Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er et riff?


gitarguyen

Anbefalte innlegg

Ett riff vil jeg karakterisere som en melodi/akkordprogresjon som kan identifisere en sang lett. F.eks dette riffet fra Enter Sandman:


1|---------------------------------------------------------------------------|
2|---------------------------------------------------------------------------|
3|---------------------------------------------------------------------------|
4|---------------------------------------------------------------------------|
5|--2---2----/7--------------5-------5-------4---5---4-----------------------|
6|--0---0---------6---5------3---0---3---0---2---3---2-----------------------|

Ett lick er noe jeg vil kanskje karakterisere som en kort melodifrase man kan lære seg, og bruke i forskjellige sanger/soloer.

Endret av Hallstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et riff er i enkelthet en rytmisk (og også ofte melodisk) figur som gjentas og som danner stammen for ei låt. Noen ganger består en låt av et riff, andre ganger et hovedriff + x antall "bi"-riff (men låta vender alltid tilbake til hovedriffet). Smoke on the water av Deep Purple er allerede nevnt, og er et kroneksempel på en låt som hovedsakelig er bygd opp rundt et riff. Innen mer progressive sjangre er det vanlig med langt flere enn 2-3 riff og også vanlig å presentere disse "bi"-riffene som en avart av hovedriffet. Kjent kompositorisk teknikk hentet fra klassisk musikk.

Det kanskje viktigste i et riff mener jeg er rytmen. Måten vi er skrudd sammen på mener jeg gjør at vi umiddelbart husker rytmiske mønstre bedre enn melodiske mønstre.

Endret av Truckstop Chuckie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk deg at i verden av rocknroll er riff som regel lavere toner, og kretser mykje meir rundt rytme og akkordprogresjoner. Riffet er bestemt for den songen og er på ein måte låst til den. Eit lick er ein frase i en solo. Om du tenker på soloen som ein liten historie, og noter som bokstaver, så vil eit lick vere eit ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riff fordi den helt klart definerer "låta" sweet child of mine. For lang til å defineres som et lick. I beste fall kan den ses på som en frase, men i mine øyne ikke. En frase mener jeg ikke gir så sterke føringer til en bestemt låt, og er en linje som er inkorporert i et slags "musikalsk arsenal". Se på hvordan så å si alle jazzmusikere lærer seg jazzimprovisasjon. De plukker "licks" og "fraser/fraseringer" som blir en del av deres standard-repertoar. Et lick og en frase mener jeg ikke er bundet opp mot en bestemt låt, men kan anvendes på tvers av låter og sjangre, og som oftest der improvisasjon er et element. Om sweet child of mine-hadde vært en lick, hvordan ville det licket fungert over andre låter enn nettopp sweet child of mine? Det samme gjelder om man ser det som en frase.

Endret av Truckstop Chuckie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk deg at i verden av rocknroll er riff som regel lavere toner, og kretser mykje meir rundt rytme og akkordprogresjoner. Riffet er bestemt for den songen og er på ein måte låst til den. Eit lick er ein frase i en solo. Om du tenker på soloen som ein liten historie, og noter som bokstaver, så vil eit lick vere eit ord.

Dette er sånn jeg ser det! Licks er bare sånne små fraser med kul ending, og solo er hele sjiten. Riffet ligger under med en viss progresjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riff fordi den helt klart definerer "låta" sweet child of mine. For lang til å defineres som et lick. I beste fall kan den ses på som en frase, men i mine øyne ikke. En frase mener jeg ikke gir så sterke føringer til en bestemt låt, og er en linje som er inkorporert i et slags "musikalsk arsenal". Se på hvordan så å si alle jazzmusikere lærer seg jazzimprovisasjon. De plukker "licks" og "fraser/fraseringer" som blir en del av deres standard-repertoar. Et lick og en frase mener jeg ikke er bundet opp mot en bestemt låt, men kan anvendes på tvers av låter og sjangre, og som oftest der improvisasjon er et element. Om sweet child of mine-hadde vært en lick, hvordan ville det licket fungert over andre låter enn nettopp sweet child of mine? Det samme gjelder om man ser det som en frase.

Dette kan jo minne litt om setningsanalyse i norsk. :D Noe som kan ta knekken på det meste av lyst, men nok om det, dette er ikke alvorlige greier, men interessant å høre hvordan andre ser det.

SCoM (Sweet Child of Mine) har såpass sterk signatur at det er vanskelig å komme unna med å bruke det samme i en annen låt. Det er fullt mulig, men selv i en improvisasjon så blir det kanskje mest en liten morsom greie, og ikke noe som nødvendigvis er et høydepunkt. For meg er SCoM åtte toner, kort nok til å være et lick - samtidig som det er en veldig sterk signatur så jeg kan godt se det som et riff også.

Nå måtte jeg høre på låta, og de notene blir repetert et par ganger - for å si det mildt. :D Kan vi kalle det et liff?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for oppklarende svar :) Jeg husker i begynnelsen når jeg begynte å lære gitar, at jeg skulle lære meg masse riff.. Jeg visste ikke hva riff var før nå egentlig, så det jeg skal øve på da er egentlig licks da, for det kan brukes i flere sammenhenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.