Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Feilslått strategi


Thunderbird_V

Anbefalte innlegg

For å kunne høre noe som helst annet enn bassen. Eq-seksjonen på ampen er helt rå og når den er stilt godt ligger den under gitaren i frekvens. Når bassisten stiller inn såkalt definisjon, er lyden mid-boomy og det rister og skraller i stativer, racks, trommer og bilderammer. I tillegg er det null trøkk i de dypeste frekvensene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Dere bassister er jo syke når det gjelder lyd. Har aldri spilt med en bassist som er villig til å dempe boomy-heten for å slippe gitaren fram i lydbildet... "Min" nåværende bassist sitter 50cm fra en markbassrigg med 4x10 og 1x15 og "hører ikke seg selv i det hele tatt" når jeg stiller lyden for ham.

Du kødder, ikke sant? Gitarister har hele frekvensområdet fra ca 300Hz og oppover å ta av, og så takler de ikke at bassen høres?

Skulle gjerne sett den gitaristen som takler at bassisten demper litt på 100W+ og 412-riggen. Faktum er at ørene er mye mer følsomt i gitarfrekvensene enn bassfrekvensene. Legger du til at bassisten ofte kjører mye mer clean lyd enn gitaristvrengen (som dermed sprer seg over hele frekvensspekteret), så skjønner jeg ikke problemet. Det er bortimot umulig for en bassist å overdøve gitaren, og de færreste bassister jeg har snakket med prøver på det. De er fornøyd med nok lyd til å høres i lydbildet. Det er nok eksempler på bassister som har sluttet å spille eller skrudd av lyden underveis, uten at gitaristene hørte det fordi de i utgangspunktet var skrudd mye høyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, dette har jo med personlige preferanser å gjøre. Jeg må feks ha horn i kassa for å få fram min lyd, og jeg synes også at Aguilar GS 12" låter langt fra det jeg mener er definert lyd.

oh well, Jeg får det til å funke for meg, men igjen, det kan ha noe med Sansampen min å gjøre. Skal sies at jeg hadde store problemer med lyden når jeg kjørte en Orang TB500 alene gjennom den. Men nå med Sansampen rett i en power amp så er det dritklart og kutter bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kunne høre noe som helst annet enn bassen. Eq-seksjonen på ampen er helt rå og når den er stilt godt ligger den under gitaren i frekvens. Når bassisten stiller inn såkalt definisjon, er lyden mid-boomy og det rister og skraller i stativer, racks, trommer og bilderammer. I tillegg er det null trøkk i de dypeste frekvensene

Jeg antar at du er en sånn douche-gitarist som har din lyd og aldri kommer til å gjøre noe med den, alle andre får tilpasse seg? Den er gjerne litt full av bass, selvom skal man låte bra som et band så bør aldri bass-knappen din være over 5?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kunne høre noe som helst annet enn bassen. Eq-seksjonen på ampen er helt rå og når den er stilt godt ligger den under gitaren i frekvens. Når bassisten stiller inn såkalt definisjon, er lyden mid-boomy og det rister og skraller i stativer, racks, trommer og bilderammer. I tillegg er det null trøkk i de dypeste frekvensene

Tull og tøys. Når det rister og skraller i stativer, racks og trommer så er det et tegn på mer enn nok trykk i de dypeste frekvensene.

For øvrig forsøker jeg aldri å skru mer mid dersom jeg vil ha definisjon. Da skrur jeg heller litt mer brupickup og litt ekstra diskant. Ingen vits å skru mids for å konkurrere med gitar.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kunne høre noe som helst annet enn bassen. Eq-seksjonen på ampen er helt rå og når den er stilt godt ligger den under gitaren i frekvens. Når bassisten stiller inn såkalt definisjon, er lyden mid-boomy og det rister og skraller i stativer, racks, trommer og bilderammer. I tillegg er det null trøkk i de dypeste frekvensene

Så du og bassisten har forskjellig oppfatning av hvordan bassen skal låte?

Har dere prøvd å la all eq stå flatt og satt vle og vpf filterene i null, dvs helt ned til venstre? Hvis det ikke er trøkk i bunn med det anlegget der, så er det nok noe feil m bassen vil jeg tro. Er ikke meningen å være belærende, jeg snakker ut fra erfaring med Mark Bass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der tar du feil min gode mann. Jeg holder meg langt unna bunnfrekvensene, b夥 lydmessig og stortsett spillemessig. Det hele handler om 堦inne lyden som passer sammen med resten av bandet. Gitarlyden min hres i utgangspunktet ganske spj嫠ut slik den er n堡lene, men helt r堮岠bassen kimer inn. N岠bassisten derimot stiller lyden sin selv overdves alt for at han skal ha "en fin lyd", som ikke er fin engang. Han og de fleste bassister jeg har spilt med lider av kraftig self-syndrome lydmessig.

Edit: dette var svar til TF

Endret av kristoffereide
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det blir en kamp om frekvenser og volum, så har dere feil fokus....og hvis du skal få en trommis til å spille balansert, så sett en minirecorder 2-3 meter foran settet og be trommisen spille. Hvis dere høre bare hihat og cymbaler på opptaket, så betyr det at trommisen har en jobb å gjøre....

I nabolokalet mitt øver det tre unge band, og det er sinnsykt høyt. De sitter der med hørselsvern og alt er på fullt, trommisen slår så hardt han kan. Hva er vitsen? Er det noen som tror at det blir bra musikk av slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kunne høre noe som helst annet enn bassen. Eq-seksjonen på ampen er helt rå og når den er stilt godt ligger den under gitaren i frekvens. Når bassisten stiller inn såkalt definisjon, er lyden mid-boomy og det rister og skraller i stativer, racks, trommer og bilderammer. I tillegg er det null trøkk i de dypeste frekvensene

Så du og bassisten har forskjellig oppfatning av hvordan bassen skal låte?

Har dere prøvd å la all eq stå flatt og satt vle og vpf filterene i null, dvs helt ned til venstre? Hvis det ikke er trøkk i bunn med det anlegget der, så er det nok noe feil m bassen vil jeg tro. Er ikke meningen å være belærende, jeg snakker ut fra erfaring med Mark Bass.

Det er mer eller mindre slik jeg stiller lyden. Det er også mye lettere å få et jevnt lydbilde slik. Når vi gjør opptak er det di rett i opptak så det er ikke noe problem, ei heller mangler bassen noe her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig vitsen med vle og vpf funksjonene på markbass? Jeg hadde en markbass f1 tidligere fant jo fort ut at alt av de funksjonene kan jo bare gjøres med eq-seksjonen.

Ikke helt riktig, vpf er et slags variabelt filter som kutter i mid samtidig som det booster bunn og topp. Vle oppfører seg som en tonekontroll på en passiv jazz/pbass. Du får ikke gjort akkurat det samme med eq-en på MB toppene. Jeg har sett flere bassister som har trodd at også disse filterene står flatt når knappene står rett opp, det er altså ikke tilfelle. De er passive når knappene står helt til venstre.

Faktisk et genialt konsept dette, hvis det brukes med omhu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der tar du feil min gode mann. Jeg holder meg langt unna bunnfrekvensene, b夥 lydmessig og stortsett spillemessig. Det hele handler om 堦inne lyden som passer sammen med resten av bandet. Gitarlyden min hres i utgangspunktet ganske spj嫠ut slik den er n堡lene, men helt r堮岠bassen kimer inn. N岠bassisten derimot stiller lyden sin selv overdves alt for at han skal ha "en fin lyd", som ikke er fin engang. Han og de fleste bassister jeg har spilt med lider av kraftig self-syndrome lydmessig.

Edit: dette var svar til TF

Alle prøver jo å komme seg inn i ei komfortsone lydmessig, også bassister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt riktig, vpf er et slags variabelt filter som kutter i mid samtidig som det booster bunn og topp. Vle oppfører seg som en tonekontroll på en passiv jazz/pbass. Du får ikke gjort akkurat det samme med eq-en på MB toppene. Jeg har sett flere bassister som har trodd at også disse filterene står flatt når knappene står rett opp, det er altså ikke tilfelle. De er passive når knappene står helt til venstre.

Faktisk et genialt konsept dette, hvis det brukes med omhu.

Jeg brukte også mine helt til venstre når jeg hadde min f1. Men er det ikke bare å dra ned treble i steden for å bruke vle? Eller cutte litt mid i steden for å bruke vpf?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oh well, Jeg får det til å funke for meg, men igjen, det kan ha noe med Sansampen min å gjøre. Skal sies at jeg hadde store problemer med lyden når jeg kjørte en Orang TB500 alene gjennom den. Men nå med Sansampen rett i en power amp så er det dritklart og kutter bra.

Hvis du bruker en viss mengde drive i lyden din, så er det sikkert helt riktig kasse for deg, låter sikkert knallbra. Hvis du hadde plugget sansampen din i mitt anlegg, så hadde det helt sikkert ikke funket i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.