Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

NBD - billig Peavey backupbass


sarge

Anbefalte innlegg

Jeg fikk pakke i dag, en Peavey Millennium BXP 4-strengs passiv.

Meget pent brukt bass. Meget billig. Men er den bra?

Her er et litt "i farta" mobilbilde (trykk for større):

t_2013410_peavey_millbxp4_01.jpg

Jeg bestilte denne demobrukt fra Musician's Friend.

Bassen har ikke vært spilt mye, og bortsett fra noen neglemerker på gripebrettet i første bånd og noen få riper på baksiden var denne som ny. Dette tilsvarte også beskrivelsen til Musician's Friend.

Da den kom fram hadde den tydelige skjegg i bånda, men disse gikk det greit å få vekk med fint bryne og litt slipepapir. Etter det var den spillbar, og den ble med på bandøving.

Den fungerte fint på bandøvingen, men jeg merket at spesielt 3. streng (nedenfra, den som normalt er A-streng, men som jeg stemmer til G) hadde mindre output enn 4. streng, og druknet litt i miksen.

Da jeg kom hjem gjorde jeg et skikkelig oppsett. Det første som slo meg var at stemmingen gikk litt trått og at bassen ikke var helt stabil i stemmingen heller. Det viste seg at samtlige strenger sto i klem i oversadelen (nut). Fram med småfilene. Det gjorde underverker, men her er nok en av grunnene til at bassen er billig. Sporene her bar preg av hastejobb (det står "handmade in Indonesia" på baksiden, og det er godt mulig at nut-sporene er skåret manuelt). Jeg fikk litt lyst til å oppgradere med bedre nut, men jeg fikk ihvertfall bassen stembar.

Av en eller annen grunn var 3. strengen justert betydelig høyere enn de andre i broa. Dette justerte jeg ned, og synes jeg fikk tydeligere output fra den strengen da. Mulig det hjalp å få den litt nærmere pickupene. Jeg gjorde også noen mindre justeringer på pickup-høyden.

Jeg måtte også stramme en kvart omdreining på truss rod, for det var ganske mye bue på halsen, selv stemt i DGCF, og til slutt gjorde jeg en grov intonasjon, og som vanlig måtte sadlene for de to tykkeste strengene lenger bakover enn fabrikkinnstillingen.

Strengene vil jeg nok komme til å bytte, men siden dette er en backup, så haster det ikke. De er ikke døde, ihvertfall.

Jeg synes for øvrig at bassen er veldig bra for pengene, men jeg måtte som sagt gjøre et oppsett for å få den dit. Til å være single coils er den bortimot lydløs. Lite støy å spore. Når begge pickupene er inne er den humbuckende og da er den enda bittelitt stillere. Tonekontrollen blir jeg ikke klok på. Den muter når jeg skrur den i 0(?) Uansett ingen big deal, men det kan være at jeg tar en runde på elektronikken om jeg får ånden over meg.

Lett vekt og veldig fin balanse i den. Ingen sjanse for neckdive her. Veldig lettspilt. Fin lyd i pickupene til prisen (mulig oppgradering, men dette ER en backupbass). Og så synes jeg den er fin å se på. Alt i alt er jeg godt fornøyd. :-)

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen fotomanipulering utover crop, skalering og forsiktig oppskarping.

Det er en ganske lekker finish til prisen, ja. Den heter "Tiger eye" og virker som den skifter mellom gyllen og mer rødlig, avhengig av lyset (her er det brukt mobilkameraLEDblitz).

Jeg liker den veldig godt, men jeg vet det er andre som ikke liker fargen.

Finishen er en av grunnene til at jeg hoppet på et kjøp nå. :)

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en uten dansebandfinish da :D

Jeg synes ulike former for fancy treverkfinish er fint. Jeg spiller ikke dansebandmusikk. Dersom det skaper kaos i verdensbildet ditt, så syns jeg det bare er flott, for det virker som det er temmelig preget av bombastiske dogmer uten særlig rom for variasjon. Fint hvis jeg kan bidra til at verdensbildet ditt havner noe nærmere virkeligheten. ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.