Web Analytics
Jump to content

Kontakt med plateselskap - erfaringer


aurorablind
 Share

Recommended Posts

Vi er inne i en spennende prosess med bandet nå, der vi har en grei demo på plass, og er i ferd med å booke en liten turne mot våren.

Inne i denne prosessen har vi "gutsa", og sendt demoen til flere norske plateselskap, både store og små. Vi har ikke ekstremt store forventninger om å få napp, og om det kommer noen henvendelser er vi innstilt på å må ta til takke med en distribusjonsavtale med et mindre, uavhengig selskap.

Vi spiller i hovedsak pop/funk-rock med norske tekster, og er selvfølgelig veldig fornøyd med materialet vårt selv.

Per nå har vi ikke fått noen tilbakemeldinger, men vi skjønner at det kan ta lang tid. Noen selskap sier jo at de garanterer tilbakemelding uansett utfall, så vi smører oss ekstra med tålmodighet, faktor 40.

I denne tråden vil jeg egentlig bare spørre dere på forumet om dere har fått tilbakemeldinger fra plateselskap tidligere, og drodle litt rundt prosessen med å kontakte plateselskap. Har dere noen erfaringer som gjør prosessen enklere, noen positive/negative opplevelser etc, osv..?

Rett og slett del deres erfaringer med møtet med platebransjen, om det finnes noen som har noe og si.

:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke personlig hatt noe kontakt med et plateselskap, men kjenner flere som har hatt det. Det viktigste er nok å få noen med litt erfaring til å se over et evt. avtaleforslag dere får. Mye gull og grønne skoger som blir lovt av mye useriøse folk.

Link to comment
Share on other sites

En platekontrakt er vel ikke mye å trakte etter i dag....

Blir fort snakk om 360 type dealer o.l

Skal du ha innpass (Bli hørt) hos de større til mellomstore selskapene må det gå gjennom kontakter (A&R)

De fleste får så mye tilsendt at de ikke hører på "unsolicited" demoer.

De gangene vi har hatt kontrakt/vært i forhandlinger har det gått gjennom management eller A&R fra selskapet.

Men som sagt: Hva skal man egentlig med en platekontrakt i dag?

Gi ut selv, sitt på egne rettigheter/Publishing.

Og får dere et kontraktforslag ta for all del kontakt med en kyndig person med det samme.

Tore Østby på Gramart er en av, hvis ikke den dyktigste i Norge på dette

Edited by Debris
Link to comment
Share on other sites

Her var det jo kommet noen svar gitt.

Jeg ser vel mest på plateselskap i dag som en god støttespiller når det gjelder promotering av oss artister.

Man tjener jo ikke penger på musikk i dag kun ved å gi ut plater digitalt eller i fysisk form, men plateselskapene har jo en viktig rolle i promoteringsbiten av artistene.

Du kan jo ikke stikke under en stol at jobben med å få booket skikkelige gigger blir enklere om man har en EP utgitt på et plateselskap, i motsetning til om man har en egenprodusert demo med microsoft paint-cover og brent på en CD-R med skribling av sprittusj på :P

Det var satt litt på spissen.. Man kan selvfølgelig produsere en veldig bra EP og få trykt opp selv i dag, men dere skjønner tankegangen..

Ikke det at jeg mener det kun er positive sider ved å være signet. Jeg er klar over at man sitter igjen med rubb og ingening etter en innspilling, og du skal heller ikke se bort i fra med gjeld for studiotid etc. om du får en 360-avtale. Likevel mener jeg at om du booker spillejobber med grunnlag i en EP eller plate utgitt på et plateselskap med en viss "kred", så er det kun en fordel i det arbeidet.

Gramart er jeg allerede medlem i, så jeg kommer såklart til å bruke all den rådgivningen som mulig om det kommer dit at vi får et kontraktforslag (som jeg enda ikke tror vi gjør).

I all hovedsak har jeg sendt låtene til vurdering i første omgang, for å høre hva folk i bransjen mener om uttrykket vårt.

Uansett, artig med flere kommentarer på dette :)

Link to comment
Share on other sites

Det har vel igjen blitt litt slik at artister og band må ut og spille for folk for å tjene penger. For band i startgropa vil en EP eller CD funke like mye som et visittkort opp mot arrangører og management/bookingagenter som et rent salgsobjekt. Har du et godt produkt i form av en plate, er det større sjanse for at man får innpass og blir satset på på nevnte fronter, og da kan jo snøballen begynne å rulle.

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke slik at i en 360-kontrakt tar plateselskapet inntekter av spillejobbene også? Slik eg har forstått det låner de dere egentlig penger til studiotid og hjelper med det, deretter må bandet betale dette tilbake gjennom salg og spillejobber. Du får jo en viss prosent underveis når det kommer til inntekter fra gigs, men at vi her snakker om under 20% til plateproduksjonen er betalt. Eller er eg helt på jordet nå?

Det som ser ut som er trenden i dag er å gi ut musikken på egent plateselskap og så betale for en promopakke som omfatter promotering, distribusjon og medieomtale.

Link to comment
Share on other sites

En 360-avtale samler ansvarsområdene hos plateselskapet. Før hadde du kanskje en manager, en bookingansvarlig, en promotør, en merchansvarlig i tillegg til platekontrakten som omhandlet det å produsere selve platen. I en 360-kontrakt har plateselskapet alt ansvaret rundt en artist, noe som også fører til at de tar direkte inntekter fra dette.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er vel i korte trekk det p_bassmann sier.

Jeg har lest meg litt opp på dette, og 360-avtaler varierer fra selskap til selskap, og fra artist til artist (som de fleste andre platekontrakter).

Det har vært flere debatter og diskusjoner rundt bruken av slike avtaler. GramArt er gjevnt over skeptisk til slike avtaler, mens flere artister har påpekt fordeler med dette.

Selv om en slik avtale fører til at plateselskapet selvfølgelig skal ha mer av de samlede inntektene til artisten enn i en disp-avtale, så får man en "pakkedeal" som på sikt kan lønne seg. Man slipper å ha fire-fem forskjellige avtaler å forholde seg til (booking, merch, management osv), og slipper da også fire-fem som skal ha en del av potten til artisten.

Link to comment
Share on other sites

Ser fordelene med at plateselskap tar seg av booking og management, men merch kan de ligge unna synes jeg. Koster mer eller mindre nada å komme i gang med å trykke t-skjorter, er man litt lur priser man det sånn at neste opplag er mer eller mindre finansiert av det forrige. Merch har vært den ene inntektskilden artister har fått ha for seg selv, synes det er litt betenkelig at plateselskapene skal ha en del av potten.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Godt tenkt! Ofte fint å bli kvitt en del ting "rimelig" så lenge andre kan gi det et nytt liv  
    • Jeg studerer nå på lyd og musikkproduksjons-linjen i Oslo. Jeg har en del ting å si om linjen, men hovedsakelig er det det at: - Nivået på de andre elevene suger, som er veldig dumt når ALT man får er gruppeoppgaver. (altså ingen en til en undervisning.) Dette har jo selvsagt å gjøre med at det ikke er noen krav for å kunne gå der (Noe jeg syns de burde endret på). Du ender mest sansynelig opp med å gå klasse med mange kriminelle som stjeler utstyr og så stikker av når skolepengene skal betales en måned etter at du starter - anbefaler IKKE å gå der om du gikk musikklinjen, da lærer man ikke noe nytt (unntatt tekniske greier). Det er ille fordi man kan ende opp med å vite mer teori enn lærerne der. Igjen også, ikke verdens beste lærere. Når du først har en god lærer, så trår de til permisjon fordi dems egt. jobb ble viktigere og de ditcher på Noroff i et halvt år. - Det er DYRT! Å ta en bachelor der krever at du ender opp med 400k i lån. Dette er ikke i beregning med de 120k EXTRA  hvert år for å ha et sted å bo og penger til å leve. Jeg tenker nå bare å ta ett, men ender fortsatt opp med 120k i lån, pluss 120k i å ha bodd ett sted. - Lokalene er fine og lyd-utstyret du får leid er ganske nice, så det er nå det. Hvis du er flink til å bruke studiene selv og lærer deg selv mye på tiden, som ikke har undervisning, så kan man få noe ut av det. Men igjen- nå tror jeg egt. ikke Noroff er så veldig imponerende å ha på CV-en sin, grunnet det ugudelige ryktet skolen har. Jeg så mye reklame om at skolen garanterer jobb før ferdig skolegang, men ingen av disse kan gjelde lyd og musikkproduksjon. Det kan bare ikke være. - Man kan utnytte lokalene og ta betalt for å spille inn for enkelt personer. Noroff lærerne bryr seg ikke litt, for de oppfordrer deg faktisk til å ta med andre musikere til å spille inn musikk. Men dette innebærer at du klarer å få kontakter og folk som kan tenke seg dette. Jeg sliter med kontakter, nå som Oslo er en helt ny by for meg. Kjenner jo ingen her. Jeg satser på ordentlig studier neste år, på musikkhøgskolen eller UIO. Begynte bare så jeg hadde noe å gjøre på dette året, ettersom jeg var får sen å bestemme med på høyere studier etter fristen gikk ut.  Konklusjon- Noroff lyd og musikk- er bare sykt dyre lokaler man alltid har tilgang på, og lite til ingen læring- hvis du gikk musikklinjen.
    • Ok. Tusen takk før svare. Legger den ut for 800kr så får den forhåpentligvis et nytt hjem😁
    • Du bør nok ikke ha veldig høye forventninger. Ser det ligger et par ute på danske sider, samt noen nettauksjonssider har solgt. Prisene ligger på godt under 1000 danske.
    • Hei. Er ny her inne så det er mulig jeg legger dette ut i feil forum. Men det jeg lurer på er hva verdien på en gitar jeg har arvet er.  Merket er Santana å model nr er 1570 laget i Japan. Ingen synlige skader så pent brukt. Kan absolutt ingen ting om gitarer sjenerelt så ønsker å selge den til noen som kan ha bruk for denne istedenfor at den skal samle støv legger ved et bilde av den.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.