Web Analytics
Jump to content

Boss ds-1 mods

Recommended Posts

Har ikke sjekket ut Monte Allums sin, men det florerer av mods til DS-1. Jeg modda en jeg hadde for noen år siden og den ble faktisk mer enn brukbar. Helt verdiløs informasjon ettersom jeg ikke husker hvor jeg fant denne modden, men det modden gjorde var å minke gainmengden pedalen hadde, samt litt mer mellomtone. Når jeg tenker meg om så ble pedalen noe helt annet enn det den opprinnelig var..., in a good way.

My two fullstendig ubrukelig cent. :)

Hehe, sånn er det :)

Koblet opp ds-1 og ds-2 på Marshall valvestaten min her nå, og der låter de faktisk brukbart begge 2! (dog unødvendig da ampvrengen låter bedre)

På AC30'n, som er på utlån, minnes jeg de låter helt krise. Men det er vel egentlig erfaringen med flere pedaler også. Får de ikke til å låte skikkelig på Voxen.

Har tenkt tanken på en EQ i effektløkka, som jeg kan aktivere når jeg bruker andre vrengpedaler... Hmm...

Må få hjem Voxen snart!

Jeg har hatt den "gamle" japan-utgaven i mange år. Så mange år at jeg faktisk kjøpte den ny...

Da Rock'n roll ble byttet ut med køntri og blues for ca 20 år siden, ble den liggende helt til i vår. Da hadde jeg litt opprydding i skuffer og skap. Ved hjelp av 1 stk jumper ble pedalen omgjordt til vanlig 9V forsyning.

Jeg er helt enig i at pedalen er i skarpeste laget for de fleste. Det jeg imidlertid har oppdaget, er at hvis volumet på gitaren skrus ned til 30-40%, fungerer den den en slags crispy overdrive, ulikt alt annet og faktisk ganske kult på rytme. Pedalen fikk igjen plass på brettet.

Jeg kan nevne at i samme rydderunde fant jeg også min gamle Boss GE7 EQ pedal. Den ble oppgradert med bedre OP'er og kondiser. Støyen forsvant og den fikk også en plass på brettet...

Ja, men synes ikke den keeley-moden høres all verden ut.

Tror fremgangsmåten må være å koble den på forsterkeren og finne ut hva en vil ha annerledes, og så finne ut hvilke komponenter som da må endres.

Er jo som du skriver masse guider.

Har selv en orginal japansk modell med gammeldags toneknapp osv.

For meg låter den vepsebol uansett hvordan jeg skrur den, men jeg har bestemt meg for å ikke modde den.

Den har forsåvidt fått en kultstatus, og derfor er det moro å ha en orginal.

Jeg har så mange andre vrengpedaler som låter bra.

Det er vel to feil som ble gjort ved konstruksjonen av denne pedalen: De dempet ikke særlig mye bass før distortion-trinnet, dette gjør vrengen grumsete med en gang. Det andre er diskanten i tonekontrollen som er alt for skarp når du vrir den opp.

Tips er å se på modder rundt tonekontrollen. Muligens øke verdien på C11?

Som sagt jeg har ikke tenkt til å prøve meg, men bruker den ikke. Den står i hylla som "vintage" ;)

Har en DS-1 og DS-2 pluss flere andre Boss vrengpedaler. Bortsett fra HM-2 som har sin sjarm har jeg enda tilgode å finne en Boss-vreng jeg liker. Moddet eller ei. Jeg er veldig glad i modulerings, klang og ekkopedalene til Boss, så det er rart de ikke klarer å lage gode vrengpedaler.

Nå er det en del jeg ikke har prøvd, feks. Blues Driver og de helt nye modellene. Er det noen av disse som kan anbefales?

Har en DS-1 og DS-2 pluss flere andre Boss vrengpedaler. Bortsett fra HM-2 som har sin sjarm har jeg enda tilgode å finne en Boss-vreng jeg liker. Moddet eller ei. Jeg er veldig glad i modulerings, klang og ekkopedalene til Boss, så det er rart de ikke klarer å lage gode vrengpedaler.

Nå er det en del jeg ikke har prøvd, feks. Blues Driver og de helt nye modellene. Er det noen av disse som kan anbefales?

Har en Blues Driver også. Blir aldri klok på den. Den ene dagen synes jeg den låter fet OD, den andre dagen synes jeg den låter bare haskt og rævva.

Den har havnet på hylla sammen med DS-1.

Jeg tar heller fram DIY Rat og TS-808. Da har jeg alltid bra distortion og overdrive.

Altså: Boss Blues Driver --> ikke noe å kjøpe, etter min mening.

Helt uenig med han over! blues Driver er en knallbra OD, perfekt både på Mesaen og Ibanezen min, akkurat for.. Ja... Blues.. Og sololyd.... Den er den eneste Boss pedalen jeg fremdeles sitter igjen med, og bruker!