Web Analytics
Jump to content

Hva er en god gitarsolo? (Jazz)


Olehana
 Share

Recommended Posts

Var litt usikker på hvor denne tråda skulle, men:

Kan noen komme med en så konkret forklaring som mulig på hva som vil være en god improvisert gitarsolo? Jeg har grei orden på modalitetene og skalaene på gitaren, men når jeg skal improvisere en solo blir det som oftest mye babling og mumling. Jeg sliter altså med å holde det tematisk og vellydende. Noen tips?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne vært flåsete, og sagt "bare hør på Jeff Beck".

Men seriøst:

Jeg er slett ingen jazz-soloist, men en erfaren lytter til både jazz og annen musikk, og særlig improvisert live-musikk. Som lytter, og lærevillig gitarist, så mener jeg at en god gitarsolo ikke kommer så mye an på teknikken, men hvordan soloen i samspillet utfordrer det musikalske øret hos meg.

Selvsagt må teknikken sitte, men det er bare en forutsetning. Ingen kan spille en god solo med bare teknikk. For meg skal en god solo åpne opp musikken, slik at jeg hører melodi/tema på en ny og frisk måte, og nyter hvordan det går an å fargelegge et (ofte enkelt) grunnlag med kreativt solospill. Det må overraske, behage, utfordre, bryte, krydre eller utvide måten jeg hører musikken på. Eller alle ting på en gang.

Og der synes jeg f.eks. Jeff Beck leverer gang på gang. Selv om han er en glitrende tekniker, også.

Link to comment
Share on other sites

Sjekk ut Scott Henderson sin leksjon kalt melodic phrasing om du har muligheten.

Der snakker han om frasering, rytmiske vs melodiske motiver, og har slår sammenligner det å improvisere og det å skrive.

Ord som utgjør setninger, setninger som utgjør paragrafer, paragrafer som til slutt utgjør kapitler.

Tenk på repetisjon når du spiller, og prøv å la frasene dine evolvere på egen hånd, for så å oppsumere med en lengre frase som snur rytmen på hodet f eks.

Hvis du jobber med modal improvisasjon så kan det være fint å øve på å begrense utvalget toner man kan jobbe med.

Si at du spiller i D dorisk, vent en god stund med å legge deg på E og B i starten, så inkluderer du de når du trenger nye steder å gå.

Prøv å jobb med intervaller, harmonisering av ymse skalaer, søskenharmonikk, substitutter og hel-halv og halv-hel-skalaene, side stepping, og hvor man bruke dette :)

Sjekk ut melodisk moll som spenningsharmonikk du kan krydre frasene dine med. (life changer)

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar, meget hjelpsomt!

Skal sjekke ut Scott Henderson, og Jeff Beck er en av gitaristene som jeg ikke har tenkt på å høre på rent objektivt.

Er det altså en god idé å tenke call and answer? Type: Spør et spørsmål, svar på spørsmålet, eller; spør et spørsmål, utvid spørsmålet, og svar.

Link to comment
Share on other sites

Improvisasjon er jo mer improvisert desto mindre den følger et sett av regler. ;)

Jeg vil vel si at ren improvisasjon ofte er mer spennende men også ofte mindre vellydende enn en innøvd solo eller en solo som baserer seg på regler for harmonier og rytmer.

Derfor vil jeg vel si at improvisasjon av en god gitarsolo kommer gjennom øvelse, øvelse og atter øvelse. Det er når man kan spille soloene og bruke reglene for harmonier og forstår dem at man kan kombinere dem improvisert på nye måter og etterhvert lærer når man kan bryte reglene med vellykket resultat.

Personlig er jeg ikke der i det hele tatt. Men det hender jeg improviserer likevel, og noen ganger treffer jeg en frase som låter spennende og ny. Da forsøker jeg å forstå hvorfor den fungerer så bra akkurat der.

Ikke så hjelpsomt kanskje, men jeg tror det er få snarveier til god improvisasjon.

Link to comment
Share on other sites

Improvisasjon er jo mer improvisert desto mindre den følger et sett av regler. ;)

Sarge: Prøv å improviser noe harmonisk avansert uten å kunne teorien bak det hele, det er ikke lett.

En solo er ikke mer improvisert jo mindre man kan, den er akkurat like mye improvisert, bare at sannsynligheten for at det låter bedre hvis man kan litt teori og regler er mye større. Teori og regler er på ingen måte juks, det er rett og slett nødvendig for å kunne mestre jazzimprovisasjon.

Derfor vil jeg vel si at improvisasjon av en god gitarsolo kommer gjennom øvelse, øvelse og atter øvelse. Det er når man kan spille soloene og bruke reglene for harmonier og forstår dem at man kan kombinere dem improvisert på nye måter og etterhvert lærer når man kan bryte reglene med vellykket resultat.

Ja, øvelse er viktig, men hva skal han øve på? Regler for harmonikk er viktig, men å "kombinere de improvisert" høres ikke ut som en god idé.

Lær de heller skikkelig. Bruk de. Finn ut forskjellene på kirketoneartene, spenningsharmonikk og substitutter, så bryter du og regler før du vet ordet av det :)

Call and answere er helt supert det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er uenig. Det hjelper lite om du kan alle bokstaver og ord og grammatikk osv. hvis du ikke har noe å si. Og hvis ikke du "hører" i huet det du skal spille hjelper ikke all verdens teori. Da må du først fylle huet med et eller annet...............

Link to comment
Share on other sites

Gluke: Det hjelper lite å ha masse man har lyst til å skrive ned, hvis man ikke kan en bokstav.

Når det kommer til jazz er man nødt til å trene opp øret, en utmerket måte å gjøre dette på er ved å utforske harmonikk og akkorders forhold til hverandre.

I starten har mange problemer med at hodet ikke "hører" noe interessant man kan spille, fordi man ikke vet hvordan man skal takle div. progresjoner og akkorder.

Trådstarter spurte om råd for å kunne få en bedre form på gitarsoloene sine. Hvilken bedre måte finnes det enn å utforske rytmiske/melodiske motiver?

Og siden det er snakk om jazz her, så vil jeg vel si at det å ta for seg harmonikk og substitutter vil være en glimrende idé for å utvide horisonten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg derimot vil tørre påstå at de fleste ikke har hørt nok på det og lært seg å spille nok av låtene. Det kan man fint gjøre uten å lære en tøddel teori. Jeg tør vedde på de fleste her kunne prate før de lærte bokstaver og grammatikk.

It's just music. Don't make it harder than it is.............

Men det er jo ikke no stress. Det er visstnok jævla mange veier til Roma.

Link to comment
Share on other sites

Hvorvidt du pusler deg frem med ørene, plukker alle soloene til Wes, eller pugger teori for å bli bedre på jazzing er vel ikke temaet her.

Her er en fraseringsøvelse jeg liker å bruke med elever og ved egenøving:

Plukk en låt du kan godt (meldoi og harmoni - du skal kunne spille melodien og kompe sangen fint). En blues kan fungere, men du kan godt plukke en låt som beveger seg litt harmonisk. "All of Me" er fin, og har et behagelig tempo. Spill inn et komp, finn et backingtrack (jeg bruker iRealBook-appen på iPhone), eller spill med en kompis. Deretter handler alt om begrensninger, å gi seg selv veldig tydelige rammer i improvisasjonen:

- Improviser bare med treklanger.

- Bruk bare rene kvinter.

- Bruk kun en streng.

- Hver frase skal ha samme rytmikk.

- Bruk kun tonene fra melodien.

- Bruk rytmen fra melodien, men ingen av tonene.

Link to comment
Share on other sites

Hvorvidt du pusler deg frem med ørene, plukker alle soloene til Wes, eller pugger teori for å bli bedre på jazzing er vel ikke temaet her.

Her er en fraseringsøvelse jeg liker å bruke med elever og ved egenøving:

Plukk en låt du kan godt (meldoi og harmoni - du skal kunne spille melodien og kompe sangen fint). En blues kan fungere, men du kan godt plukke en låt som beveger seg litt harmonisk. "All of Me" er fin, og har et behagelig tempo. Spill inn et komp, finn et backingtrack (jeg bruker iRealBook-appen på iPhone), eller spill med en kompis. Deretter handler alt om begrensninger, å gi seg selv veldig tydelige rammer i improvisasjonen:

- Improviser bare med treklanger.

- Bruk bare rene kvinter.

- Bruk kun en streng.

- Hver frase skal ha samme rytmikk.

- Bruk kun tonene fra melodien.

- Bruk rytmen fra melodien, men ingen av tonene.

Dette var supert!

Jeg prøver ikke her å gjøre musikk til et realfag, jeg følger selv tanken at musikk er en måte å få fram din dypeste personlighet som ikke kan kommuniseres med ord. Jeg synes bare at, rent improvisatorisk sett, at en god del kunnskap må til for å kunne spille nøyaktig det du hører i hodet.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Jeg regner med at dette er i seneste laget, men skriver nå innlegget likevel. Liker ikke Finn og det som følger med av "kundkontakt", og forsøker her for å se om det er folk som jeg "kjenner" som kan tenke seg å handle noe. Regner med at dere enten skriver i tråden, eller kontakter meg på PM.  Bryter regelen med pris, regner med at det blir tilgitt i et dødt forum. Selger følgende mer eller mindre snurrige gitarer, pris blir vi enige om vil jeg tro. - Fernandes retrorocket sustainergitar med gammel (og mye bedre Japan produsert) hals, med Roland GR55 gitarsynth. (Må sjekke om synthen fortsatt fungerer) - Ibanez RG 750, sort, hardcase - Ibanez RG 550, sort - Ibanez prestige S2020X, violin burst,  hardcase - Line6 Variax 300, sort komplett med PSU og gigbag - Ibanez M-522S mandolin, limt sprekk i topp, ellers mint - Countryman 5- strengs banjo - Ibanez RD 828 LE, sort bass, original, men med Badass stol
    • Så, hvordan ble det med alt? Musikkprat er fullstendig dødt, det er ikke noe info å finne verken her eller der, men det er fortsatt aktivitet her, selv om forumet skulle stenges. Skal man bare begynne å henge her igjen, da? 🤔
    • Du skriver- When a jack cable is connected, all frequencies below 120KHz are sent to this Jack at line level. Det betyr at dette er et signal som skal sendes til en forsterker, og ikke direkte til en aktiv sub. Det enkleste og greieste er å handle en aktiv sub. Det er mindre ledninger og styr. Jeg har en passiv nesten  ubrukt sub liggende, husker ikke navn og nummer her og nå, men det er en helt grei PA- sub av kjent merke. Har vel blitt brukt i maks 8 timer til sammen. Den er din for 500 kroner pluss porto. Jeg trenger den ikke lenger. PM hvis det er aktuelt.
    • Jeg ville tatt kontakt med Falck musikk i Trondheim, om ikke annet for å spørre. De vet det nok og har eget verksted, så mulig de kan gjøre det. Det koster vel 130 kroner å sende en gitar med posten. Men ærlig talt, jeg vet ikke.    
    • Hei. Jeg er ny her, og om dette skulle vært tatt opp i tidligere tråder, må dere ha meg unnskyldt. Jeg har noen spørsmål angående inlays.  Er det noen her som gjør inlays? Skulle gjerne ha hatt nye inlays på 2 halser som allerede har enkle inlays fra før. Lar dette seg gjøre, eller blir det fryktelig kålete? Hva er evt prisen for å få slikt gjort?
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.