Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lapsteel?


toralfsan

Anbefalte innlegg

Har lyst til å prøve lapsteel, og er ute etter tips fra folk som har spilt på disse, særlig blues- og rootsmusikk. De som "bare har hørt at.." uten å ha spilt selv, er jeg ikke så interessert i å høre fra, for jeg har hørt mye selv, men ikke spilt på en.

Er f.eks. en sånn en brukbar til å prøve seg fram?

http://www.musikkhandel.no/produkt/10368219/morgan-v800e-lapsteel-vintage-sunburst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv en 8 strengers Lap.

Mange år siden jeg lekte med den, men jeg syntes jeg fikk mye ut av den siden den hadde 8 strenger og ikke bare 6.

Da kunne jeg stemme den i en feit G6 akkord, og fikk mye bra gammal køntri ut av det.

Jeg ser at det ikke er så mange 8 strengs på markedet, men jeg ville jaktet der. Du får en helt annen mulighet til å leke med felles toner enn på en 6 strengs lap.

Ellers er vel hvis jeg husker riktig mest vanlig å stemme i E9? Men altså jeg bruker G6 på 8 strenger.

Jeg prøvde meg på å låte mest likt Don Helms som var steelgitarist for Hank Williams, seinere Patsy Cline osv.

Ble aldri god nok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er f.eks. en sånn en brukbar til å prøve seg fram?

http://www.musikkhan...intage-sunburst

Sikkert fin den ! Pickupen ser ut til å vare P-90 størrelse ... Da kan du, hvis den originale blir før tam, bytte ut den mot noen hottere P90 før sånt skikkelig tøfft blueslyd.

Liker selv best sån "Hawaii - pedalsteel" lyd da jag spiller lapsteel. Singlecolis -> kompressor -> Fender Princeton Reverb.

Men men ... prøv før du kjøper ... En lapsteel er jo veldig enkel (planke med strenger og pickup) aå du slipper å tenke på halsprofil, vekt o.s.v, men feil (før deg) stringspacing, dårlig kvalitet på mekanikk, skranglete bridge o.s.v er like frustrerende som på en vanlig gitar ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en billig Jagard. Kosta 800 kroner i London. Den har en singlecoil. Jeg har kun brukt den i studiosammenheng, men kan sende et par låter på PM dersom du er interessert i å høre hvordan den låter gjennom en '65 Twin Reverb.

edit : en slik en:

315csc-BAtL._SL500_AA300_.jpg

Endret av davidsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.