Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Resonator gitar.


Frithjof

Anbefalte innlegg

Nylig kjøpt meg en National m-14, og ønsker å lære meg å spille slide på den. Her er noen bilder av gitaren: http://www.nationalguitars.com/instruments/m14/m14.html

Vil også lære å improvisere bra på gitaren(jobber med dette atm). Noen som vet om noen gitarlærere som spiller slide/resonator gitar go ikke bare elgitar?

Eller noen tips jeg kan følge?

Mvh 15 år gammel gutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann,

Gratulerer, ser fin ut den Nationalen der. Har sjøl en rundhalset Gibson Dobro og kan skrive under på at det i hvert fall er trivelig å spelle.

I tillegg til normal gitarstemming, gir en resonator gode muligheter (og fin klang) med alternative stemminger.

Kjenner ikke dine musikk-preferanser, men antar at siden du også har kjøpt en rundhalset type, kanskje er interessert i noe bluesaktig bottleneck spill.

Dette kan med fordel gjøres i en åpen dur stemming (som nevnt av Juzzizhow tidligere). Jeg synes sjøl at åpen D (D-A-D-F#-A-D) gir fin, fyldig tone særlig i bassen. En form for åpen G, kalt 'chicago' (D-G-D-G-H-D) brukes også ofte. Begge disse kalles gjerne 'slack-key' fordi de oppnås ved å slakke på strenger i forhold til normal stemming.

Slack-key stemminger gir extra fin & kraftig klang når du bruker litt tykkere strenger, (minimum .013 - .056). Jeg antar at din nye gitar er utstyrt med noe sånt fra fabrikk.

Egentlig kan du velge å stemme åpent i hvilken dur som helst. Les i Wikipedia under: List of guitar tunings - Open major.

Ordinær åpen G (for lap-steel eller square-neck) anbefales ikke på en rundhalset gitar fordi den gir veldig stor belastning på halsen.

Mange klassiske rocke-låter er originalt skrevet & spilt i åpen stemming. Så du har virkelig noe å se fram til :)

Dobro-hilsen,

- GAu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager egne sanger som jeg framfører, men som du gjettet er jeg interessert i noe bottleneck spill. Men i åpne stemninger (brukt mest åpen G, D-G-D-G-H-D ). Men sliter med å finne akkorder, mere avanserte en å legge bareer. Siden jeg skriver sanger, og synger selv trenger jeg flere akkorder. Mest interessert i bottleneck spillet for soloer/bridger osv. Og et problem med akkorder som er mere avanserte trenger 4 fingre, og jeg ofrer jo en finger for sliden. Prøvd en sån vri rundt greie slide, men det hadde veldig dårlig lyd i forhold til en vanlig slide .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mer avansert å finne akkorder i åpen stemming ja, men det er 'større muligheter' for å ramle over interessante varianter og voicinger som i mange tilfeller ikke er mulig å vanlig E-e-stemming.

Et tips er å slutte å tenke så mye akkorder når du bruker åpen stemming, og heller lete etter gode klanger. Det kan hjelpe mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips er å slutte å tenke så mye akkorder når du bruker åpen stemming, og heller lete etter gode klanger. Det kan hjelpe mye.

Jepp !

Satt selv og plukket litt med en 'shubb partial capo' på 2 bånd over D-G-B strengene (Ie. åpen A stemning E-A-E-A-C#-E) da jag "plutselig" fant noen fine akkorder til 'With a little help from my friends' ... og jag er tonedøv, og kan ikke noe teori ... :-)

Et ant tips er jo google ...

Og capo ! Akkorder med åpne strenger høres jo mye bedre ut ! Spes. hvis gitarn er stemt åpent ! :D

Endret av juzzizhow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager egne sanger som jeg framfører, men som du gjettet er jeg interessert i noe bottleneck spill. Men i åpne stemninger (brukt mest åpen G, D-G-D-G-H-D ). Men sliter med å finne akkorder, mere avanserte en å legge bareer. Siden jeg skriver sanger, og synger selv trenger jeg flere akkorder. Mest interessert i bottleneck spillet for soloer/bridger osv. Og et problem med akkorder som er mere avanserte trenger 4 fingre, og jeg ofrer jo en finger for sliden. Prøvd en sån vri rundt greie slide, men det hadde veldig dårlig lyd i forhold til en vanlig slide .

Det er mye god musikk som har oppstått under slik eksperimentering. Bla så jeg nylig en dokumentarserie om Knopfler og hans gitarer hvor han bla beskriver hvordan hans resonator påvirket hans komposisjoner og spillestil. Den lå på youtube for noen uker siden, men nå finner jeg den ikke. Jeg ville bli overrasket om det ikke fremdeles finnes en haug gitarlærere som er inspirert av musikk som dette eller delta-blues hvor slide på resonator eller annen akustisk gitar er ett viktig element.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.