Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Rense en oljet gitar/full restaurering


Anbefalte innlegg

Ja, vent til olje har herdet/tørket. Selv har jeg pleid å bruke en blanding av bivoks og mineralsk terpentin. bivoks, en liten dram trempentin i den, trenger ikke mye i et syltetøyglass, vent noen dager til bivoksen blir "smørbar", og sett inn med det. Poler så mye du orker. Pianolakkblankt blir det dog ikke. Men det lukter deilig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Wow for en fet patina det var på den brao (FR'en) :) Nesten litt synd å pusse opp den.

Gøy med slike oppussingsprosjekt.. Få levert en sliten herja gitar, og levere tilbake en vakker og god gitar.

Jeg for min del har ikke mye erfaring med oling av treverk. Kun oljet en bass.

Brukte da Danish oil. Ble veldig fint resultat av det.

Når det gjelder båndsliping og slikt bruker jeg dremelen til å polere med jeg.

Filer først slik du har gjort, og runder av toppene med diamantfiler, sliper så med 320 papir og polerer til slutt med dermel og slipepasta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vent til olje har herdet/tørket. Selv har jeg pleid å bruke en blanding av bivoks og mineralsk terpentin. bivoks, en liten dram trempentin i den, trenger ikke mye i et syltetøyglass, vent noen dager til bivoksen blir "smørbar", og sett inn med det. Poler så mye du orker. Pianolakkblankt blir det dog ikke. Men det lukter deilig!

Takk for tips! Hva med bare bivoks da? Jeg har noe Simoniz bil og møbel wax liggende, men den er vel bare for lakkerte flater (står ikke noe spesifisert på boksen)

Wow for en fet patina det var på den brao (FR'en) :) Nesten litt synd å pusse opp den.

Gøy med slike oppussingsprosjekt.. Få levert en sliten herja gitar, og levere tilbake en vakker og god gitar.

Jeg for min del har ikke mye erfaring med oling av treverk. Kun oljet en bass.

Brukte da Danish oil. Ble veldig fint resultat av det.

Når det gjelder båndsliping og slikt bruker jeg dremelen til å polere med jeg.

Filer først slik du har gjort, og runder av toppene med diamantfiler, sliper så med 320 papir og polerer til slutt med dermel og slipepasta.

I den trem'en er det litt for mye fet patina (les rust) på, så den blir nok kastet. Ny nickel Wilkinson VS-50 II er bestillt. Ja, det blei den billige koreaversonen og desverre ikke i gull eller svart :( (sånn er det å jobbe for musike...folk uten penger.

Mulig jeg går over bånda med ca. 320? papir, og polerer på nytt med stålull. jeg har lagd en mal som beskytter treverket under slikt arbeide (bilde kommer) så slipper jeg å maskere allt på nytt. Men akkurat polering syntes jeg fungerer veldig fint med vanlig svint stålullsåpe men uten vann selvsagt.

Resultatet av gripebrett behandlet m herdende olje er strålende, men jeg har ikke noen ibenholt å sammenligne med, det blir spennende å prøve på rosewood neste gang.

Edit: Bilde av mal til å beskytte treverket v. bånd arbeide (bør forsterkes med tape)

post-5322-0-03731100-1367226082_thumb.jp

post-5322-0-67219300-1367226158_thumb.jp

post-5322-0-94503800-1367226197_thumb.jp

post-5322-0-25015700-1367226244_thumb.jp

post-5322-0-19923600-1367674976_thumb.jp

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jada, hadde på en blanding av bivoks og terpentin, tror jeg det var. Det var en ferdig blanding på boks som jeg fikk låne av møbelsnekker'n. Men jeg vil ikke annbefale dette på halsen, den blei bittelitt klissete....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, hadde på en blanding av bivoks og terpentin, tror jeg det var. Det var en ferdig blanding på boks som jeg fikk låne av møbelsnekker'n. Men jeg vil ikke annbefale dette på halsen, den blei bittelitt klissete....

Det herder nok etterhvert. :)

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja. At et lag bivoks bestandig vil ha en viss "motstand", vil jeg nok påstå. Det er vel derfor det er velegnet til knivskaft. At det er "klissete" er jeg mer tvilende til når det har tørket skikkelig inn etter noen måneder, type et halvt år. Men litt "trått" og ikke oljet kan jeg se for meg at det oppleves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.