Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er en god gitarsolo? (Jazz)


Olehana

Anbefalte innlegg

Det er åpenbart at stødig musikkteori gir en oppfinnsom musiker mange muligheter. Men det er ikke nok, og det er heller ikke nødvendig.

Lett å finne eksempler på briljante musikere som ikke leste noter, og som spilte på intuisjon og praktisk oppøvd musikalitet. Se f.eks. på Django Reinhardt, som med bare to fingre og tommel uten å kunne lese noter (han kunne knapt lese bokstaver som voksen) nærmest oppfant en ny sjanger og spillemåte som fremdeles er noe mange prøver å strekke seg etter. Men vi kan bare gjette hvor mye spilling, øving og ikke minst lytting til musikk som lå bak.

Det betyr ikke at teori er dumt, eller at man ikke bør lære teori. Men det er lytting, musikalitet og øvelse, øvelse, øvelse som gjør forskjellen. En musiker sa en gang at hvis du kan skape god musikk i hodet, kan du spille den hvis du øver nok, men hvis musikken du skaper i hodet ikke er interessant, hjelper ikke all verdens øving.

Endret av toralfsan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg var på clinic med Verheyen en gang og han tenkte kun 2 og 2 toner av gangen og på lyden av intervallet mellom dem. Så han brøt ned linjer til en serie med intervaller osv.... Strange guy, men det funka for ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

For mange år siden ble medlemmer på forumet bedt om legge ut en solo over et valgt backing track." Anti matter" jam og jeg merket meg følgende improviserte solo over temaet. Denne karen burde vært verdensberømt for det var en makaløs bra improvisasjon. Han snakket mye om "attack" i fremførelsen og tror han var en stor fan av Pat Martinos spill.

Det skader ikke å høre slikt spill om igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.