Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Rense en oljet gitar/full restaurering


Anbefalte innlegg

Jeg fikk en nittitalls Carvin TL-60, i hus i dag, som jeg skal freshe opp, for en kompis.

Det er en tele type gitar av koa tror jeg (ser ut som mahogny) sikkert oljet med tung olje. Hvor fingre og hender har vært mye, er den ganske mørk (skitten). Hvordan renser man slikt? rødsprit eller fint sandpapir. eller ha på masse olje og prøve å få løst opp møkka? eller er det bare å gi opp og bare olje på nytt? Hva tror dere?

Og har dere forslag til olje? Jeg tenkte å bare bruke vanlig okologisk matolje, men man må kanskje bruke noe som herder? Kunne også vært fint å lakket denne, men da ender det vel bare opp med trusselbrev i posten osv...ha-ha.

Ellers er det ovreflate rust eller irr på allt metall.

Gitaren har gjennomgående hals og FR type wilkinson? tremolo, som det riktignok står carvin på.

Finner ikke noe serienummer på denne, står bare made in usa....

singel i hals og humb i bru.

Gleder meg til å ta fatt :D

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Mener Liberon har rens for oljete overflater. Ellers vil jeg tippe at stålull og kanskje mineralsk terpentin er tingen, men det hadde jeg sjekket først.

Vanlig matolje hadde jeg ligget unna, da det harsker, og det lukter ikke godt. Da er det bedre med linolje.

Ta en kikk på sidene til verktøy as, de har masse saker beregnet på treprodukter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips:o) Tror jeg prøver stålull.

Fra wikipedia:

"I Kina og landene rundt har oljen fra tungtrenøttene vært brukt i hundrevis av år for å ta vare på tre og porøs stein. I Norge har vi brukt linolje på samme måte til trebevaring"

Noen som har erfaring med linolje?

Edit: nå så jeg at det står mye om også olje i Greeners "Lakk og finish for gitarer"

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har holdt på med knivmaking, og har også en gitarkropp som lå flere måneder badet i linolje. Linolje bevarer treet veldig bra. Det harpikserer når det kommer i kontakt med oksygen, og gjør treet hardt og holdbart. Denne prosessen tar flere måneder. Tre behandlet med linolje blir ikke veldig blankt. Det vil også få en gulaktig farge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har en møbelsnekker kompis som hr litt linolje til meg. Tenkte å bruke det også på ibenholdt gripebrettet.

Tror ikke han kompisen min bruker tre månder på olje prosessen, er vel stort sett samme prosess som lakkering.

Det er en slik gitar: http://www.harmonycentral.com/t5/Electric-Guitars/Carvin-TL60-Koa-Tele/td-p/22030163

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var et forsøk, og ganske så unødvendig å legge gitaren i en balje med linolje i tre måneder. Den ble kjempetung!

Det holder å legge på et tynt lag til man ser at treet er mettet. Litt avhengig av tretype, kan det faktisk være nødvendig med en ti- femten påføringer, men det ser man når man begynner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har (som vanlig) blitt et mye større prosjekt enn først tenkt.

Pusse/olje hele gitaren, slipe bånd og div rep.

På kroppen har jeg startet med 180 slipepapir og på skitne områder og halsen startet jeg med 100 papir. Så får jeg se hvor fint jeg avsluttet med.

Gitaren har en litt uvanlig båndslitasje, bare smale hakk etter strengene, og nesten ingen slitasje etter 9de bånd.

Etter grovslip og avrunding m. fil polerer jeg bare med stålull. Så små riper etter fila kan sees nærme i godt lys. Men jeg ser ikke noe poeng i å gjøre dette mer nøye.

Den har en sprekk i gripebrettet men jeg regner med at den vil "forsvinne" med litt oljing...

Wilkinson tremmen er helt fastrustet, ser ut som om sadlene er naglet, 1.5 mm umbrako er litt for stor til inntonasjonsskruene (som sitter dønn) bare å kaste hele driten?

Du har litt erfaring med disse fra gloricaster gitaren din Castor....

post-5322-0-21730400-1366279980_thumb.jp

post-5322-0-98416300-1366280549_thumb.jp

post-5322-0-15625400-1366280618_thumb.jp

post-5322-0-22123100-1366280664_thumb.jp

post-5322-0-80092800-1366280814_thumb.jp

post-5322-0-09565500-1366281088_thumb.jp

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var et forsøk, og ganske så unødvendig å legge gitaren i en balje med linolje i tre måneder. Den ble kjempetung!

Det holder å legge på et tynt lag til man ser at treet er mettet. Litt avhengig av tretype, kan det faktisk være nødvendig med en ti- femten påføringer, men det ser man når man begynner.

Blir den ikke seig av det? Moren min oljet en gang noen furuhyller med linolje, og de ble etterpå bortimot umulige å tørke støv av. De hadde en svakt klebrig følelse i lang tid etterpå...

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jonta- jeg har fortsatt den Wilkinsonen liggende. Grunnet "klassisk" fresing i gitaren feiget jeg ut, og turte ikke å montere den, da en refinish ikke var aktuelt. Du kan forsøke å bade dette i rustløser og se hva som skjer.

sarge, jo det kan bli litt seigt, og det kan som sagt ta flere måneder før det harpikserer skikkelig. Tror furu er verst når det gjelder treverk, da de er så fulle av harpiks at materialene ofte er lett klebrige i seg selv.

Sånn i "linoljekretser" er det ikke uvanlig å etterbehandle med en blanding av terpentin og bivoks. Polerer man litt heftig på det, så forsvinner den seigheten du har opplevd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det ligger en VS-50 til salgs her på forumet, men jeg tror det er VS-100 jeg har, det er 56.8 mm avstand senter senter monteringsboltene.

Er din til salgs, er den svart?

Jeg har prøvd rustløser men ble utålmodig, så nå er noen sadler fallt av så det eneste denne er brukbar til nå er limte sadler for fast inntonering ha-ha.

Den olja til han møbelsnekker kompisen er visst en blanding av littavert, så den skal være grei å bruke.

Ser at i tråden om lakk av gitarer av Greener, skriver han at man bør avslutte med 1500 slipepapir, er det virkelig nødvendig å bruke så fint papir? Jeg kunne tenke meg kanskje 400-600....

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nødvendig med så fint papir på en oljefinish. Jeg har ikke gått høyere enn 400 før olje, det holder sikkert med 320 også, og har heller gått kjapt over med 0000 stålull etter ca. annet hvert strøk og helt til slutt. Så kan du polere med voks etterpå hvis du vil ha litt shine i den.

Endret av el_roffo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips elroffo.

Jeg kom plutselig på at en komode vi behandlet med teakolje for noen år siden, var litt seig på overflaten i lang tid.

Her er bilder av prosessen med runding av båndene.

-tusj

-avrunding

-polering

-kjempefint

post-5322-0-44566000-1366285607_thumb.jp

post-5322-0-06952100-1366285696_thumb.jp

post-5322-0-26550700-1366285760_thumb.jp

post-5322-0-77275900-1366285828_thumb.jp

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Færdig med båndene, sliping av kropp og gripebrett. Jeg avsluttet med 320 papir. Jeg har nå begynt å olje. Jeg følger Greeners råd om å bruke olje som herder på gripebrettet, slik at jeg bruker samma oljen som på kroppen.

Jeg må si at oljing er virkelig en enkel og takknemlig kosejobb i forhold til lakkering!

Edit: det står noen små tekster/ forklaringer under hvert av alle disse bildene (ikke så lett å få øye på)

post-5322-0-88133300-1366915321_thumb.jp

post-5322-0-19221200-1366915415_thumb.jp

post-5322-0-05131700-1366915460_thumb.jp

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Komentar anng. den enkle båndfinishen jeg gjorde.

Når man ser og lys kommer fra bestemte vinkler, danner ripene som er igjen etter filing her og der skyggepartier som ser ut som mørke flekker. Man kan selvførgelig polere mer i ettertid selv om man da må maskere på nytt.

Men, jeg tenkte å polere kropp og hals med voks etter hvert.

Noen som vet hva slags voks man bruker til å polere oljet treverk? Og, man bør vel vente til olja er gjennomherdet (7 dager)?

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.