Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Grimcaster #2


Anbefalte innlegg

Porefylling skal den få, jeg har plenty av sorter å velge mellom. Mulig jeg farger dem også hvis jeg bestemmer meg for en sær fargeblanding, eller kjører blank dersom jeg skal driste meg til å lage silverburst...! :D

Hvilke porefyllere bruker du?

Jeg har den vannbaserte fra Stewemac (den gamle typen), og er serdeles missfornøyd med den.. Kliner på både 5 og 6 runder av den på en mahoganykropp med sliping imellom hver omgang, men det er fortsatt masse porer å se når jeg lakkerer... Ser på sidene til Stewemac at de har en annen type vannbasert filler nå. Den jeg har fikk ikke mye skryt på sidene dems heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har handlet, men ikke testet av flere årsaker en porefyller fra verktøyAS. Chestwood shellac sanding sealer heter den, hvis jeg ikke har skrevet noe feil.

Har ikke fått surret meg til å splitte askestammen jeg har liggende etter den naturlige sprekken den har. Blir kanskje i løpet av vinteren. Ser for meg mange timer med elhøvel etter den operasjonen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke porefyllere bruker du?

Jeg har den vannbaserte fra Stewemac (den gamle typen), og er serdeles missfornøyd med den.. Kliner på både 5 og 6 runder av den på en mahoganykropp med sliping imellom hver omgang, men det er fortsatt masse porer å se når jeg lakkerer... Ser på sidene til Stewemac at de har en annen type vannbasert filler nå. Den jeg har fikk ikke mye skryt på sidene dems heller..

Den nye typen fra StewMac skal visst være bra greier, om det ikke er produsert av Timbermate så er det veldig likt. Jeg skal avgi rapport når den er testet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke porefyllere bruker du?

Jeg har den vannbaserte fra Stewemac (den gamle typen), og er serdeles missfornøyd med den.. Kliner på både 5 og 6 runder av den på en mahoganykropp med sliping imellom hver omgang, men det er fortsatt masse porer å se når jeg lakkerer... Ser på sidene til Stewemac at de har en annen type vannbasert filler nå. Den jeg har fikk ikke mye skryt på sidene dems heller..

Den nye typen fra StewMac skal visst være bra greier, om det ikke er produsert av Timbermate så er det veldig likt. Jeg skal avgi rapport når den er testet :)

Det er den nye typen jeg har. Kjøpte alle sortene de har, bare for å ha til alt jeg kan tenke meg. Brukte den på Grimcaster #1, tok da bare ett lag og tror egentlig jeg enten gjorde en halvsloppy jobb eller så burde jeg ha gjort prosessen flere ganger. Det fylte bedre enn ingenting, for all del, men det kunne ha blitt bedre.

Er Timbermate skjit? Trodde StewMac sin bare var rebrandet Timbermate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mini-oppdatering:

Har vært litt stille den siste uken grunnet manglende verktøy, enkelt og greit. Har stikksagd, forstneret, planet og limt videre så smått, så nå er hullet bakpå ask-telen fylt igjen, mahogny-kroppen er sagd til og kantfres er kjøpt inn. Da venter jeg bare spent på den nyinnkjøpte Triton-overfresen som ble sendt i dag! :D

2013-11-23122245_zps673eb4a3.jpg

2013-11-25132607_zpsb0ffa9f2.jpg

Mahogny-telen blir da altså Grimcaster #3. Tykkelsen på treet var 4,5 cm og ble da akkurat litt for lite til å lage en feita les paul. Dette blir da en carved top tele-paul (forhåpentligvis).

Da gjenstår bare å finne ut hva i all verden jeg skal lage halsene av og hvor i all verden jeg skal handle treverket. Hjølp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er bookmarked. :)

Duger Co-Tech-tingene? Fortsatt litt flytte/oppussingskaos her så har ikke fått ryddet plass i furtebua, men håper det blir rom for slikt etter jul og der er det plass til snekkerbenk og diverse halvstore maskiner (har også tenkt på å lage ordentlig avtrekk med mulighet for å suge ut høvel- og sag-spon ut i en beholder på utsiden av huset, men der blir et fremtidsprosjekt).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fresen jeg har brukt sålangt er helt OK. Har ikke hatt større problemer med den enn at selve håndtaket holder på å ramle fra hverandre. Dette er riktignok en fres jeg kjøpte i 2005, men som jeg senere gav til en kompis. Har kun brukt denne på frihånd med et passe slitt fresestål da jeg ikke orket å vente til jeg hadde kjøpt inn egen overfres. Denne skal i følge Posten sin app være meg i hende i morgen, så da blir det øyeblikkelig litt mer fart på sakene, da denne er 1/2 (og 12mm) og ikke 1/4 (og 8mm) som Cotech fresen er. Er forøvrig ganske fornøyd med plan- og avretteren som er avbildet i byrjan! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær veldig forsiktig med det fresestålet, og ikke fres hele kroppstykkelsen i en omgang. Med nesten rette skjær har den lett for å bite seg fast og gi deg en ubehagelig overraskelse (hvis du bruker hele lengden). Bare deler litt erfaring :D

Takker! Det var akkurat det jeg hadde planer om å gjøre, så du steppet inn i grevens tid ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et lignende fresestål, bare med helt rette skjær. Freste ut to kropper og det gikk stort sett greit helt til jeg kom inn cutawayen... Det var like før jeg måtte bytte undertøy. Ditt har litt skråstilte skjær og det er bedre. Hvis du er ekstremt forsiktig og freser bort mindre enn en mm om gangen kan det gå bra, men jeg vil ikke anbefale å ta den sjansen :) Mahogny er relativt porøst og fresen kan rive av store stykker hvis den plutselig biter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et lignende fresestål, bare med helt rette skjær. Freste ut to kropper og det gikk stort sett greit helt til jeg kom inn cutawayen... Det var like før jeg måtte bytte undertøy. Ditt har litt skråstilte skjær og det er bedre. Hvis du er ekstremt forsiktig og freser bort mindre enn en mm om gangen kan det gå bra, men jeg vil ikke anbefale å ta den sjansen :) Mahogny er relativt porøst og fresen kan rive av store stykker hvis den plutselig biter.

Jeg får filme prosessen i tilfelle det går galt, sånn at jeg lærer til neste gang. Kommer nok til å bestille litt hos Radian etterhvert, men var rastløs og ville ha kantfres asap. Selv før jeg faktisk har en overfres den passer til. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

re3aty4e.jpg

Her er da et snapseedprosessert bilde av resultatet sålangt. El Roffo sin antakelse ble dessverre korrekt. Når jeg freste med klokken fant fresen ut at den skulle tygge i seg et godt stykke mer ask enn det den burde (her såvidt synlig på høyre horn). "Yay." Jeg har også slurvet på ene kurven, denne må modifiseres i tykkelse for at hele kanten skal bli jevn.

Alt kan fikses! Håper jeg. Vi kan uansett konkludere med at det ikke blir en 100% korrekt tele-kropp, men med tanke på hvor lite nøyaktig templaten min er kan jeg ikke si meg overrasket. :P

Blir noen dager pause nå grunnet influensa. Neste steg: fikse feilene og prøve å gjøre en bedre jobb på #3

Edit: glemte bilde av herligheten som kom i posten i går. Makan til monster! :)8atuzaqe.jpg

Endret av rahnvu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.