Web Analytics
Jump to content

Forslag til PA mottas med takk!


Guest Hans Hansen

Recommended Posts

Guest Hans Hansen

hallais!

Vi er ett rockeband på 5 stk, to gitarer, en bass, trommis og vokalist.

Vi øver i en kjeller i ett 20-30kvm rom med betong vegger.

Gitarforsterkere:

Marshall 1986 plexi 50w, 412 100w kabinett

Mesa Rectoverb 50w, 412 mesa kab 240w kab

Orange Tiny Terror Bass topp

hardtslående trommis

Trenger råd om hva slags PA vi bør kjøpe, hvor kraftige høyttalere vi trenger, mixer, forsterker.

PA anlegget må kunne matche instrumentene på full peising, heller for mye trøkk enn for lite.

Hva anbefaler dere?

Vi vil heller kunne ha muligheten til å peise på og heller skru ned enn å ikke ha sjansen til å spille høyere..

Trenger maks 3 vokal innganger.

Link to comment
Share on other sites

Guest Hans Hansen

takk for svar:)

Har hørt mye dritt om Behringer og skepsis alarmen gikk med en gang men hvem vet:)

Tar gjerne i mot flere råd så jeg har litt å sammenligne med.

Link to comment
Share on other sites

Hvis dere kjører dette på full peis i et 20-30kvm rom med betongvegger, så sliter dere med å finne noe som holder følge. Dere vil også slite med egen hørsel etter en stund.

Marshall 1986 plexi 50w, 412 100w kabinett

Mesa Rectoverb 50w, 412 mesa kab 240w kab

Orange Tiny Terror Bass topp

hardtslående trommis

Men for å være saklig: Behringer er helt greit helt til det ikke er det lenger. Jeg har en liten minimikser fra Behringer som fungerer strålende fortsatt, tross at den slenges med i bagger med litt stativer og kabler stadig vekk (vi bruker den til vokal), mens andre får feil på Behringer ved forsiktig bruk. Behringer er etter min erfaring dårlig på gitarpedaler og slikt, men slett ikke så ille på miksere. Når det er sagt finnes det helt sikkert mer robuste greier.

Dere sier ikke noe om hva dere skal bruke PA til. Dersom vi snakker ren vokal-PA, så er vel det greieste en mikser med litt enkle effekter (romklang og slikt) og aktive høyttalere. Når det er snakk om trøkk, så har jo ikke mikseren noe med det å gjøre. Der er det de aktive høyttalerne som gjelder.

Mine viktigste spørsmål er:

Hva skal dere kjøre gjennom mikseren?

Hvor store lokaler skal PA-anlegget brukes i?

Hvor gal skal lydmannen bli over at dere kjører gitarforsterkere og bassamper på full pupp, slik at det er umulig å få til et balansert lydbilde?

Edited by sarge
Link to comment
Share on other sites

Sarge, står vel i første post at dette skal brukes i øvinglokalet. Var i hvertfall slik jeg forsto det.

Behringer er noe jeg åsså grøsser på ryggen av.

Ett par Mackie sm450 + en eller to swa1501 gjør jobben. JBL EON ligger vel i samme gate. Kjør på med en 12-16 spors Yamaha eller Soundcraftmixer, da burde dere ha det dere trenger for en overkommelig sum.

Link to comment
Share on other sites

Guest Hans Hansen

takk for svar:) er kun vokal som skal gjennom PA, skal primært brukes kun i øvingslokalet som er ca 20-30 kvm.

Vi kjører ikke maks pupp hele veien da, det var satt litt på spissen:) men spiller høyt og PA må holde følge og helst mer enn å bare holde følge.

Kjipt å kjøpe noe som ikke er høyt nok. vi vil heller ha muligheten til å skru ned volum på vokalen enn å ende opp med noe som såvidt holder følge når man spiller normalt høyt.

Link to comment
Share on other sites

Nevnte Mackie SRM 450 og JBL Eon og Behringer skulle nok gjøre jobben greit. Hvis det er bare til vokal, så trenger dere jo heller ikke subber. Kan også skrive under på at Yamaha har gode miksere som ikke koster all verden, og kjøper man en 12-16 kanals, trenger man heller ikke bytte ut med det første hvis det skulle komme andre behov senere. Fordelen med et slikt oppsett, er også at det er null problem å legge til aktive subber og flere aktive topper hvis man etterhvert vil bruke dette som full PA senere. Og kommer man dit at man oppgraderer PA enda mer, kan man fortsatt bruke disse toppene som monitorer f.eks. :)

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Kan skrive under på at den nevnte 8-kanals Soundcraft (EFX8) mixeren er bra. Min har vært med rundt omkring på div jobber i noen år i ei vanlig veske gjerne sammen med kabler. Ingen problemer :)

Den har innebygd Lexicon klang modul som kan mengde-justeres individuelt pr kanal. Uvurderlig for vokal !

Bandet har en noe større Soundcraft modell (uten Lexicon). Den står toppmontert på et tralle-rack og har virkelig fått juling. Ingen problemer der heller :)

Enig med Sarge i at Mackie høyttalere er ødsling med penger. Du kan jo t.o.m få JBL EON billigere, og noe som tåler mer juling enn dem finnes knapt.

Siden du primært skal ha de stående i øvingslokalet, finnes det en god del billigere alternativ, f.eks både HK Audio og Wharfedale. Synes Wharfedale er mye 'bang for the buck' :)

Lykke til,

______

GAu

Link to comment
Share on other sites

Regner med alle dem som rakker ned på Behringer har first-hand experience eller? ;) Eller er det fordi dere har lest det på internett at dere nå kan med hånden på hjertet be folk styre bort fra det?

Jeg har, uten å virke arrogant, ganske mye erfaring mtp PA-anlegg og live utstyr til øving og konserter og har hittil i perioden ikke NOEN negative erfaringer med Behringer... Har prøvd en del stæsj, og prøvd mye annet også, som er liksom "the real deal" versjonen og kan med hånden på hjertet anbefale flere av produktene til Behringer.

Link to comment
Share on other sites

Takker for det innlegget, så slapp jeg å skrive det.

Behringer har ikke blitt en av verdens største produsenter av musikkrelatert utstyr ved konsekvent å selge skit i 24 år. Riktignok hevder en del at musikere ikke er av de lureste her i verden, men så dumme er vi ikke.

Men det er klart, som noen andre på forumet også har vært inne på, en del vet hvor bra ting låter, bare ved å se på prislappen.

Minner om mine to tester, der forummedlemmer ikke klarte å avgjøre hva som var Shure/Berhinger og Boss/Behringer. Prisen var vel det eneste som ikke lignet hverandre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke vært fornøyd med de Behringer mixerene jeg har vært bort i.

Mener bare at det kan være verdt pengene å investere i utstyr som koster litt mer enn det aller billigste.

Vet følelsen av å ha kjøpt utstyr som låter greit nok en veldig kort stund, så stiller man større krav og selger unna med tap for å kjøpe noe bedre.

Og sist men ikke minst, det er mye å spare på å kjøpe brukt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke vært fornøyd med de Behringer mixerene jeg har vært bort i.

Mener bare at det kan være verdt pengene å investere i utstyr som koster litt mer enn det aller billigste.

Vet følelsen av å ha kjøpt utstyr som låter greit nok en veldig kort stund, så stiller man større krav og selger unna med tap for å kjøpe noe bedre.

Og sist men ikke minst, det er mye å spare på å kjøpe brukt.

Vel. Kan du skru a?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

  • Siste aktive tråder

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.