fort at jeg gav opp saging i 4,8mm tjukt materiale.

Det blir vel for drøyt med gjærsag, så båndsag er vel kanskje eneste veien å gå... Har noen anbefalinger til bedre løsning? :)

d2fcfd1c-4d6b-4497-985b-c2a47dcb94ef_zps

2013-11-19133849_zpsd7a25707.jpg

Alt overflødig er nå saget/fortsneret vekk og fresing med selvlaget (lite nøyaktig) template er i gang. Ingen bilder enda, da jeg bruker en altfor kort bit og skal på handletur på interwebben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.