Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

NBD! Lawsuit Ibanez fra '84!


Knewt

Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg ny bass, litt spontant.

Kom over en grei deal på Finn.no, og slo til.

Det er en Ibanez P-bass-kopi fra 1984. Den største akilleshælen med de gamle Ibanezene er jo de dårlige pickupene, men denne er oppgradert med Bartolini-PUs. I tillegg har forrige eier satt på pickup-cover og stol-cover.

Bassen er (veldig) godt brukt, men det er litt av sjarmen.

Se bilder i link til Dropbox: https://www.dropbox.com/sh/fy02fik1xigblb5/r5eV7LT-nk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt brukt kan man si, god bruk av slipemaskin, kanskje?

Ellers er jeg rimelig sikker på at du bommer med minst 6 år på tidfestelsen. Så sant dette ikke er noe partsogreier, så må denne være fra 1978 eller eldre. Den ble rett og slett ikke laget etter 1978.

Jeg har selv en slik jazzbass fra samme perioden. Ikke verdens beste instrument, men en bass jeg er glad i, og kjenner godt. Den har også nye pickups, som du er inne på er det ikke så veldig mye sprut i originalene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøft. Liker instrumenter som har levd litt. Jeg har selv en gammel, defrettet Ibanez.

Men jeg tror jeg har sett den bassen der en gang før... Kjøpt den av noen her på forumet?

Nei, kjøpte den av en fyr på FInn, såvidt jeg vet har han ikke bruker her. Men bassen har jo vært innom flere mennesker i sin levetid.

Godt brukt kan man si, god bruk av slipemaskin, kanskje?

Ellers er jeg rimelig sikker på at du bommer med minst 6 år på tidfestelsen. Så sant dette ikke er noe partsogreier, så må denne være fra 1978 eller eldre. Den ble rett og slett ikke laget etter 1978.

Jeg har selv en slik jazzbass fra samme perioden. Ikke verdens beste instrument, men en bass jeg er glad i, og kjenner godt. Den har også nye pickups, som du er inne på er det ikke så veldig mye sprut i originalene.

Er nok noe slipemaskin inne i bildet, ja :P Og massiv bruk av svart gaffa, og ser ut som det har vært noe skarpt på plekterbrettet i et håp om å "relice" den.

Hmm. I følge http://www.guitardaterproject.org/ibanez.aspx er den fra 1984. Men skal jo ikke love noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, kjøpte den av en fyr på FInn, såvidt jeg vet har han ikke bruker her. Men bassen har jo vært innom flere mennesker i sin levetid.

Er nok noe slipemaskin inne i bildet, ja :P Og massiv bruk av svart gaffa, og ser ut som det har vært noe skarpt på plekterbrettet i et håp om å "relice" den.

Hmm. I følge http://www.guitardaterproject.org/ibanez.aspx er den fra 1984. Men skal jo ikke love noe.

Kan hende det er på Finn jeg har sett den også.

Har en gammel Ibanez selv, som sagt. Skjønner ikke hvorfor originalpickupene til Ibanez skal få så mye pepper. Det er trøkk i den pickupen jeg har på min:

http://forum.gitarnorge.no/topic/45959-oj-hva-har-jeg-kjoept-godt-brukt-fretlesskonvertert-bass/?hl=frankenfretless

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor fant du serienummeret?

Jeg er jo ikke noe feilfritt orakel, men det er noe som ikke går i hop her.

På "lawsuit"- basser, produsert til og med 1976/7, ikke helt sikker, er det nemlig ikke noe serienummer. Det ble innført i 1977.

I 1977 hadde Ibanezbassene fått "andenebbhodet", sånn som det er på de første RG-ene, eller RoadStar- gitarene. :)

Er det lov å spørre hva du ga for den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er serienummer på en plate over der halsen er festa (på baksiden av bassen altså).

Jeg ga ca 3 lapper, med et nytt strengesett og frakt.. Vet ikke om det var superbillig, men jeg er fornøyd iallefall. Har testa den litt, og med de gamle strengene som stod på så låt den ganske fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare pickupene på den er jo verdt en del. Men jeg er ganske sikker på at her er det noe uoriginale deler inne i bildet. Det hodet og 1984 går rett og slett ikke i hop, det er jeg helt sikker på.

Hele greia med den "lawsuit"- saken, som egentlig er bare tull, er jo at i juni 1977 sendte Norlin (Gibson) inn en klage på utseendet av headstocken til LP- kopiene. Allerede samme året kom som du ser katalogen over modellene ut litt senere på året med et annet utseende. Hele grunnlaget for saken var da faktisk borte, og det ble aldri noen rettsak, men et forlik. Slik sett er hele betegnelsen helt feil.

Du kan jo kikke her på utseendet i 1977:

http://www.ibanez.co.jp/anniversary/expansion.php?cat_id=41&now=1

og i 1979

http://www.ibanez.co.jp/anniversary/expansion.php?cat_id=41&now=1

Ikke spor av "Gibson" eller "Fender"- headstocker her, og de tok det garantert ikke opp igjen. Begge selskapene gikk jo på en saftig knekk da superstrat- æraen kom, og det var da heller de to store som kopierte gitarene til Ibanez og andre i stedet for motsatt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, ja. Jeg skal ikke si noe sikkert. Fyren jeg kjøpte av solgte to basser. Den ene var satt sammen av deler fra Fender (både Mexico, Japan, USA), mens den jeg kjøpte nevnte han ikke noe om det. Men for alt jeg vet kan den være satt sammen av mange basser. I alle fall, så er det satt sammen bra. Og den spilte ganske fint, som sagt - så jeg er fornøyd foreløpig.

Forøvrig hadde forrige eier før han jeg kjøpte den av, plukket av Ibanez-decalen på headstocken, og satt på en Fender. Forrige eier tok av Fender og satte på en Ibanez igjen. Så det lukter jo kanskje at bassen er en dele-bass. :) Jeg kan ikke nok om gamle Ibanezer (eller basser generelt) til å si noe. Uansett er jeg glad at bassen min har den headstocken den har (og ikke de du linka til. De var ikke så pene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1977 hadde Ibanezbassene fått "andenebbhodet", sånn som det er på de første RG-ene, eller RoadStar- gitarene. :)

Hehe. "Andenebbet" er jo veldig treffende når man ser på den. Har ikke tenkt tanken før nå. Personlig synes jeg det er en tøff headstock. Min Roadster har andenebbet og er fra 1980.

Knewt: Forresten, what's up med strenginga? Man skal vel ikke krysse strengene slik på headstock?!

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett litt mer på bildene, og dette er nok ikke en Ibanez- hals. Alle jeg har sett fra denne perioden, har utfresing til trussrod oppe på hodet, og det satt et stort trekantet metallstykke over utfresingen. Det var ikke noe pent arbeid, ingen avrundede kanter eller finesse på den jobben.

Det viktigste er jo at det er en gitar du liker, og at den spiller bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sarge: Det var forrige eier sitt arbeid. Han røyk G-strengen, så den ble for kort til å feste på riktig stemmeskrue, så da kryssa han de sånn. Det var også grunnen til at jeg fikk med et ekstra strengesett.

Tusen takk, Skoggy :)

Castor: Ja, denne har jo trussrod nede i bunnen av halsen. Da er det nok bare å bite i seg at det er en Partsobass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.