Web Analytics
Jump to content

Hva er en god gitarsolo? (Jazz)


Olehana

Recommended Posts

Var litt usikker på hvor denne tråda skulle, men:

Kan noen komme med en så konkret forklaring som mulig på hva som vil være en god improvisert gitarsolo? Jeg har grei orden på modalitetene og skalaene på gitaren, men når jeg skal improvisere en solo blir det som oftest mye babling og mumling. Jeg sliter altså med å holde det tematisk og vellydende. Noen tips?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne vært flåsete, og sagt "bare hør på Jeff Beck".

Men seriøst:

Jeg er slett ingen jazz-soloist, men en erfaren lytter til både jazz og annen musikk, og særlig improvisert live-musikk. Som lytter, og lærevillig gitarist, så mener jeg at en god gitarsolo ikke kommer så mye an på teknikken, men hvordan soloen i samspillet utfordrer det musikalske øret hos meg.

Selvsagt må teknikken sitte, men det er bare en forutsetning. Ingen kan spille en god solo med bare teknikk. For meg skal en god solo åpne opp musikken, slik at jeg hører melodi/tema på en ny og frisk måte, og nyter hvordan det går an å fargelegge et (ofte enkelt) grunnlag med kreativt solospill. Det må overraske, behage, utfordre, bryte, krydre eller utvide måten jeg hører musikken på. Eller alle ting på en gang.

Og der synes jeg f.eks. Jeff Beck leverer gang på gang. Selv om han er en glitrende tekniker, også.

Link to comment
Share on other sites

Sjekk ut Scott Henderson sin leksjon kalt melodic phrasing om du har muligheten.

Der snakker han om frasering, rytmiske vs melodiske motiver, og har slår sammenligner det å improvisere og det å skrive.

Ord som utgjør setninger, setninger som utgjør paragrafer, paragrafer som til slutt utgjør kapitler.

Tenk på repetisjon når du spiller, og prøv å la frasene dine evolvere på egen hånd, for så å oppsumere med en lengre frase som snur rytmen på hodet f eks.

Hvis du jobber med modal improvisasjon så kan det være fint å øve på å begrense utvalget toner man kan jobbe med.

Si at du spiller i D dorisk, vent en god stund med å legge deg på E og B i starten, så inkluderer du de når du trenger nye steder å gå.

Prøv å jobb med intervaller, harmonisering av ymse skalaer, søskenharmonikk, substitutter og hel-halv og halv-hel-skalaene, side stepping, og hvor man bruke dette :)

Sjekk ut melodisk moll som spenningsharmonikk du kan krydre frasene dine med. (life changer)

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar, meget hjelpsomt!

Skal sjekke ut Scott Henderson, og Jeff Beck er en av gitaristene som jeg ikke har tenkt på å høre på rent objektivt.

Er det altså en god idé å tenke call and answer? Type: Spør et spørsmål, svar på spørsmålet, eller; spør et spørsmål, utvid spørsmålet, og svar.

Link to comment
Share on other sites

Improvisasjon er jo mer improvisert desto mindre den følger et sett av regler. ;)

Jeg vil vel si at ren improvisasjon ofte er mer spennende men også ofte mindre vellydende enn en innøvd solo eller en solo som baserer seg på regler for harmonier og rytmer.

Derfor vil jeg vel si at improvisasjon av en god gitarsolo kommer gjennom øvelse, øvelse og atter øvelse. Det er når man kan spille soloene og bruke reglene for harmonier og forstår dem at man kan kombinere dem improvisert på nye måter og etterhvert lærer når man kan bryte reglene med vellykket resultat.

Personlig er jeg ikke der i det hele tatt. Men det hender jeg improviserer likevel, og noen ganger treffer jeg en frase som låter spennende og ny. Da forsøker jeg å forstå hvorfor den fungerer så bra akkurat der.

Ikke så hjelpsomt kanskje, men jeg tror det er få snarveier til god improvisasjon.

Link to comment
Share on other sites

Improvisasjon er jo mer improvisert desto mindre den følger et sett av regler. ;)

Sarge: Prøv å improviser noe harmonisk avansert uten å kunne teorien bak det hele, det er ikke lett.

En solo er ikke mer improvisert jo mindre man kan, den er akkurat like mye improvisert, bare at sannsynligheten for at det låter bedre hvis man kan litt teori og regler er mye større. Teori og regler er på ingen måte juks, det er rett og slett nødvendig for å kunne mestre jazzimprovisasjon.

Derfor vil jeg vel si at improvisasjon av en god gitarsolo kommer gjennom øvelse, øvelse og atter øvelse. Det er når man kan spille soloene og bruke reglene for harmonier og forstår dem at man kan kombinere dem improvisert på nye måter og etterhvert lærer når man kan bryte reglene med vellykket resultat.

Ja, øvelse er viktig, men hva skal han øve på? Regler for harmonikk er viktig, men å "kombinere de improvisert" høres ikke ut som en god idé.

Lær de heller skikkelig. Bruk de. Finn ut forskjellene på kirketoneartene, spenningsharmonikk og substitutter, så bryter du og regler før du vet ordet av det :)

Call and answere er helt supert det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er uenig. Det hjelper lite om du kan alle bokstaver og ord og grammatikk osv. hvis du ikke har noe å si. Og hvis ikke du "hører" i huet det du skal spille hjelper ikke all verdens teori. Da må du først fylle huet med et eller annet...............

Link to comment
Share on other sites

Gluke: Det hjelper lite å ha masse man har lyst til å skrive ned, hvis man ikke kan en bokstav.

Når det kommer til jazz er man nødt til å trene opp øret, en utmerket måte å gjøre dette på er ved å utforske harmonikk og akkorders forhold til hverandre.

I starten har mange problemer med at hodet ikke "hører" noe interessant man kan spille, fordi man ikke vet hvordan man skal takle div. progresjoner og akkorder.

Trådstarter spurte om råd for å kunne få en bedre form på gitarsoloene sine. Hvilken bedre måte finnes det enn å utforske rytmiske/melodiske motiver?

Og siden det er snakk om jazz her, så vil jeg vel si at det å ta for seg harmonikk og substitutter vil være en glimrende idé for å utvide horisonten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg derimot vil tørre påstå at de fleste ikke har hørt nok på det og lært seg å spille nok av låtene. Det kan man fint gjøre uten å lære en tøddel teori. Jeg tør vedde på de fleste her kunne prate før de lærte bokstaver og grammatikk.

It's just music. Don't make it harder than it is.............

Men det er jo ikke no stress. Det er visstnok jævla mange veier til Roma.

Link to comment
Share on other sites

Hvorvidt du pusler deg frem med ørene, plukker alle soloene til Wes, eller pugger teori for å bli bedre på jazzing er vel ikke temaet her.

Her er en fraseringsøvelse jeg liker å bruke med elever og ved egenøving:

Plukk en låt du kan godt (meldoi og harmoni - du skal kunne spille melodien og kompe sangen fint). En blues kan fungere, men du kan godt plukke en låt som beveger seg litt harmonisk. "All of Me" er fin, og har et behagelig tempo. Spill inn et komp, finn et backingtrack (jeg bruker iRealBook-appen på iPhone), eller spill med en kompis. Deretter handler alt om begrensninger, å gi seg selv veldig tydelige rammer i improvisasjonen:

- Improviser bare med treklanger.

- Bruk bare rene kvinter.

- Bruk kun en streng.

- Hver frase skal ha samme rytmikk.

- Bruk kun tonene fra melodien.

- Bruk rytmen fra melodien, men ingen av tonene.

Link to comment
Share on other sites

Hvorvidt du pusler deg frem med ørene, plukker alle soloene til Wes, eller pugger teori for å bli bedre på jazzing er vel ikke temaet her.

Her er en fraseringsøvelse jeg liker å bruke med elever og ved egenøving:

Plukk en låt du kan godt (meldoi og harmoni - du skal kunne spille melodien og kompe sangen fint). En blues kan fungere, men du kan godt plukke en låt som beveger seg litt harmonisk. "All of Me" er fin, og har et behagelig tempo. Spill inn et komp, finn et backingtrack (jeg bruker iRealBook-appen på iPhone), eller spill med en kompis. Deretter handler alt om begrensninger, å gi seg selv veldig tydelige rammer i improvisasjonen:

- Improviser bare med treklanger.

- Bruk bare rene kvinter.

- Bruk kun en streng.

- Hver frase skal ha samme rytmikk.

- Bruk kun tonene fra melodien.

- Bruk rytmen fra melodien, men ingen av tonene.

Dette var supert!

Jeg prøver ikke her å gjøre musikk til et realfag, jeg følger selv tanken at musikk er en måte å få fram din dypeste personlighet som ikke kan kommuniseres med ord. Jeg synes bare at, rent improvisatorisk sett, at en god del kunnskap må til for å kunne spille nøyaktig det du hører i hodet.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Hadde Guitar Rig 3(?) for mange år siden. Prøve alt mulig - ink Amplitube, men syns GR var desidert best og enklest i bruk. Skal teste det nye også   Jeg bruker mest Bias FX of Bias FX2, men sliter litt med latency. Hvilken type PC bruker du, og hvordan er forsinkelsene?  
    • For et år siden kom jeg over programmet Guitar rig 6. De hadde en demo med alle funksjoner bare at man ikke kunne lagre, men fullt brukbar til opptak. Den varte i 30 min, så må man starte programmet på nytt. Jeg hadde demoen i tre måneder før jeg så at de hadde sommersalg og jeg fikk hele programmet til halv pris. 1000.- kroner som var latterlig billig med tanke på hvor mange amps, rack, pedaler og muligheter som var der. Det var over 1200 ferdig innstilte lyder i forskjellige sjangere og man kan lagre de i forskjellige filer. Man kan selvsagt justere de å lagre nye, eller lage egne med alt som finnes. Den har også instillinger for vokal, trommer og mye annet. Nå har Guitarrig 7 kommet med cubersalgspris, men jeg venter til Black Friday eller Cybermonday i håp om å få oppgradert billigere. Det er masse nytt. Her er en video   Her er nettsiden: Native Instruments Guitar rig 7 Og her kan du laste ned demoen: Note: The demo version runs 30 minutes per session, and can then be reopend to try again. Save and Total Recall functions disabled. Du klarer deg lenge med den PS. Dette er ikke ment som reklame, men et godt tips. Jeg tjener ikke noe på det, men den demoen er gratis og verdt å teste...
    • Söker rock projekt i Norge att vara med i och framför allt live gig. All rock/metal är intressant.  Smakprov: www.linkedin.com/in/emlu-music-production-983a92296    
    • Heisann! er det noen som vet verdien på denne?  serienummer: US20048978
    • Via dette så endte jeg istedenfor opp med dette.   
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.