Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken høyeffekt, høykvalitets, lavvekts, lavpris bass head amp?


sarge

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg tror jeg snart kommer til å trenge en kraftigere bassrigg enn min 60w EBS Classic Session 60 kombo. Planen er (når behovet melder seg) å skaffe et head som enkelt kan fraktes mellom hjem og øvingslokaler, og så ha kabinetter stående begge steder.

Utgangspunktet mitt er at jeg har lyst på en Orange Terror Bass 500. Den ligger vel på rundt 5000 kroner ny. Når det gjelder power og lydkvalitet så trenger jeg ikke sikte høyere. Jeg liker kombinasjonen av rør i pre og klasse D i power, men det er ingen betingelse, det er lyden som teller, ikke teknologien. Men den er litt dyr for meg...

MEN, så har jeg også sett rimeligere alternativer. Spørsmålet er hvilke som er gir mest for pengene?

Jeg tenker minimum 200W, helst mer. Vekt på maks 10kg, helst noe lavere. Må også ha XLR ut for PA. Må også være fleksibel mhp impedans. Tenker i utgangspunktet en rigg med 1x15 i bunnen og 2x10 eller 4x10 på toppen for å både ha bunndraget og responsen fra disse.

Har blant annet sett på

Er disse gode kandidater?

Ser Thomann har en gruppe amper, er noen av disse å anbefale:

http://www.thomann.de/intl/search.html?gk=gibahetr&bn=&pr=2000a3000&kf=on&oa=pra

Synes for øvrig det er lite å finne brukt av denne typen amper Lommeboka mi hadde likt å komme seg enda lavere i pris...

Er det flere modeller som kan anbefales der ute, gjerne til mellom 2000 og 3000 kroner?

Er det noen bruktmarkeder som har mer enn dette forumet og finn.no? (må være tilpasset norsk strømstandard, så USA-siter er ikke aktuelt).

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en TC Electronic BG250 som drasse rundt-amp. Den innfrir mitt behov mtp pris/lyd.

http://www.tcelectronic.com/bg250/

EDIT: kommer også i head-versjon dog noe enklere

Jeg trenger ikke en combo, det har jeg.

Er head-versjonen kraftig nok og med nok "omph" for gigs/øving med trommis, da?

Størrelsen er jo helt genial, da. :)

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orange har rettogslett ikke en tilfredstillende EQ-seksjon.. vertfall ikke Terror Bass 500, den har EN lyd, samma faen hva du gjør med EQ'en.

Hartke LH forsterkeren skal være fantastisk bra og brukes av en hel haug med "store" bassister, fra Victor Wooten, Stu Hamm og Billy Sheehan til Dave Ellefson (Megadeth). Den har det meste av det du ønsker av ampen. Har aldri prøvd den selv dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orange har rettogslett ikke en tilfredstillende EQ-seksjon.. vertfall ikke Terror Bass 500, den har EN lyd, samma faen hva du gjør med EQ'en.

Hartke LH forsterkeren skal være fantastisk bra og brukes av en hel haug med "store" bassister, fra Victor Wooten, Stu Hamm og Billy Sheehan til Dave Ellefson (Megadeth). Den har det meste av det du ønsker av ampen. Har aldri prøvd den selv dog.

Ok... Det er jo litt dumt med EQen, selvsagt, selv om det ikke gjør så mye dersom den ene lyden er et godt utgangspunkt...

Hartke LH-500 har en attraktiv pris, og er garantert kraftig nok. Men jeg synes nok den er litt stor, tung og kantete for å slenge med seg mellom hjem og øvingslokale hver gang, selv om den er på grensen... Men likevel er den ikke helt ute av lista. Den har ganske interessante ytelser og specs. :) Dersom vi får et øvingslokale der jeg synes det er greit å la ampen bli stående, så kan det hende jeg heller bruker EBSen min hjemme og går for noe slikt som denne for bandøving og gigs likevel.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har denne, og er strålende fornøyd. Liten, lett, kraftig, bra lyd. Den passer i ytterlomma på en gigbag.

http://evenstadmusikk.no/index.php?main_page=product_info&cPath=308_392_403&products_id=15267

Størrelsesmessig er den jo helt genial. Utseendemessig gir den meg litt plastikkfølelse, og den limiter-knappen er veldig snodig plassert.

Hørte på noen klipp av den på nettet, og den låter som en veldig clean og kraftig amp. Prismessig i øvre skikt av hva jeg hadde tenkt, men slett ikke uaktuell. Og at du er strålende fornøyd teller absolutt med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo en Reidmar som jeg ga 3000 på en klinikk på Gjøvik. Den spiller mer enn høyt nok, og går helt i bånn uten å bli spinkel på et rimelig Asdownkabinett med fire titommere. Det er vel omtrent dobbelt så dypt som et vanlig gitarkabinett.

Jeg er veldig godt fornøyd med den, men så har jeg jo oppdaget at jeg ikke er så skrekkelig kresen. Den låter veldig mye bedre enn den gamle Fender bassmanen c-en jeg har stående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger ikke en combo, det har jeg.

Er head-versjonen kraftig nok og med nok "omph" for gigs/øving med trommis, da?

Størrelsen er jo helt genial, da. :)

Jeg spiller med hardtslående trommis og har ingen problem med volum eller omph. Denne erstattet Markbass Little Mark 250 som jeg synes låt noe klinisk i forhold. Det er en billig amp, men jeg mener det er mye amp for penga. Ellers er Reidmaren Beveren snakker om en kick ass amp men har bare testet den i butikk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Størrelsesmessig er den jo helt genial. Utseendemessig gir den meg litt plastikkfølelse, og den limiter-knappen er veldig snodig plassert.

Hørte på noen klipp av den på nettet, og den låter som en veldig clean og kraftig amp. Prismessig i øvre skikt av hva jeg hadde tenkt, men slett ikke uaktuell. Og at du er strålende fornøyd teller absolutt med. :)

Jeg har aldri tenkt på den som plastikk mens jeg har den i alle fall. :) Ser kanskje bedre ut i virkeligheten enn på bilder. Den er jo i alle fall bygget i metall.

Om så kan du godt komme innom å prøve den om du skulle være i Kongsberg-området en gang...

Endret av Knewt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags lyd er du ute etter? Mange av de overnevnte kandidatene låter jo helt forskjellig.
Først og fremst en god clean. Om jeg trenger vreng så bruker jeg pedaler. Den må ha kraft og kontroll i de dypeste oktavene, samtidig som den skal være klar, detaljert og ren i diskant uten å bli skarp eller steril.

Jeg har dessverre ikke så mye erfaring, og Terror Bass-ønsket kommer fra youtube-videoer og tester. Har forsøkt en dyrere Markbass-rigg og likte lyden der godt. Har også såvidt prøvd den Ashdown-saken, men testet den ikke skikkelig. I utgangspunktet kunne jeg kanskje tenkt meg noe bedre basskontroll enn jeg opplevde med dem, men så var den ikke stilt helt nøytralt... (testet egentlig en bass og så ikke innstillingene før etterpå).

Så litt av grunnen til denne tråden er å finne ut mer om slike forsterkere.

Det jeg også kan si er at bandet som jeg skal spille med vil fokusere på blues og bluesrock.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri tenkt på den som plastikk mens jeg har den i alle fall. :) Ser kanskje bedre ut i virkeligheten enn på bilder. Den er jo i alle fall bygget i metall.

Om så kan du godt komme innom å prøve den om du skulle være i Kongsberg-området en gang...

Ja, det kan hende at bildene lyver. Absolutt en interessant kandidat.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.