Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

NBD - billig Peavey backupbass


sarge

Anbefalte innlegg

Når jeg tenker over et par av sceneantrekkene jeg har sett Thor i, så skjønner jeg ikke at han synes noe blir for glorete, men det kan jo være det samme.

Poenget er- jeg kjenner jeg tåler et par bilder til av den toppen. Gjerne litt større. Utrolig at man kan få en slik topp til en billig penge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

D'Addario Half Rounds custom basstrengesett 045, 060, 080, 105. til backupbassen ankom i dag. Veldig fornøyd. Låter bra og minimalt med støy på slides. Bassen kan nå fungere som nødbackup for fretlessen også. :)

Ellers er det blitt bedre balanse i output fra de ulike strengene. Det gamle settet hadde en 3. streng som var "dau" i lyden. Nå har alle strengene god kraft i lyden og en flott sustain. Det eneste er at 4. streng har mindre "crisp" lyd i anslagene enn de andre strengene, uten at det er noe stort problem. Tipper det jevner seg ut etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Oppgraderingene fortsetter. Denne gangen var det oversadelen (aka "nut" eller "nøtta") som ble skiftet ut. Jeg har følt at lyden har vært litt daff (og har vurdert pickupoppgradering). Men jeg har også tenkt litt på hvor dårlig jobben med nøtta var. Derfor bestilte jeg ny i messing ($20 med frakt på eBay). Standard jazzbassmål.

Det viste seg at den passer som hånd i hanske, men måtte files litt for å passe i strengehøyde og for strengesettet mitt.

Det som var overraskende var den elendige kvaliteteten på den originale oversadelen. Jeg vet jo at man sparer inn på de billigste modellene, men makan... Var det nødvendig å hule ut plasten?!

Ikke ofte jeg forventer hørbare forbedring av slike ting på en billig bass, men her ble virkelig følelse og jeg mener også lyden mer "solid" (i mangel av et bedre ord).

Her er et illustrasjonsfoto:

t_2013727_Old_nut_hollow01.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Hvorfor skulle jeg det? Nøtta er med på å holde på spennet og overføre vibrasjoner uansett.

Jeg har en gitar der jeg har plassert skumplast under strengene mellom nøtta og stemmeskruene. Det er hørbart. Det er ikke kun strengebiten mellom båndet og brua som former lyden.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at ingen andre vil merke det når "min går til 11"-apene cranker for "tone" i effektrørvreng heller. (Trommisen må av og til be dem dempe seg).

Men det føles og høres bedre for meg, noe som gjør meg tryggere på egen tone. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.