Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

PA anlegg, nærmere bestemt subwoofers! Spørsmål rundt merke, priser ++


oystein1988

Anbefalte innlegg

Vi har planer om å utvide anlegget vårt i bass-segmentet, og er på utkikk etter tips rundt det.

Trenger massivt med trykk i kick og bassgittar med thight og fin lyd uten at det høres ut som anlegget sprenger, men at det jobber rolig og behersket.

Hadde sett for oss aktivt anlegg, men ser at det er en god del mere "bang for the buck" med å gå amp+kasser.

Oppsettet vi er ute etter er 2x18" til å ha under riggen vår som allerede består av 2x15 sub og 2x12 topper...

Hvis noen har brukte ting liggende er det bare å skrike!

Endret av oystein1988
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert vanskelig å få solgt slikt noe.

Men man burde regne 800w rms ++ til 18" subber?

Tror nok du bør opp i i hvert fall det ja. Det kommer jo litt an på hvor kraftige toppene er, naturligvis. Det kommer også litt an på hvordan bassen låter i 12" kassene. Det kan jo hende det funker fett med 15" i tillegg også. Det vet man jo ikke før man har prøvd. Du husker sikkert at jeg har hatt Mackie SWA 18" og sammen med Mackie SA 1232 kasser funket det veldig greit i små og mellomstore lokaler. I lokaler med plass til 500-700 mann, ble det litt anstrengt i bunn, og jeg blåste også en av dem i et slikt lokale, men som sagt, til type pub'er og litt mindre konsertlokaler funket det helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behringer kan funke det. Man skal ikke tro på absolutt alt man leser. Selv om Behringer er et "billigmerke" lager de også mye helt kurante greier. Har dere mulighet til å få testet dem, er det jo bare å slå til på det. Det verste som kan skje er jo at dere finner ut at det ikke funker. Da er det jo bare å levere tilbake. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet lavprisalternativ er jo å bygge kasser selv, handle elementer på Ljudia, og så en av de nye D-klasseforsterkerene til Behringer. De har faktisk fått mye skryt, og D-klasseforsterkere er da ikke så veldig forskjellige. Den forrige serien ble faktis omfavnet av HIFI- kretser. Jeg har tre stykker jeg har brukt noe, og de har holdt ut mitt bruk uten å klage, uten at det er noe syretest, akkurat.

Men det blir kanskje for dårlig, og for mye styr. Hvis jeg hadde et begrenset budsjett, hadde jeg tenkt litt på den løsningen. Billig stoff til å kle med har de på Biltema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet lavprisalternativ er jo å bygge kasser selv, handle elementer på Ljudia, og så en av de nye D-klasseforsterkerene til Behringer. De har faktisk fått mye skryt, og D-klasseforsterkere er da ikke så veldig forskjellige. Den forrige serien ble faktis omfavnet av HIFI- kretser. Jeg har tre stykker jeg har brukt noe, og de har holdt ut mitt bruk uten å klage, uten at det er noe syretest, akkurat.

Men det blir kanskje for dårlig, og for mye styr. Hvis jeg hadde et begrenset budsjett, hadde jeg tenkt litt på den løsningen. Billig stoff til å kle med har de på Biltema.

Ja, har tenkt på det, hørt mye bra om dem jeg og!

Evt bare finne noen billige kasser med 18" på finn.no eller slikt, og ha en dritkraftig behringer-amp på dem.

Jeg tror at hvis vi skal være i 1kW land, så er ikke aktive aktuelt lengre, med mindre det er Behringer eller likn. De andre merkene er altfor dyre når man er så høyt i watt, da tror jeg det er mere lønnsomt å ha amp+kasser.

f.eks to av disse:

http://www.ljudia.no/pa-dj-s82099/hyttalere-s82106/subbass-c80685/wharfedale-evp-x18b-p80694/

og en slik:

http://www.thomann.de/se/behringer_inuke_nu6000.htm

Mulighet til å oppgradere til 4x18" med den 6kW ampen der!

EDIT: jeg skal komme tilbake med hvordan Behringer-kassene låter ;)

Endret av oystein1988
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at det å bygge selv er oppunder håpløst hvis man ikke har kunnskap, litt utstyr og et egnet lokale, men har man litt verktøy og et sted å holde på, er det jo ikke noen heksekunst, akkurat. Da kan man heller bruke penger på bedre elementer, for eksempel. Og litt lett og fjong baltisk bjørkefinér. Det er jo lurt hvis man synes det er litt moro å lage det selv, også.

Jeg har passive suber, og synes ikke det er så mye mer jobb. Greit nok at man må ha skikkelig kabling, men på samme tid sparer man strømkabel til kassene. Skal man sette opp en hel PA, blir "besparelsen" i jobb i aktive kasser kontra passive veldig liten. Greit nok at man slipper å dra med seg en amp ekstra, men forskjellen er etter min mening ganske minimal. Dette avhenger selvsagt at man greit og uten for mye ledning kan får filtrert ut signalet som subene skal ha..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at det å bygge selv er oppunder håpløst hvis man ikke har kunnskap, litt utstyr og et egnet lokale, men har man litt verktøy og et sted å holde på, er det jo ikke noen heksekunst, akkurat. Da kan man heller bruke penger på bedre elementer, for eksempel. Og litt lett og fjong baltisk bjørkefinér. Det er jo lurt hvis man synes det er litt moro å lage det selv, også.

Jeg har passive suber, og synes ikke det er så mye mer jobb. Greit nok at man må ha skikkelig kabling, men på samme tid sparer man strømkabel til kassene. Skal man sette opp en hel PA, blir "besparelsen" i jobb i aktive kasser kontra passive veldig liten. Greit nok at man slipper å dra med seg en amp ekstra, men forskjellen er etter min mening ganske minimal. Dette avhenger selvsagt at man greit og uten for mye ledning kan får filtrert ut signalet som subene skal ha..

Tja, bæring, vekt, transport osv hakke noe å si egentlig. Vi er 4 sterke gutter og en bassist, så ting blir stabla på plass rimelig fort.

Jeg tenker KUN basstrykk/penger her. Har laget mange basskasser opp igjennom oppveksten, og kjenner at jeg ikke har lyst til å gjøre det, da jeg må gjøre alt arbeidet selv ;)

En drømmesituasjon er å finne noen som vil kvitte seg med et par 1x18" kasser, evt et par monstere av 2x18" kasser, så jeg kan handle det billig, og smelle på en behringer på 2x3kW :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.