Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

NGD / Hva kan jeg forvente av en Gibson LP Trad 2009


Black Anger

Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg en lillebror til Customen min. En 09 GLP Traditional, Desert Burst.

Har bare sett gitaren på bildene fra annonsen. Ei har jeg prøvd disse.

Hva kan jeg forvente meg contra Customen som er min hovedgitar her i livet?

Endret av Black Anger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg det mener du kan forvente er bra instrument. Det spørs hva du forventer, men jeg mener det er mange på forumet her som forventer alt for mye av Gibson.

Det er liksom ikke grenser for hva man må opp i for å få en "brukbar" LP. Man må minst opp i Custom Shop R8 eller R9 eller helst "R100" om det i det hele tatt skal gå an å kjøpe en Gibson. Gibson lager bra gitarer, og la kritikerne kjøpe seg en PRS eller noe annet dritt!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse har vel 50's halsprofil. 57'/57'+ pups, swiss cheese weightrelief. Nashville bro, og tuliphead stemmeskruer er vel også originalt på disse. All hardware er sannsynligvis krom. Rosewood fretboard.

Det er det jeg kommer på i farta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg det mener du kan forvente er bra instrument. Det spørs hva du forventer, men jeg mener det er mange på forumet her som forventer alt for mye av Gibson.

Det er liksom ikke grenser for hva man må opp i for å få en "brukbar" LP. Man må minst opp i Custom Shop R8 eller R9 eller helst "R100" om det i det hele tatt skal gå an å kjøpe en Gibson. Gibson lager bra gitarer, og la kritikerne kjøpe seg en PRS eller noe annet dritt!

Synes at nick'en din passer bra her..... ;) Gibsons kvalitetskontroll har gått rett vest de siste årene grunnet finanskrise, uro i firmaet osv. Bare det at de kaller en gitar "Les Paul Traditional", og samtidig gjør uønskede forandringer på LP Standard, er bekymringsfult. Det som i dag er Traditional var gårdagens Standard. Det som i dag er dagens Standard var i "gamle dager" Standard Gibson modifisert med av eier med andre stemmeskruer....osv...

Min mening er "don't fix it if it works". Gibson har i de senere år ignorert det, og nå får de virkelig svi... De har alt for mange modeller ute på markedet av forholdsvis dårlig kvalitet, og i ren desperasjon gir de seriene forskjellige navn <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Standard-modellen har da forandret seg flere ganger opp gjennom tida, og at Gibson ønsker å utvikle gitarene, ser jeg bare positivt på. Har prøvd flere 2008 Standarder og må si jeg synes det har vært helt glimrende instrumenter. Har også prøvd flere Traditionals som også har vært veldig bra, bortsett fra en som var helt "død". Traditional kommer vel med Classic '57 pickups (en av Gibsons egne PAF-kloner) som de aller fleste liker bedre enn 490R og 498T pickupene som satt i Standarden i mange år.

Som Historic-eier er jeg også forpliktet ( :P ) til å si at det er enda et hakk opp på skalaen, og i de fleste tilfeller er de nok det.

Uansett, trenger du ikke opp på Historic for å få en god Les Paul, og som nevnt har spesielt 2008 standarden imponert meg veldig ved flere tilfeller. Problemet dens er dog at den har en del features man ikke skal like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Byljer på denne.

Men har et par ting å legge til: Gibson tar seg godt betalt for navnet, det er mange mandagsgitarer og set-up'en er ofte litt på halv åtte.

Likevel er det gode gitarer, bedre enn mye annet. Bare vær obs på at eksemplaret du kjøper kan trenge litt kjærlighet når du får det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å være klar over at alle Gibsongitarer er laget på mandager uten kvalitetskontroll.

Sannsynligvis er alle gitarer fra Japan mye bedre, og nesten alle fra Østen ellers også.

Det er fordi de er laget på andre ukedager og med kvalitetskontroll.

Gitaren heter Les Paul Traditional fordi den etter tradisjonen er laget på en mandag uten kvalitetskontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sarkasmen er dog ikke helt uten mål og mening i dette tilfellet... Det ER en mer og mer generell uttalelse på dette forum at Gibson ER en mandagsfabrikk uten sans i det hele tatt for å lage gode gitarer, mens gitarfabrikker fra Østen, nesten uten unntak, har en mye bedre arbeidsmoral, og en langt større kunnskap om det å lage gitarer. Og så så mye billigere da gitt!

Ja, jeg har på en måte tatt standpunkt som forsvarer av Gibson (og Fender) i slike tråder som dette. Det betyr IKKE at jeg mener at alt som slippes ut fra fabrikkene til Gibson er gull. Det betyr heller ikke at jeg mener alt fra østen er billig ræl. Men det er ikke helt så svart / hvitt som man kan få inntrykk av noen ganger. Både Gibson og Fender lager så mange gitarer at det nesten må slippe gjennom ett og annet eksemplar som har feil som ikke burde sluppet gjennom.

Men vær vennlig og husk på at selv om man ikke liker en gitt gitar, betyr ikke det at den er dårlig. Joda, både Fender og Gibson er selvsagt klar over at man kan (og bør) tjene litt ekstra på en sterk merkevare. Likevel gjenspeiler dette seg i andrehåndsverdi. Det betyr at man som regel taper mindre penger på en Gibson hvis man finner ut at "dette var jaggu en mandagsgitar" og man finner ut at man bør prøve å lure den på noen andre.

Dette er også "strømninger" i markedet. Vi bør huske at Gibson så seg nødt til å legge ned produksjonen av Les Paul i 1960 pga. labert salg. Kanskje fordi de "fleste" mente at de var overprisede (de var jo også veldig dyre sammenlignet med mye annet) og kanskje til og med dårligere enn mange samtidige gitarmerker. De fleste vet vel hva de "fleste" mener om de gitarene i dag.

Jeg har liten tro på at arbeiderne hos Gibson har mistet evnen til å lage gitarer av god kvalitet. At de av og til gjør ting som ikke nødvendigvis er like vellykket er en helt annen sak. Etter min mening er Traditional-modellen likevel et vellykket trekk, etter det jeg kan skjønne. Da de bestemte seg for å modernisere Standard-modellen litt, så de behovet for å tekkes de som ikke likte forandringene. Som sagt, har jeg prøvd en del både nye Standards og Traditionals, og jeg kan med hånden på hjerte si at det ikke har vært noen "dårlige" eksemplarer. Noen kunne hatt behov for en bedre setup, og sågar nye strenger, og noen har jeg likt bedre enn andre, men jalla? Nei, Gibson bruker i hvert fall ikke finer og hardware av mykt metall samt ultrakjip elektronikk i gitarene sine.

Det selges jo også rimelig brukbart av både Standard og Traditional så vidt jeg har registrert. Det må da bety at i hvert fall noe er riktig gjort.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rolig. Det var mer en kommentar til måten GPM valgte å kommentere på. Selv har jeg ingen interesse av å forsvare Gibson, og jeg har heller aldri satt min fot i en Gibson og har dermed ingen personlig agenda. Det var heller ikke poenget. Poenget var simpelthen å påpeke en relativt ubrukelig kommentar som åpenbart var ment for provokasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På samme måte som noen ukritisk forsvarer Gibson, må noen være motvekt.

Jeg synes mange gibsongitarer er gode. Men ifht andre som tar like godt betalt for gitarene sine, er det flere dårlige eksemplarer, det er flere som trenger grundig set-up og det er mye rart som foregår innenfor fabrikkens vegger..

Nyansert kritikk av enkelttilfeller, trenger ikke å bety totalslakt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere leser posten min, ser dere at jeg ikke ukritisk forsvarer Gibson. Posten min var heller ikke ment som et svar til enkeltinnlegg her, men mer et tankekors ifht. det jeg tolker som en generell "anti Gibson holdning" fra mange av medlemmene her. Jeg er heller ikke så veldig sikker på at alle har så veldig mye erfaring med Gibson-gitarer. (Jeg er vel heller ikke av dem som har veldig mye...) Dette er et diskusjonsforum og andres meninger og ytringer teller minst like mye som mine, bare så det er sagt. Jeg prøver bare å komme med et litt mer nyansert bilde da det stadig vekk blir ytret ting som muligens er sterkt preget av det man har lest rundt om på nett, uten den helt store personlige erfaringen.

Gubbe, Kossoff, Aphe og Byljer anser jeg som rimelig saklige og reflekterte postere også. Så har jeg nevnt det og... :P

Ja, Gibson gjør mye rart. (hva som foregår innenfor fabrikkveggene, vet jeg lite om.) Ja, Gibson tar mer for et produkt enn et tilsvarende asiatisk produkt (skulle bare mangle), men likevel er det da stort sett, i aller høyeste grad, kvalitetsinstrumenter de leverer. Selv pris tatt i betraktning. (Er det ikke litt artig med en for og mot Gibson-diskusjon igjen da? ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser i ettertid at mitt innlegg egentlig havnet litt på sidelinjen. Det handlet jo mer om min irritasjon over at Gibson har forandret Standaren, samt gitt det som burde vært standard et nytt navn. Traditional!

Har prøvd en del Traditionals, og de fleste av dem har vært bra. Bra pickups har de også.

Når det gjelder "Østengitarer"..... Det er en grunn til at Gibson anså gitarer produsert i Japan på 70/ 80-tallet som en trussel, og gikk til sak. Det er en grunn til at det finnes gitarer som heter "Orville by Gibson" og "Epiphone Elite (Elitist)", lisensiert av Gibson USA. I Østen lagde de Gibsonkopier ut ifra hvordan Gibson ble bygd på 50-tallet. I USA produserte de gitarer ut ifra prinsippet "lav produksjonskostnad, høy utsalgspris...tjen penger". Det er ikke dermed sagt at alt som kommer fra Gibson USA per i dag er dritt. Det er det absolutt ikke, men kvalitetskontrollen har defintivt gått ned de senere år. På 90-tallet/ tidlig 2000 hadde de veldig bra kontroll, men min personlige mening er at de i de senere år har slakket opp litt. Det slippes ut en del gitarer med f.eks. slurvete lakkjobb (lakk fra kropp på binding o.l.), og slik var det ikke for noen år siden. Skjønner at Gibson må spare inn, men.... Ja ja, money talks :(

Til slutt, tror trådstarter blir fornøyd med sin Trad. Stort sett holder de en høy kvalitet, og prisen per i dag er fordelaktig :)

Endret av Byljer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.