Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

PA anlegg, nærmere bestemt subwoofers! Spørsmål rundt merke, priser ++


oystein1988

Anbefalte innlegg

Sikkert vanskelig å få solgt slikt noe.

Men man burde regne 800w rms ++ til 18" subber?

Helt feil å kun tenke "hvor mange watt trenger jeg"

Antall W i forsterkeren må ses i sammenheng med sensiviteten til høytaleren den skal drive. Høyere sensivitet (i db) = bedre. Sensitivitet på 100db vil si at en høytaler vil spille 100db målt 1 meter i fra når den er drevet med 1 watt.

En høytaler med lavere sensivitet vil kreve mer for å spille like høyt og små forskjeller her kan ha mye å si

For å sammenligne:

http://www.martin-audio.com/products/datasheets/WSXdatasheet.pdf

og

http://www.ljudia.no/pa-dj-s82099/hyttalere-s82106/subbass-c80685/wharfedale-evp-x18b-p80694/

forskjell i sensitivitet på 5db. For å drive warfedale-subben til samme lydtrykk som martin-subben trenger man over dobbelt så mye power. 3.16 ganger så mye om jeg har regnet rett.

Veldig forenklet, dette er bare 1 faktor som betyr ting når man skal velge høytaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt feil å kun tenke "hvor mange watt trenger jeg"

Antall W i forsterkeren må ses i sammenheng med sensiviteten til høytaleren den skal drive. Høyere sensivitet (i db) = bedre. Sensitivitet på 100db vil si at en høytaler vil spille 100db målt 1 meter i fra når den er drevet med 1 watt.

En høytaler med lavere sensivitet vil kreve mer for å spille like høyt og små forskjeller her kan ha mye å si

For å sammenligne:

http://www.martin-audio.com/products/datasheets/WSXdatasheet.pdf

og

http://www.ljudia.no/pa-dj-s82099/hyttalere-s82106/subbass-c80685/wharfedale-evp-x18b-p80694/

forskjell i sensitivitet på 5db. For å drive warfedale-subben til samme lydtrykk som martin-subben trenger man over dobbelt så mye power. 3.16 ganger så mye om jeg har regnet rett.

Veldig forenklet, dette er bare 1 faktor som betyr ting når man skal velge høytaler.

Er veldig kjent med sensitivitet, men nå er det så stort utvalg at jeg ikke enda har begynt å se etter de detaljene. Prøver å snevre inn søket litt mtp på pris og oppsett først.

Men jeg regner med budsjettet er rundt 7-8k etter at vi har den Behringer-ampen jeg linka til tidligere her. Ønsker helst å kjøpe brukt.

EDIT: Jeg tror vi har falt på en løsning nå:

Behringer 2x3k amp

To stk 2x18" kasser

Det blir bare litt dyrere enn å kjøpe to nye Behringer aktive kasser, sett ut at vi finner noen brukte doble 18" kasser på finn til rundt 7-8k :)

Får i tillegg solgt nåværende 15 subber.

Er wharfedale kjente saker? Har funnet et par slike til vårt budsjett. Ser at dem er på 100dB, men vi har jo en del med forsterkerkraft også.

Hva tenker du hkh? Vil det spelle bra?

Endret av oystein1988
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er nok i en litt heldigere situasjon, og bedre vant enn de fleste av oss hkh. :) I mitt nåværende band spiller vi på en gammel PAS PA. Riktignok er alle elementer byttet til RCF, men dog.... 4x18" i bunn, med bra forsterkerkraft, men på spillejobber i f.eks. idrettshall-størrelse, sliter det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er nok i en litt heldigere situasjon, og bedre vant enn de fleste av oss hkh. :) I mitt nåværende band spiller vi på en gammel PAS PA. Riktignok er alle elementer byttet til RCF, men dog.... 4x18" i bunn, med bra forsterkerkraft, men på spillejobber i f.eks. idrettshall-størrelse, sliter det også.

Syntes du vil skal gå for dem wharfedale kassene med det behringer monsteret (Blir den med innebygd DSP, da det er mye mere muligheter rundt høyttalerkontroll der)? Jeg tror man ikke får mere kraft for 10k egentlig. Har brukt de to siste dagene på research. Elementer kan alltids byttes ut en etter en til bedre saker hvis vi trenger det og/eller dem sprenger...

Men vi er ikke ute etter HiFi lyd heller, trenger bare noe svært som dunker bra. Det er snakk om Jokke, rock n roll og "rølp" egentlig, ikke lavmælte jazzgreier/pop. Så vi må flytte masse luft, for minst mulig penger, da vi ønsker å gå så mye som mulig i overskudd på dette greiene her ;) Vi har forsåvidt råd til å bruke 100.000 på et PA, men da blire mange gigs uten "lønn" fremover, og det er liten vits.

Greit med ny amp da det er garanti osv, så ønker ikke det brukt ;)

Endret av oystein1988
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med Behringer er at de har både bra og mindre bra. Det som er vanskelig er å vite hva man skal satse på og hva man skal avskrive.

Har gått bort ifra de aktive subbene dems.

Går for iNuke 6000 ampen som jeg veit er veldig bra ut ifra profesjonelle tester jeg har lest, med et par brukte kasser (har funnet et par wharfedale på 2x18" i vår prisklasse) men venter også på svar fra hkh ang de kassene dem muligens skulle selge.

Endret av oystein1988
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.