Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

NGD / Hva kan jeg forvente av en Gibson LP Trad 2009


Black Anger

Anbefalte innlegg

Når det gjelder lakk over binding, er det i hvert fall slik jeg har forstått ifht. historic VOS finish gjort med overlegg. Nitro kan faktisk smitte over ved bruk. Spesielt på halsen. Min R8 er slik, og først syntes jeg dette virket som litt slurvete. Men etter å ha sjekket det litt nøyere, er dette faktisk gjort fordi dette ofte skjedde med de originale 50-tallerne. Er det pent? Njesh... Gjør det noe? Overhodet ikke. :)

Når det gjelder de såkalte lawsuit-modellene fra Japan på '70 tallet, må jeg si at de fleste jeg har vært borti ikke har vært noen halleluja-opplevelse. Men noen hadde riktige specs ifht. 50's LP der Gibson hadde gjort noen forandringer, og var absolutt billigere. Til og med Ace Frehley skal, etter sigende ha traktert japan-produserte kopier i sin tid. (Greco så vidt jeg husker, men det var relativt kortvarig. Jeg har selv en Greco Firebird som absolutt er en knakende god gitar.) Da er det klart at Gibson ville gjøre noe for å ta noe av det markedet. Derav Orville og Epiphone. Ikke noe problem å skjønne det, egentlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jo innrømme at jeg er en av dem som ofte tar litt hardt i når jeg kritiserer Gibson. Det lages selvfølgelig mange gode gitarer på fabrikken! Trads jeg har testet har gjevnt over vært gode.

Men når det er sagt så synes jeg Gibson får ufortjent mye ros rundt om kring. Jeg synes ikke de lever opp til dagens krav til en topp gitarprodusent. Det blir rett og slett for mye halvveis som kommer ut av den fabrikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med at den er helt død mener i hvert fall jeg at den ikke har god klang. Den vibrerer, resonerer veldig dårlig. Man får dårlig med overtoner og det er vanskelig å få god lyd ut av den rett og slett. Dette er noe som mikrofoner ikke kan gjøre så fryktelig mye med. En uinspirerende gitar lydmessig rett og slett, og det merker man godt når man spiller den uten strøm.

Edit: Jeg er temmelig sikker på at du merker om en gitar er død om du sammenligner med en annen gitar som er motsetningen.

Endret av Brekkvasselven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk gitaren igår, og den er digg så langt. Halsen er jo ikke langt unna Customen min.

FIkk en liten nedtur når jeg åpna kofferten. Gitaren var yberskitten. ...blah...Skjønner ikke hvordan folk kan sende slikt ifra seg. Strengene var helt død, bånda og kroppen var rimelig seig.

Men etter noen timer med vask og polering, ja og ett sett med Regular Slinky så ble det pinade gitar ut det. Btw, plekterbrettet var det første jeg fjernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basert på avataren din så skal du vel tukle til gitaren med EMGs? ;)

Jeg hadde testet 57 classic-pickupene før du kaster de ut. Ikke riktig sammenligningsgrunnlag ettersom min referansegitar er en ES335, men jeg liker 57 classic'ene veldig godt. Null stress til å takle mer heavy greier, og låter flott på cleanlyd. Det kan jo tenkes at du liker de etter noen timer med testing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig. Ikke kast ut pickups før du har sjekket hva de er gode for. Sleng gjerne inn en clean boost-pedal i kabalen. Ofte det eneste som trengs for å få resten av lydkjeden til å våkne, samtidig som man bevarer muligheten for den mer organiske lyden fra passive pickups når man kutter boosten.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basert på avataren din så skal du vel tukle til gitaren med EMGs? ;)

Jeg hadde testet 57 classic-pickupene før du kaster de ut. Ikke riktig sammenligningsgrunnlag ettersom min referansegitar er en ES335, men jeg liker 57 classic'ene veldig godt. Null stress til å takle mer heavy greier, og låter flott på cleanlyd. Det kan jo tenkes at du liker de etter noen timer med testing?

This! Har 57 Classic i min LPC, og de låter konge til det meste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.