Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Squier VM Jazzmaster


Roger Wilco

Anbefalte innlegg

Hepp! Jeg ble overveldet av GAS her i dag da jeg hørte på Lars Winnerbäck på Youtube. Så nå har jeg lyst på Jazzmaster. Men lommeboken er slunken så jeg tenkte kanskje Squier er et allright alternativ. Og så har jeg et aldri så lite håp om at det gode folk her inne vil si at jeg ikke må finne på å kjøpe Squier, siden det er et billigmerke og ikke verdt prisen på materialene engang, slik at jeg innser at dette er et håpløst prosjekt og slipper å bruke de pengene. ;)

Det er visst flere varianter, men dette er altså den jeg har kikket på:

http://www.fender.com/squier/series/vintage-modified/vintage-modified-jazzmaster-rosewood-fingerboard-3-color-sunburst/

Hva tror folket? Er det en gitar som er verd å investere i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja. Vil du ha, så vil du ha, og da er sikkert dette en grei gitar.

For meg er en Jazzmaster en ganske sær gitar, og modellen er belemret med flere svakheter konstruksjonsmessig. Jeg eier ingen, og det er det jo en grunn til. Det at mange andre ikke er enige med meg, er fint og flott, men det er en grunn til at den ikke har veldig stor utbredelse, selv om det er en Fender.

Noen særtrekk til at det ikke er min favoritt, det er alt for mye passiv elektronikk i den, noe som gjør at den låter litt slapt. Den er originalt elendig skjermet, og sammen med alle ledningene i gitaren gjør den til en støybombe, pickupene, som slettes ikke er P90, de bare ser slik ut, feeder bare du puster på dem, og i det hele tatt. Bridge er en vinglete katastrofe som ikke ble ferdig utviklet. Betaversjoner er ikke bra, selv ikke på gitarer. Regn med å stemme ofte. Sånn hvert tjuende sekund.. :P

Videre er dette noe som passer, i den grad den passer til noe i dag, til skranglerock, noe jeg ikke bryr meg noe om.

Da har du fått flere gode grunner til å beholde kronene på sparegrisen. Da får vi håpe at andre har motsatte forestillinger.

Spar pengene, og kjøp deg noe fint, for eksempel en åttitalls RG!

Spøk til side, jeg skjønner jo at du egentlig spør om denne modellen er et kurant valg, eller om du må ha en F i stedet for en S

Spør du meg, så er det ikke så sikkert at dette vil bli en hovedgitar. Derfor tipper jeg at en S er et godt startsted, og så kan du heller oppgradere hvis dette viser seg å falle i smak, warts and all.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen hands-on erfaring med Jazzmaster, men på generelt grunnlag er Squier VM veldig gode instrumenter til prisen. Dette er kvalitet langt over de billigste seriene til Squier, og de fleste eksemplarene står på ingen måte tilbake for Mexico Standard.

Ift mye passiv elektronikk og slapp lyd så kan jeg nevne at jeg spilte på en Jaguar tidligere, som har enda mer passiv elektronikk, og jeg følte på ingen måte at den hadde spesielt slapp lyd. Denne hadde humbuckers og en annen bro, så ift skjerming, feeding, støy og bro-trøbbel kan jeg ikke uttale meg.

Spesielt dette med broa er dog noe som er et kjent problem, men det problemet får du uansett om det står Squier eller Fender på headstocken, så om du GASer og har lyst å prøve hadde jeg personlig ikke hatt noen verdens problemer med å kjøpe en Squier VM for å teste ut, og antakeligvis også kunnet fortsette å bruke om jeg fant ut at det var en gitar jeg likte.

Så ja, fyr på du! Jazzmaster er fett! De ser bra ut og låter tøft, og jeg kunne godt tenke meg en selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja. Vil du ha, så vil du ha, og da er sikkert dette en grei gitar.

For meg er en Jazzmaster en ganske sær gitar, og modellen er belemret med flere svakheter konstruksjonsmessig. Jeg eier ingen, og det er det jo en grunn til. Det at mange andre ikke er enige med meg, er fint og flott, men det er en grunn til at den ikke har veldig stor utbredelse, selv om det er en Fender.

Noen særtrekk til at det ikke er min favoritt, det er alt for mye passiv elektronikk i den, noe som gjør at den låter litt slapt. Den er originalt elendig skjermet, og sammen med alle ledningene i gitaren gjør den til en støybombe, pickupene, som slettes ikke er P90, de bare ser slik ut, feeder bare du puster på dem, og i det hele tatt. Bridge er en vinglete katastrofe som ikke ble ferdig utviklet. Betaversjoner er ikke bra, selv ikke på gitarer. Regn med å stemme ofte. Sånn hvert tjuende sekund.. :P

Videre er dette noe som passer, i den grad den passer til noe i dag, til skranglerock, noe jeg ikke bryr meg noe om.

Da har du fått flere gode grunner til å beholde kronene på sparegrisen. Da får vi håpe at andre har motsatte forestillinger.

Spar pengene, og kjøp deg noe fint, for eksempel en åttitalls RG!

Spøk til side, jeg skjønner jo at du egentlig spør om denne modellen er et kurant valg, eller om du må ha en F i stedet for en S

Spør du meg, så er det ikke så sikkert at dette vil bli en hovedgitar. Derfor tipper jeg at en S er et godt startsted, og så kan du heller oppgradere hvis dette viser seg å falle i smak, warts and all.

Din tullebukk! Svakheten vedr. bridgen/tremoloen er at originalsadlene skraller fælt og at strengene hopper ut av sporene. Dette fikses enten ved en 'buzz stop' eller ved å sette på en Mustang-stol. At en Jazzmaster ikke holder seg stemt er tull og fanteri. Ja, den er nok mer kresen på at stolen må være helt korrekt satt opp enn hva andre gitarer kanskje er, men om man får det til så er en Jazzmaster/Jaguar enklere å holde stemt enn en strat.... ;)

Enten surrer man elektrikertape rundt 'postene' på stolen, eller så lærer man seg å få satt den opp slik at stolen følger strengene og beveger seg frem og tilbake alt ettersom man hever eller senker tonen.

En Squier VM JM er et fint sted å starte. Jeg har ikke prøvd en selv, men de går for å være veldig bra. De er nok dårlig skjermet, som flere påpeker, og elektronikken er sikkert grei å bytte ut, i hvert fall pickups (GFS sine JM-pickuper får god omtalte på offsetguitars.com, for øvrig et veldig kjekt forum med mange tips i forhold til setup av JM/Jaguar).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, som man spør får man svar! Det er tydelig at dette er en gitarmodell hvor folk har sterke meninger, enten den ene eller den andre veien. Jeg leste litt på Offset-forumet, og der var kommentarene rimelig positive. Men på en annen side virker de også litt i overkant fanboy, og sterkt preget av subjektive oppfatninger. Men også andre steder virker oppfatningene generelt positive, særlig med tanke på den lave prisen (ca 3000,-).

Dette blir på ingen måte noen hovedgitar for meg. Både Telecasteren, LP-en og Ibanez RS-en kommer til å gå foran. Men det er gøy å forsøke noe annerledes. Så er spørsmålet om det blir for mye modifiseringer (bro, pickuper, osv.), og om de tipper verdi-for-pengene-skalaen i gal retning. Jeg får regne litt på det og holde øynene åpne for gode kupp på bruktmakredet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TC- etter den "lett fargede" framstillingen av gitaren fra min side er vel begrepet tullebukk kanskje på sin plass, men faktisk så understreker du greit noe av problemet jeg synes gitaren har med den grunnleggende konstruksjonen.

Jeg er ganske sikker på at hvis en noe mindre anerkjent gitarprodusent hadde levert noe som ut av esken hadde fungert så dårlig som dette, så hadde gitaren blitt dømt nord og ned. Jeg er klar over at det går an å få en fungerende gitar ut av en slik, men her handler man faktisk en ferdig gitar, og ikke et påbegynt byggesett.

Det å handle seg en helt ny gitar, og det første man må gjøre er å bytte deler, eller å klisse rundt med tape, binders og andre remedier for å få den brukbar er ikke veldig bra i min bok. Da er det noe feil med modellen og hvordan den er lagd, og det bør man i det minste være klar over hvis man handler en. Som jeg også skrev,vil man ha, så vil man ha, og er man forberedt på det og synes det er greit at dette er en del av pakka, så for all del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ønsker Fenderlogoen på headstocken så har Fender akkurat kommet med en billig Jazzmaster i Modern Playerserien. Ser ut til at det er en spesialutgave for Thomann. Koster rundt 3500.

Så spørs det om disse Modern Playerne som er laget i Kina strengt tatt er bedre enn Squier. Har bare testet en Telecaster Plus og den virket bra nok.

Edit: Link:

http://www.fender.com/series/modern-player/modern-player-jazzmaster-hh-rosewood-fingerboard-crimson-red-transparent/

Endret av E5150
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig kul finish på den, E5150! Men den har humbuckere, og ikke single coils. Dessuten spiller det ingen verdens trille om det står Fender, Squier eller for den saks skyld King Sound (noen som husker de?), så lenge de spiller og låter bra.

Veldig godt poeng der, Castor. Det at løsninger er gamle eller orginale, betyr ikke nødvendigvis at de er gode. Jeg så noen videoer som demonstrerte hvor lett strengene blir dratt ut av sporene på Jazzmastere. Det er visst bare å bytte broen ut med en Mustang-bro, altså en smal sak. Men hvorfor dette ikke er gjort på tegnebordet til Fender? Er virkelig de bakstreverske alt-må-være-orginalt-taknene så sterke? Underlig. Vi spiller jo ikke av VHS-er lenger. Eller Super-8...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De Squierne er knallfine. Du burde sjekke ut J.Masics jazzmasteren også, som skal være enda bedre.

Jeg hadde ikke tenkt på å bytte elektronikken. Den låter rimelig bra.

Alt det negative over her gjelder Jazzmaster som gitartype i seg selv, ikke Squiermodellen.

Men jazzmaster er kult om du er i indiesjangeren. Go for it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.