Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kontakt med plateselskap - erfaringer


aurorablind

Anbefalte innlegg

Vi er inne i en spennende prosess med bandet nå, der vi har en grei demo på plass, og er i ferd med å booke en liten turne mot våren.

Inne i denne prosessen har vi "gutsa", og sendt demoen til flere norske plateselskap, både store og små. Vi har ikke ekstremt store forventninger om å få napp, og om det kommer noen henvendelser er vi innstilt på å må ta til takke med en distribusjonsavtale med et mindre, uavhengig selskap.

Vi spiller i hovedsak pop/funk-rock med norske tekster, og er selvfølgelig veldig fornøyd med materialet vårt selv.

Per nå har vi ikke fått noen tilbakemeldinger, men vi skjønner at det kan ta lang tid. Noen selskap sier jo at de garanterer tilbakemelding uansett utfall, så vi smører oss ekstra med tålmodighet, faktor 40.

I denne tråden vil jeg egentlig bare spørre dere på forumet om dere har fått tilbakemeldinger fra plateselskap tidligere, og drodle litt rundt prosessen med å kontakte plateselskap. Har dere noen erfaringer som gjør prosessen enklere, noen positive/negative opplevelser etc, osv..?

Rett og slett del deres erfaringer med møtet med platebransjen, om det finnes noen som har noe og si.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke personlig hatt noe kontakt med et plateselskap, men kjenner flere som har hatt det. Det viktigste er nok å få noen med litt erfaring til å se over et evt. avtaleforslag dere får. Mye gull og grønne skoger som blir lovt av mye useriøse folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En platekontrakt er vel ikke mye å trakte etter i dag....

Blir fort snakk om 360 type dealer o.l

Skal du ha innpass (Bli hørt) hos de større til mellomstore selskapene må det gå gjennom kontakter (A&R)

De fleste får så mye tilsendt at de ikke hører på "unsolicited" demoer.

De gangene vi har hatt kontrakt/vært i forhandlinger har det gått gjennom management eller A&R fra selskapet.

Men som sagt: Hva skal man egentlig med en platekontrakt i dag?

Gi ut selv, sitt på egne rettigheter/Publishing.

Og får dere et kontraktforslag ta for all del kontakt med en kyndig person med det samme.

Tore Østby på Gramart er en av, hvis ikke den dyktigste i Norge på dette

Endret av Debris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det jo kommet noen svar gitt.

Jeg ser vel mest på plateselskap i dag som en god støttespiller når det gjelder promotering av oss artister.

Man tjener jo ikke penger på musikk i dag kun ved å gi ut plater digitalt eller i fysisk form, men plateselskapene har jo en viktig rolle i promoteringsbiten av artistene.

Du kan jo ikke stikke under en stol at jobben med å få booket skikkelige gigger blir enklere om man har en EP utgitt på et plateselskap, i motsetning til om man har en egenprodusert demo med microsoft paint-cover og brent på en CD-R med skribling av sprittusj på :P

Det var satt litt på spissen.. Man kan selvfølgelig produsere en veldig bra EP og få trykt opp selv i dag, men dere skjønner tankegangen..

Ikke det at jeg mener det kun er positive sider ved å være signet. Jeg er klar over at man sitter igjen med rubb og ingening etter en innspilling, og du skal heller ikke se bort i fra med gjeld for studiotid etc. om du får en 360-avtale. Likevel mener jeg at om du booker spillejobber med grunnlag i en EP eller plate utgitt på et plateselskap med en viss "kred", så er det kun en fordel i det arbeidet.

Gramart er jeg allerede medlem i, så jeg kommer såklart til å bruke all den rådgivningen som mulig om det kommer dit at vi får et kontraktforslag (som jeg enda ikke tror vi gjør).

I all hovedsak har jeg sendt låtene til vurdering i første omgang, for å høre hva folk i bransjen mener om uttrykket vårt.

Uansett, artig med flere kommentarer på dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel igjen blitt litt slik at artister og band må ut og spille for folk for å tjene penger. For band i startgropa vil en EP eller CD funke like mye som et visittkort opp mot arrangører og management/bookingagenter som et rent salgsobjekt. Har du et godt produkt i form av en plate, er det større sjanse for at man får innpass og blir satset på på nevnte fronter, og da kan jo snøballen begynne å rulle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke slik at i en 360-kontrakt tar plateselskapet inntekter av spillejobbene også? Slik eg har forstått det låner de dere egentlig penger til studiotid og hjelper med det, deretter må bandet betale dette tilbake gjennom salg og spillejobber. Du får jo en viss prosent underveis når det kommer til inntekter fra gigs, men at vi her snakker om under 20% til plateproduksjonen er betalt. Eller er eg helt på jordet nå?

Det som ser ut som er trenden i dag er å gi ut musikken på egent plateselskap og så betale for en promopakke som omfatter promotering, distribusjon og medieomtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 360-avtale samler ansvarsområdene hos plateselskapet. Før hadde du kanskje en manager, en bookingansvarlig, en promotør, en merchansvarlig i tillegg til platekontrakten som omhandlet det å produsere selve platen. I en 360-kontrakt har plateselskapet alt ansvaret rundt en artist, noe som også fører til at de tar direkte inntekter fra dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel i korte trekk det p_bassmann sier.

Jeg har lest meg litt opp på dette, og 360-avtaler varierer fra selskap til selskap, og fra artist til artist (som de fleste andre platekontrakter).

Det har vært flere debatter og diskusjoner rundt bruken av slike avtaler. GramArt er gjevnt over skeptisk til slike avtaler, mens flere artister har påpekt fordeler med dette.

Selv om en slik avtale fører til at plateselskapet selvfølgelig skal ha mer av de samlede inntektene til artisten enn i en disp-avtale, så får man en "pakkedeal" som på sikt kan lønne seg. Man slipper å ha fire-fem forskjellige avtaler å forholde seg til (booking, merch, management osv), og slipper da også fire-fem som skal ha en del av potten til artisten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser fordelene med at plateselskap tar seg av booking og management, men merch kan de ligge unna synes jeg. Koster mer eller mindre nada å komme i gang med å trykke t-skjorter, er man litt lur priser man det sånn at neste opplag er mer eller mindre finansiert av det forrige. Merch har vært den ene inntektskilden artister har fått ha for seg selv, synes det er litt betenkelig at plateselskapene skal ha en del av potten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.