Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken høyeffekt, høykvalitets, lavvekts, lavpris bass head amp?


sarge

Anbefalte innlegg

Jeg har jo en Reidmar som jeg ga 3000 på en klinikk på Gjøvik. Den spiller mer enn høyt nok, og går helt i bånn uten å bli spinkel på et rimelig Asdownkabinett med fire titommere. Det er vel omtrent dobbelt så dypt som et vanlig gitarkabinett.

Takk. Jeg har også vurdert kabinetter i den samme Ashdown-serien. Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst en god clean. Om jeg trenger vreng så bruker jeg pedaler. Den må ha kraft og kontroll i de dypeste oktavene, samtidig som den skal være klar, detaljert og ren i diskant uten å bli skarp eller steril.

Jeg har dessverre ikke så mye erfaring, og Terror Bass-ønsket kommer fra youtube-videoer og tester. Har forsøkt en dyrere Markbass-rigg og likte lyden der godt. Har også såvidt prøvd den Ashdown-saken, men testet den ikke skikkelig. I utgangspunktet kunne jeg kanskje tenkt meg noe bedre basskontroll enn jeg opplevde med dem, men så var den ikke stilt helt nøytralt... (testet egentlig en bass og så ikke innstillingene før etterpå).

Så litt av grunnen til denne tråden er å finne ut mer om slike forsterkere.

Det jeg også kan si er at bandet som jeg skal spille med vil fokusere på blues og bluesrock.

Orange ampen er vel ingen typisk clean amp. GK MB500 får mye skryt, ellers har du jo TC BH500: http://www.lydsystemer.no/main.aspx?page=article&artno=TCE-BH500&gid=1100

Hartke LH500 låter greit, men har skuffende lite guffe + at den er tung.

Ashdown Mag er helt greit, men har du råd, så sjekk heller ut ABM500.

EBS Reidmar, clean og superkjapp. Litt vel stram til blues?

Kanskje finner du en brukt Mark Bass LM II/III?

Du må nok ut på en prøverunde! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye spennende. Akkurat nå er det denne som frister mest: http://www.tcelectronic.com/bh250/ , mest på grunn av størrelse og pris, men også faktisk på grunn av muligheten for toneprints. Det gir en kul fleksibilitet for å kunne legge til effekter man ikke bruker så ofte, og derfor ikke har i brettet.

Noen som vet hvor man kan teste den?

Men jeg har ikke valgt ennå, altså, så keep it coming.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden, men jeg har også lett etter et bittelite basskabinett (1x10 eller 1x8 tommer) til å ha hjemme til øving alene. Hovedriggen med større kabinetter har jeg planlagt å ha i øvingslokalet.

Noen som vet om små basskabinetter er å få kjøpt billig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye spennende. Akkurat nå er det denne som frister mest: http://www.tcelectronic.com/bh250/ , mest på grunn av størrelse og pris, men også faktisk på grunn av muligheten for toneprints. Det gir en kul fleksibilitet for å kunne legge til effekter man ikke bruker så ofte, og derfor ikke har i brettet.

Noen som vet hvor man kan teste den?

Men jeg har ikke valgt ennå, altså, så keep it coming.

Anbefaler at du prøver ut terror 500 og/eller terror 1000.

Vi har brukt den på en gig, med et 4x10 cab fra orange, sånn lite, hvor elementene er stilt bak hverandre, og det låt SKIKKELIG panser!

Bassisten vår mente også at det er den feteste transistor-bass ampen han har hørt, og en av de feteste basslydene fra en amp generelt. Han spiller forsåvidt på ad200b til vanlig. (terror 500/1000 har samme preamp som den)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det med pris vs kvalitet når man snakker klasse D vs tradisjonelle transistorforsterkere er som å sammenligne epler og bananer.

Klasse D har en ekstremt effektiv omsetning av effekt, og siden varmetapet er så lavt, så kan kjøleløsningen reduseres kraftig. Også strømforsyningen kan reduseres kraftig, spesielt ved bruk av switch mode som ikke trenger de store transformatorene. Dersom man kjenner prisene på kjøleribber og transformatorer, så er det slett ikke rart at man med klasse D får mye lettere produkter som produserer høy effekt til en del lavere pris enn tidligere.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det med pris vs kvalitet når man snakker klasse D vs tradisjonelle transistorforsterkere er som å sammenligne epler og bananer.

Klasse D har en ekstremt effektiv omsetning av effekt, og siden varmetapet er så lavt, så kan kjøleløsningen reduseres kraftig. Også strømforsyningen kan reduseres kraftig, spesielt ved bruk av switch mode som ikke trenger de store transformatorene. Dersom man kjenner prisene på kjøleribber og transformatorer, så er det slett ikke rart at man med klasse D får mye lettere produkter som produserer høy effekt til en del lavere pris enn tidligere.

Jepp, men siden powerampen ikke har en egenlyd, og mange av produsentene bruker de samme powerampmodulene, en det kjølesystemene, mer eller mindre sofistikerte limitersystemer og aller viktigst kvaliteten på preampene som bestemmer lydkvaliteten på ampen. Det er det jeg mener med at du får hva du betaler for. En amp på 500w spiller bare marginalt høyere enn en på 250w, så jeg tar gjerne den minste hvis den har en mye bedre preamp og dermed låter mye bedre. Kraft koster lite i dag, lydkvalitet koster fortsatt. Endret av Bugbass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi enige, men det er likevel ikke slik at prisen på totalproduktet er upåvirket av teknologivalget i sluttrinnet. Klasse D gjør at man kan øke kraften drastisk uten å måtte ofre lydkvalitet eller øke prisen.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi enige, men det er likevel ikke slik at prisen på totalproduktet er upåvirket av teknologivalget i sluttrinnet. Klasse D gjør at man kan øke kraften drastisk uten å måtte ofre lydkvalitet eller øke prisen.

I praksis vil du merke etterhvert som du tester endel amper, at noen amper oppgitt til 1000w ikke spiller høyere enn andre amper på 250w...jeg vet godt hva jeg ville hatt av en behringer på 3000w og en TC på 450w...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.