Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Feilslått strategi


Thunderbird_V

Anbefalte innlegg

For noen år siden, da jeg begynte å basse litt mer enn bare til husbruk, kjøpte jeg meg en forsterker som jeg skulle bruke i bandsammenheng. Valget endte på en Ashdown med en 15 tommers høyttaler og en oppgitt effekt på 307(?) watt. Det måtte da være nok lyd tenkte jeg den gang.

Joda, nok lyd var det, men god lyd var det absolutt ikke. Så begynte feilvurderingene:

- Nye strenger

- Nye pickuper

- Et lass med effektbokser

- Ny bass

- Nye pickuper og strenger på den

- Enda flere effektbokser

Etter å ha spilt på tre forskjellige basser på forsterkeren og alle bassee hørtes like (dårlige) ut på den, innså jeg - endelig - at det var forsterkeren det var noe galt med. Jeg burde jo skjønt det, da jeg var ute og gigget og brukte lydmannens bassforsterker på de forskjellige stedene - da låt det jo knall.

Så tre basser, to pickupsett, ørten strenger og en armada av effektbokser senere, er jeg nå tilbake på den første bassen, uten effektbokser, og med mye og GOD lyd - i mine ører.

Moralen? Tja, prøv flere forsterkere med DIN EGEN bass.

Forsterkeren jeg ikke bruker er denne:

http://ashdownmusic.com/products/1/Bass-Amplification/3/MAG/33/MAG-C115300-EVO-III-/

Forsterkeren jeg bruker er denne:

http://www.tcelectronic.com/bg250/

Og bassen er denne (men da med EMG-pickuper):

http://www.epiphone.com/Products/Bass/Thunderbird-Pro-V.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Moralen har du helt rett i, men smaken er åpenbart som baken. Gamle bassisten i bandet mitt hadde en slik, og jeg syntes den låt helt knall. Kanskje litt udefinert i toppen med bare 1x15", men fikk man på et 210-cab i tillegg så blei det snerten og fin gromlyd, hvertfall ift hva den koster. Det er jo en ganske så billig forsterker.

At TC'n er betydelig bedre skal jeg dog ikke betvile et sekund. Prøvde en TC på et matchende cab på Tre45 en gang jeg var innom Trondheim, og den låt helt sjef!

Uansett, godt du endelig har funnet feilen i lydbildet ditt og fått deg utstyr du er fornøyd med. Og se lyst på det; basser, strenger, pickups og effekter er jo gøy å eksperimentere med uansett ;)

Endret av Duckling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte på lørdag, spillejobb på Mono, at eget utstyr passer en selv best. Bruker en Bassman '59 LTD på øvelser og syns den låter knalltøft. Spilte på Monos backline på lørdag, Ampeg gjennom 1x15, og det passet ikke meg i det hele tatt. Altfor mye, paradoksalt nok, bass(!). Selv med bass- og mid-potmeteret på null så var jeg ikke i stand til å høre meg selv gjennom bassrumlingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier kvitt dere med 18, 15 og 12-kabinetter! Vi vil jo høre oss selv, ikke bare rumgling. For meg er 2x10 eller eventuelt 4x10 uten noe som helst tweeter den beste lydenbassen. Da får du defintert krispi lyd uten at det blir for skarpt

Kommer helt an på kabinettet, det finnes tighte 15" og slappe 10" også. Plassering og eq har ofte like mye å si. Ved å heve kassa en meter opp og bruke eq til å dra av de rette frekvensene, er det svært sjelden jeg ikke får et levelig resultat. Men jeg er også mest glad i 10" på privaten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier kvitt dere med 18, 15 og 12-kabinetter! Vi vil jo høre oss selv, ikke bare rumgling. For meg er 2x10 eller eventuelt 4x10 uten noe som helst tweeter den beste lydenbassen. Da får du defintert krispi lyd uten at det blir for skarpt

Tweeter er satans verk! Jeg bruker 12'ere, riktignok med vreng og og mye mid, Men jeg har ikke noe problemer med å få frem deffinisjon og klarhet (Det at kabinettet mitt er et Aguilar 4x12 har kanskje noe med saken å gjøre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har TC også, men da BH250. Litt morsomt at jeg også vurderte en Ashdown EVO, men likte den ikke så godt. Hadde mer lyst på Markbass, men det ble litt dyrt, og nå er jeg veldig fornøyd. :-)

Når det er sagt, så er det jo moro med effekter, da. Men egentlig tror jeg at jeg kunne klare meg uten de fleste pedalene om jeg måtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tweeter er satans verk! Jeg bruker 12'ere, riktignok med vreng og og mye mid, Men jeg har ikke noe problemer med å få frem deffinisjon og klarhet (Det at kabinettet mitt er et Aguilar 4x12 har kanskje noe med saken å gjøre)

Vel, dette har jo med personlige preferanser å gjøre. Jeg må feks ha horn i kassa for å få fram min lyd, og jeg synes også at Aguilar GS 12" låter langt fra det jeg mener er definert lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere bassister er jo syke når det gjelder lyd. Har aldri spilt med en bassist som er villig til å dempe boomy-heten for å slippe gitaren fram i lydbildet... "Min" nåværende bassist sitter 50cm fra en markbassrigg med 4x10 og 1x15 og "hører ikke seg selv i det hele tatt" når jeg stiller lyden for ham.

Hvor skal du stille lyden til bassisten din? Bare nysgjerrig altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.