Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

NAD! Nå kan jeg skrive det!


Anbefalte innlegg

Øystein1988 hadde en tråd her tidligere i dag hvor han hadde kjøpt seg ny Orange amp og Fender kasse.

Jeg kjøpte for noen uker siden hans gamle Peavey Classic 30 som vrak!

Etter noen uker med venting på ny nettrafo, rørbytte, samt skifte av noen komponenter sitter jeg nå med et liten "knott" av en amp som spiller som helvete!!!! :)

Og jeg som alltid har HATET Peavey har nå fått det aller første fra den produsenten i hus. .....og den skal ikke ut av hus med det første!

Jeg stiller EQ til hva jeg ønsker med vreng, og det passer perfekt til EQ på clean. Prøvd på Tele, Strat og SG.

Til å toppe vrengen prøvde jeg en tubescreamer 808, men dette var ikke veldig vellykket. Så plukket jeg ned en hjemmelaget MXR Micro Amp fra hylla så satt higain vrengen så det susa. :)

Kjørte en test med pedaler i front, med cleankanalen, og her funka både tubescreamer og Rat utrolig bra. Klanger og delay i eff. sløyfa også.

Jeg må bare si: MAKAN til amp til den prisen !!!! (Og jeg som bare har spilt på Fender i alle år) :wub:

EDIT: Vil muligens flytte denne tråden over til DIY hvis noen vil vlte om feilsøking osv.

Endret av Hank Annicke Noe
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på soverommet og stua! På soverommet har jeg en Fender Mustang 1 :D Men jeg har spilt møkkmye på de ampene der, de funker ganske bra på lavt volum!

Nå skal det sies at jeg hater å spille på lavt volum. Kjørte Gretschen gjennom Guitar Rig tidligere i dag, og for at jeg ikke skal høre lyden fra selve gitaren må jeg jo skru opp så mye at jeg like gjerne kunne brukt Bassmanen eller 5150'n. YouTube-syndromet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk meg nylig en eldre C30 selv men ble aldri fortrolig med originalelementet. Satte i en G12H-30 og ampen gikk fra å være "bra amp til prisen" til "bra amp punktum!"

Jeg syntes at original elementet låter skikkelig bra etter det har fått kjørt seg hardt noen år. Den jeg hadde (den Hank har nå) låter skikkelig crunshy og fint, og man hører elementet vrenger på samme måte som en greenback på en marshall.

Skikkelig beefy og god lyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får starte en tråd med feilsøking og rep av ampen i DIY-delen.

Gralla med fet amp, har også hatt et stort hat over Peavey amper fra første gang jeg prøvde en, riktignok en drittmodell.

MEN det endra seg totalt når jeg fikk prøve en classic combo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

germaniumkid: Jeg tenkte også på å bytte element med en gang, da jeg har et godt innspilt G12H element fra 70-tallet liggende. Men dette elementet som Øystein også skriver over her låter så bra at jeg ikke finner vitsen med å bytte.

oystein1988: Jepp, bare bekrefter at elementet og hele ampen låter steinbra.

Andr3as: Jo takk! Jeg legger inn en liten tråd på DIY om feilsøking.

Hadde masse planer for mods osv., men det viser seg at denne ampen er så godt balansert i lyden at det ikke er noe vits i å endre på noe som helst. .....eh Boost modus låter ikke bra! Denne knappen kunne jeg tenkt med å brukt til noe annet!

Når det gjelder mitt gamle Peavey-hat skal jeg utdype det i et innlegg under her.

Endret av Hank Annicke Noe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammelt Peavey-hat!

Jeg og mine kamerater begynte for alvor å spille og danne band på slutten av 1970-tallet. Vi manglet stort sett alt og startet med å spille gitar gjennom gamle Tandberg båndopptakere. Vi oppdaget musikkforretningene i byen, og var og fikk brosjyrer og utstyrskataloger.

Her var Peavey sterkt representert, og de så jo veldig moderne og kule ut på bildene. (Det var de med vertikale aluminiumsskinner på hver side av høyttaleren(e)).

Vi så på Pacer, Classic, Deuce osv., men det var den lille kjekke transistorampen Pacer vi siklet mest på, da denne lå i et prisleie som kunne være realistisk for oss, som snart var konfirmater.

Det var en god stund til jeg skulle konfirmeres og i 1978 kom jeg over en nedslitt Fender Bassman fra 1963 for kr. 400,-. Var litt nedtur å måtte ta til takke med den gamle dritten når vi så de spreke ampene i katalogene.

Så i 1979 stod den andre gitaristen i bandet til konf. og noen uker etter kom han på øving med en splitter ny Pacer. Jeg hadde jo da spilt på den gamle (men renoverte Fendern) i et år og var kjent med den. Han fyra Pacern......... og eg har aldri fått større utstyrsnedtur noen sinne!!!!! Den låt så jævlig at jeg har ikke ord!

Det var mitt første direkte møte med Peavey, og slikt setter spor!

Jeg var da så glad for min gamle dass av en Bassman, og forstod for alvor hva jeg hadde fått tak i.

Det var ikke lenge han hadde den ampen, og jeg tror han tapte mesteparten av konf.-pengene på den.

Seinere fikk vi også testa ut både Classic og Deuce. Låt ikke bra de heller selv mer rør i utgangen. Men vi hadde jo Bassman å sammelikne med.

Videre utover ´80-tallet var det en forretning i Fr. Stad. som promoterte Peavey PA-anlegg og lurte mange band til å kjøpe den dritten.

Det var sluttrinn som CS-400 og CS-800 og tårn på hver side med basser, mellomtoner, og av alle ting! ...piezo-diskanter. Lyden låt hardt som horn, det gjorde direkte vondt i øra.

MEN: så begynte noe å skje. Peavey kom med sin Triumph combo. Rein røramp, og da begynte ting å låte bedre. Videre kom de med rackpreampen Rockmaster, som også låt bra.

Men skepsisen og hatet var for meg så inngrodd at jeg ikke ville ha noe det stod Peavey på inn i huset!

Men nå ble det da til slutt en Classic 30 dratt inn i heimen, og skepsisen er snudd til å være rått imponert!

Da Øystein leverte den på døra mi, manglet Peavey-logoen på grillkluten. Den hadde visst nok første eier skrudd av.

Hadde ikke han gjort det, ville jeg gjort det. Så første eier har vel hatt et snev av samme feeling som meg :D

La opp et bilde fra gamledager også. Jeg med gammel Bassman, bassisten med Marshall, og gitarmakker med Pacer. (1979) ;)

post-7643-0-87496500-1356117028_thumb.jp

Endret av Hank Annicke Noe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fett bilde Dag ;-) Med skikkelig oppbrett på jeansen, og han andre gitaristen har cowboyboots og dugelig telemarknedslag. Gratulerer med ny amp forresten.

He he, det var tider.

Gitarmakkeren gikk over til bass i 1980, og bassisten over til keyboard som den gang bestod av Fender Rhodes og Solina string ;)

Gitarmakkeren, altså nå bassisten har jeg spilt sammen med mer eller mindre siden den gang, med unntak av noen band på 80-tallet.

Vi speller sammen ennå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.