Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forslag til PA mottas med takk!


Gjest Hans Hansen

Anbefalte innlegg

Vel. Kan du skru a?

Har hatt en 24-kanals Behringer (Eurodesk?) for en del år tilbake, og den var ikke noe særlig. Kjøpte et 32-kanals Yamaha bord etter det, og det var når sant skal sies, veldig stor forskjell. Det var dog litt dyrere, men ikke mye, så vidt jeg husker. Forskjellen lå i preamper og ikke minst at det faktisk skjedde noe da vi skrudde på EQ. Yamaha-bordet hadde også innebygd klang, noe jeg ikke tror Behringer-bordet hadde. Nå er dette som sagt mange år siden, og jeg må også nevne at i mitt nåværende band, har vi en Behringer digital mikser som er helt konge. Nå var ikke den akkurat billig i seg selv, men sammenlignet med tilsvarende andre digitale miksere, var den vel det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere kjører dette på full peis i et 20-30kvm rom med betongvegger, så sliter dere med å finne noe som holder følge. Dere vil også slite med egen hørsel etter en stund.

Hvor gal skal lydmannen bli over at dere kjører gitarforsterkere og bassamper på full pupp, slik at det er umulig å få til et balansert lydbilde?

Mission impossible....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler også å styre unna Behringer. Mikserne funker, men de nye mikserne i lavere prisklasser (Xenyx f.eks) har mye egenstøy. Vi fikk låne en av sjappa jeg kjøpte PA i mens vi ventet på Phonicen vi kjøpte selv, når vi fikk Phonicen var det natt og dag forskjell på støyfronten. Phonic kan jeg varmt anbefale dersom dere vil ha noe litt billig. God kvalitet til lav pris, støyfritt og gode interneffekter i mikserne. Soundcraft er nok dog et bedre valg om dere har økonomi til det.

Ellers anbefaler jeg ikke å kjøpe 15" topper om dere kun skal ha vokal. Gå heller ned til 12, da dette etter min erfaring gir mer definisjon til vokalen. Trenger ikke masse trøkk i de lave frekvensene til det. Av merker så har vi Soundking i bandet mitt, og de låter helt ålreit. Bruker de ofte live, og får som regel skryt for lyden. Skal du legge litt mer penger i det så er Mackie, Yamaha, JBL og RCF absolutt ting å se på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Hansen

ok høyttalere er i boks, det ble to av disse:http://www.scenario-...pkCategory=1291

re

men hva med mixer? hvordan stiller disse to opp mot hverandre?

http://www.mackie.co...ducts/1202vlz3/

vs

http://www.4sound.no...13&artno=203404

regner med begge funker greit å bruke med Mackie høyttalerne over.

Endret av frankajoerg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Hansen

Høyttalerne skal stå permanent i lokalet og vi fikk en god deal på Mackie høyttalerne så det ble de vi gikk for.

Ser ut som om det blir Soundcraft miksern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klang er oppskrytt på små scener der du ikke kjører full oppmikking av alt. Vokal må være våt som en vestlandssommer for noen spesiell effekt. Har hørt alt for mange vokalister drukne i full offentlighet fordi noen har ment at de "MÅ ha klang". Synes nå jeg. ;)

Men jeg er enig i at Soundcraft er lurt. Gode potter, jevn EQ, og det tåler en støyt (vet om flere barneskoler som har slike, og lar ungene skru).

Ang. Behringer, så har jeg vært borti mye, og skrur på små anlegg til små konserter med en gammel Behringer Eurosomethingororther. Fungerer helt fint, men preampene har begynt å støye - men det kan du leve med. Behringer sine høyttalersluttrinn er også helt OK - i hvertfall til prisen, samme med topper og subber. Det som virkelig har gitt Behringer dårlig rykte er gatene og compressorne - de er helt jævlige og tåler ingenting.

Endret av PerA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klang er oppskrytt på små scener der du ikke kjører full oppmikking av alt. Vokal må være våt som en vestlandssommer for noen spesiell effekt. Har hørt alt for mange vokalister drukne i full offentlighet fordi noen har ment at de "MÅ ha klang". Synes nå jeg. ;)

Men jeg er enig i at Soundcraft er lurt. Gode potter, jevn EQ, og det tåler en støyt (vet om flere barneskoler som har slike, og lar ungene skru).

Ang. Behringer, så har jeg vært borti mye, og skrur på små anlegg til små konserter med en gammel Behringer Eurosomethingororther. Fungerer helt fint, men preampene har begynt å støye - men det kan du leve med. Behringer sine høyttalersluttrinn er også helt OK - i hvertfall til prisen, samme med topper og subber. Det som virkelig har gitt Behringer dårlig rykte er gatene og compressorne - de er helt jævlige og tåler ingenting.

Har brukt Behringer gate+compressor på flere gigs, og det funker utmerket. Reddet hele sounden i trommesettet vårt hvertfall. Men har sett at det finnes et par forskjellige versjoner av det, så det kan hende noen er dårligere enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.