Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Single ended super ... eller noe ...


Anbefalte innlegg

Har blitt noen single ended amper ... Først en Weber 5F2A, så en "kråkereirsprototyp" med ett EL84 og EF86 || 12AX7 preamp, så en EF86->6V6 "hjemmeamp" etterfulgt av en 6SL7 -> 6V6 amp med reverb.:

AmberReverb_mk1.jpg

Låter fint, men er litt før "pysete" før noe råkkebandsbruk ... Så ... Loddet først sammen en amp med to 6V6 parallellt ... låt fint og høyt ... men men ... måtte jo prøve med noe skikkelige rør :

KT66 :

KT66.jpg

Alright !!!

Prototype (don't try this at home ...):

Katoom_66.jpg

Hadde ett passende chassie liggendes, og litt boring, filing og skruing resulterte i :

Katoom_66_Chassis.jpg

Chassiet var desverre ikke så pent... noe oksidering og spor etter klønete boring og skruing.

Vurderte først å male det. Men etter noe roting i kjøkkenskapene fikk jag en skikkelig tullete idé :

Kontaktpapir ! :

KitchenSink_66.jpg

:-)

Den er akkurat nu i 'teste, modde og lodde' fasen. Men det virker veldig lovendes !

Basert på 5F2A med 6SL7 preamprør.

Konstruksjon er sån vanlig "Johan gjør ting han ikke kan" løsning ... men det virker ! :

Katoom_66_gutshot.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nice job!

Jeg liker KT66... Får vi et par lydklipp?

Hvor får jeg kjøpt lodde(et eller annet)kort som du brukte?

Jobber med et prosjekt hvor jeg bruker eksperimentkort 5x7cm men

jeg skal ikke ha el-komponenter på dem. Bruker den kun som

loddepunkter. Dine er nesten perfekte.

De mangler bare tall men dette ordnes lett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nice job!

Jeg liker KT66... Får vi et par lydklipp?

Hvor får jeg kjøpt lodde(et eller annet)kort som du brukte?

Jobber med et prosjekt hvor jeg bruker eksperimentkort 5x7cm men

jeg skal ikke ha el-komponenter på dem. Bruker den kun som

loddepunkter. Dine er nesten perfekte.

De mangler bare tall men dette ordnes lett...

Mangler tall ? Hvor da ? :)

Det kortet dr kjøpte jag fra www.ampmaker.com. http://www.ampmaker.com/store/Perforated-board.html

Bruker såne turrets man skrur på : http://www.ampmaker.com/store/Screwmount-turrets.html

Den 6SL7 -> 6V6 reverb ampen ser litt annerledes ut :

Amber_Reverb_Guts.jpg

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uh jeg viste at det ikke blir mulig å forstå det jeg skrevet.

Prøver på nytt :-) og henviser til bildet hvor rør henger opp/ned.

Såkalte loddekort er brune og ligner på "sukkerbiter-kontakter"

Ok ... du mener disse :

tb03a.jpg

http://www.ampmaker.com/store/Tag-board.html

eller ?

Skjønner fortsatt ikke hva du mente med 'De mangler bare tall men dette ordnes lett...' ? :-)

Skall se om jag får tatt opp noen lydklipp på KT66 ampen snart ...

Den mindre 6SL7 -> 6V6 ampen med reverb låter i hvert fall ganske kult med SG : http://lager.folvell.net/johano/OctalAmp/Creamish.mp3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg bare vist at de het tag-board. Loddepunkter på et eksperimentkort

er merket med tall som jeg liker å bruke på el-skjema.

Ser ingen merking på tag board så jeg gjetter at du bare teller tags og følger ledninger.

Helt greit med lite antall ledninger.

Jeg har to utganger hvor jeg bruker nettverkskabel med RJ45-plugger. Dette betyr

16 loddepunkter kun for dem. Totalt skal jeg ha bruk for rundt 40 loddepunkter og

det blir mye lettere når alt er merket med tall/boksraver.

Du sa at ampen ble litt pysete. Hva tilsvarer det i lydnivå?

Blir dette en grei amp for øving hjemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Damn, dette kan jeg like. Hvor mye kostet dette deg hvis man ser bort fra arbeidskraft?

Blir fort noen tusenlapper med trafoer, chassi og diverse småplukk

Handlet mye deler før noen år tilbake (fra diverse nettsjapper) med diverse store planer som ikke blev til noe ant enn planer, så delene til KT66 ampen hadde jag liggendes i diverse skuffer og skap ...

Ampen er ganske lik denne her : http://www.tube-town.net/diy/tt66-mkii/tt66-mkii-engl.html

Jag bruker 6SL7 i stedet før 12ax7, og enklere tone kontroll.

Den koster 275 Euro + frakt, moms, tull og toll ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg bare vist at de het tag-board. Loddepunkter på et eksperimentkort

er merket med tall som jeg liker å bruke på el-skjema.

Ser ingen merking på tag board så jeg gjetter at du bare teller tags og følger ledninger.

Helt greit med lite antall ledninger.

Jeg har to utganger hvor jeg bruker nettverkskabel med RJ45-plugger. Dette betyr

16 loddepunkter kun for dem. Totalt skal jeg ha bruk for rundt 40 loddepunkter og

det blir mye lettere når alt er merket med tall/boksraver.

Ok !

Røramper er såpass enkle konstruksjoner at man (vanligvis) ikke trenger merkede tagboards ...

Og så bruker jag ofte eksisterende amper/layouter som mal ... F.eks her : https://taweber.powweb.com/store/kits.htm

Men det blir jo noe ant med 40 loddepunkter og masse små kabler ja ... har tidligere holdt på med litt mer "nerde-elektronikk prosjekter" (AVR, PIC ...) og det er jo noe helt ant.

Du sa at ampen ble litt pysete. Hva tilsvarer det i lydnivå?

Blir dette en grei amp for øving hjemme?

Den mindre ampen med 6V6 blir litt liten i ett råkkeband, men mer enn bråkete nokk før hjemmebruk !

Kunne sikkert "skremme opp" den litt mer, men ser ikke behovet før det nu ...

Da skal det sis at jag prøvde en SE amp med ett EL84 rør på øving en gang, og den virket fint den ! (~4W) ...

Endret av juzzizhow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært innom tråden og lurket hver gang du har postet noe, tommel opp!

Uten å spore deg av nevneverdig, og siden det er tydelig at du vet hva du holder på med; klarer jeg å bygge en amp? Har yrkesskolen innen elektronikk, men mange år siden jeg har brukt noe av det, hvis man ser bort fra loddekunskapene. Noen gruver jeg kommer til å havne i hvis jeg prøver meg på et kit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært innom tråden og lurket hver gang du har postet noe, tommel opp!

Uten å spore deg av nevneverdig, og siden det er tydelig at du vet hva du holder på med; klarer jeg å bygge en amp? Har yrkesskolen innen elektronikk, men mange år siden jeg har brukt noe av det, hvis man ser bort fra loddekunskapene. Noen gruver jeg kommer til å havne i hvis jeg prøver meg på et kit?

Jeg vil tro det bør gå helt greit. Hvis du velger noe med masse gain så kan de være mer ømfintlige for god layout for ikke å få oscillasjon og slikt. Ellers er det jo forskjell på kits mht både kvalitet på komponenter, hvor gjennomtenkte de er, og ikke minst hvor gode/detaljerte instruksjonene er. 18W kitet til ampmaker hadde helt sykt detaljerte og lettfattelige instruksjoner - det var rett og slett ikke nødvendig å lese koplingsskjema.... Og ved å følge dem slavisk får du en ryddig pen layout. http://www.ampmaker.com/pp-18-construction-manual-1023-0.html Jeg antar at de andre kit'ene hans har instruksjoner av samme kaliber. Det er sikkert andre leverandører som også har bra kits/instruksjoner, men hans er det eneste forsterkerkit'et jeg har testet.

Gruven er vel at du risikerer å bli bitt av basillen ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært innom tråden og lurket hver gang du har postet noe, tommel opp!

Uten å spore deg av nevneverdig, og siden det er tydelig at du vet hva du holder på med; klarer jeg å bygge en amp? kit?

Klarer jag det klarer hvem som helst det !

Jag kjøpte ett Weber ToreVibe kit i 2008. Fram til det hadde jag kun drevet med sån "pysenerdeelektronikk" ... Mikrokontrollere, digitale kretser og aldrig > 24V ...

ToreViben var litt "overkill" som første kit, men etter mange lange søndager med laaaange pauser mellom så fikk jag etter hvert fyrt opp f*nskapet, og det virket jo !

Så lenge man har litt tålmodighet, og ydmykhet til å stille "dumme" spørsmål på diverse foraer så går det bra ...

Kjør på ! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.