Web Analytics
Jump to content

Stagepro og hull i gitaren


Erik VB
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg har akkurat kjøpt en ny akustisk gitar, type Martin D-28, på nett:

http://www.martinguitar.com/component/k2/item/204-d-28.html?Itemid=6

Jeg venter på å motta den i løpet av få dager.

Jeg tar trubaduroppdrag og er opptatt av å få god lyd ut til PA-anlegget. Jeg har forsket litt rundt for å få tak i en god pickup/mikrofon som kan monteres inn i gitaren.

Slik jeg ser det er LR Baggs anthem kanskje det beste som er å få på markedet (?).

Jeg er mest interessert i deres stagepro modell, som gjør det mulig å styre volum, diskant og bass, samt tuner, feedback og battery-check på siden av gitaren: http://www.lrbaggs.com/stagepro_anthem.htm#overview

For å montere dette må man lage hull i gitarens side. Det jeg lurer på er om dette kan få noe å si for kvaliteten på lyden?

Noen som har noe erfaring med lydforandring etter montering av kontroller på siden av gitaren? Tar gjerne i mot erfaringer som også omhandler andre typer gitarer og pickups.

Link to comment
Share on other sites

Dette kan sikkert diskuteres ned i fillebiter, men jeg vil ha vondt for å tro at et slikt sett vil gi en merkbar endring av lyden i gitaren din.

Jeg har satt inn flere sett av den typen, og har aldri merket noen forskjell. Legg da merke til at det stort sett har vært på rimelige gitarer. Har du tenkt å gjøre det selv, vær forberedt på at det tar ganske lang tid, skal du være sikker på få få et godt resultat, både utseendemessig og plasseringsmessig.

Du må lage fresemaler, inspisere med speil, maskere og så videre. Men dette er du sikkert klar over. Det er ikke så enkelt som å "spikke et hull med en kniv eller noe, og et hoggjern, og slenge inn pikkøppen". :P

Link to comment
Share on other sites

L.r baggs systemene har veldig godt rykte, men har du vurdert å få tilpasset et fishman aura system? disse blir jo skreddersydd for Martin gitarer. jeg mener når du først kjøper en så feit gitar så kan man like gjerne gå for gull når det gjelder pickup også.

Edited by gage1103
Link to comment
Share on other sites

Enig med Castor - dette er nok ikke et enkelt lite inngrep. Å gjøre dette på en Martin D-28 er kanskje også litt mer risikabelt enn på en rimeligere gitar med finer i sidene der dette skal felles inn - på en heltregitar er det vel en risiko for at det kan komme sprekker med utgangspunkt i en slik utskjæring.

Jeg har gode erfaringer med LR Baggs Anthem SL http://www.lrbaggs.com/anthemsl/ Den er en slags minimumsvariant, hvor du stort sett bare kan justere volumet. Du kan stille balansen mellom piezoen og den innvendige mikrofonen også, men dette er mer en engangsinnstilling du gjør med en liten stjernetrekker. Her er det mye mindre inngrep når du monterer - du borrer opp så du får inn jackutgang der endeknotten sitter, borrer et lite hull under sadelen for ledningen fra piezoen, og så limer du inn batteriboks og volumkontroll. Volumkontrollen er så liten at den i de aller fleste tilfeller ikke vil komme i konflikt med bracingen.

Link to comment
Share on other sites

Problemet mer slike inngrep som det her, og da tenker jeg på litt dyrere gitarer spesielt, er at gitaren varer i så mange år mer enn elektronikken. Hadde det enda vært en eller annen form for "standard" på det hullet man må ta i gitarsargen, så hadde det vært greit.

Om ti år er gitaren trolig fortsatt god som gull, kanskje enda bedre enn i dag, mens elektronikken kanskje er defekt, og garantert avleggs. Det har skjedd store ting med piezo/oppmikking av kasser de siste årene. En hver billig piezopickup (med en viss grense) til noen hundringser låter bedre enn superdyre systemer fra åttitallet, for den som husker lyden man fikk ut av de. Det er ingen grunn til å tro at forbedringen i lydkvalitet har stoppet opp.

Da spørs det altså om man finner et system der kontrollenheten er "drop in" for hullet som ble laget for mange år siden. Man kan jo anta det, og samtidig tro på julenissen.

Kanskje lurere å satse på et "lite hull, borrelås og tape"- settet i stedet for.

Spør deg selv- hvor mye skrur man egentlig på disse greiene, da?

For min del er svaret fint lite, jeg stiller inn så det passer i lokalet og ev. andre lydkilder, og så blir det ikke rørt. Da trenger man ikke kontrollene rett under nesa, men dine behov kan jo være helt annerledes.

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle svar - de var gode alle sammen. Skal for all del ikke gjøre dette selv, må få en fagmann til å montere. Det viktigste for meg når det gjelder stagepromodellen er muligheten til å stemme kjapt og enkelt mellom låtene. Men nå blir vel ikke denne gitaren like fort sur som den billige Morgangitaren jeg har brukt til nå (?) Poenget til Skraphandler om at systemet blir utdatert er godt. Men det som sies om lr baggs Anthem er at det bare for veldig proffe ører er mulig å høre forskjell på gitaren alene og gjennom PA. Bortsett fra at volumet naturligvis blir høyere. Har fortsatt ikke bestemt meg. Fishman aura er også et alternativ ja.

Link to comment
Share on other sites

Det viktigste med mikken jeg velger er at den gjengir lyden fra gitaren best mulig. Velger jeg stagepro-modellen til LR baggs anthem (og ikke bare LR Baggs anthem) er det p.g.a. muligheten til å stemme gitaren. (Volum, bass, treble, anti-feedback er ikke SÅ viktig her). Ulempen er jo beskjæringen i gitaren og at systemet kan bli utdatert på lang sikt. Så finnes det andre muligheter velger jeg bort stagepro. Derfor vil jeg takke for tips om clipon. Har ikke hørt om dette før. Men mitt spørsmål blir: Vil disse fungere optimalt i et lokale med mye støy?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Siste aktive tråder

    • Nå får man priser inkludert MVA til Norge i nettbutikken. Ingen fortollingsgebyr lenger, kun frakt opp til et visst beløp. Ved retur etc slipper man hassle med å søke returnert mva osv da de har en norsk adresse som betjener dette.
    • Godt tenkt! Ofte fint å bli kvitt en del ting "rimelig" så lenge andre kan gi det et nytt liv  
    • Jeg studerer nå på lyd og musikkproduksjons-linjen i Oslo. Jeg har en del ting å si om linjen, men hovedsakelig er det det at: - Nivået på de andre elevene suger, som er veldig dumt når ALT man får er gruppeoppgaver. (altså ingen en til en undervisning.) Dette har jo selvsagt å gjøre med at det ikke er noen krav for å kunne gå der (Noe jeg syns de burde endret på). Du ender mest sansynelig opp med å gå klasse med mange kriminelle som stjeler utstyr og så stikker av når skolepengene skal betales en måned etter at du starter - anbefaler IKKE å gå der om du gikk musikklinjen, da lærer man ikke noe nytt (unntatt tekniske greier). Det er ille fordi man kan ende opp med å vite mer teori enn lærerne der. Igjen også, ikke verdens beste lærere. Når du først har en god lærer, så trår de til permisjon fordi dems egt. jobb ble viktigere og de ditcher på Noroff i et halvt år. - Det er DYRT! Å ta en bachelor der krever at du ender opp med 400k i lån. Dette er ikke i beregning med de 120k EXTRA  hvert år for å ha et sted å bo og penger til å leve. Jeg tenker nå bare å ta ett, men ender fortsatt opp med 120k i lån, pluss 120k i å ha bodd ett sted. - Lokalene er fine og lyd-utstyret du får leid er ganske nice, så det er nå det. Hvis du er flink til å bruke studiene selv og lærer deg selv mye på tiden, som ikke har undervisning, så kan man få noe ut av det. Men igjen- nå tror jeg egt. ikke Noroff er så veldig imponerende å ha på CV-en sin, grunnet det ugudelige ryktet skolen har. Jeg så mye reklame om at skolen garanterer jobb før ferdig skolegang, men ingen av disse kan gjelde lyd og musikkproduksjon. Det kan bare ikke være. - Man kan utnytte lokalene og ta betalt for å spille inn for enkelt personer. Noroff lærerne bryr seg ikke litt, for de oppfordrer deg faktisk til å ta med andre musikere til å spille inn musikk. Men dette innebærer at du klarer å få kontakter og folk som kan tenke seg dette. Jeg sliter med kontakter, nå som Oslo er en helt ny by for meg. Kjenner jo ingen her. Jeg satser på ordentlig studier neste år, på musikkhøgskolen eller UIO. Begynte bare så jeg hadde noe å gjøre på dette året, ettersom jeg var får sen å bestemme med på høyere studier etter fristen gikk ut.  Konklusjon- Noroff lyd og musikk- er bare sykt dyre lokaler man alltid har tilgang på, og lite til ingen læring- hvis du gikk musikklinjen.
    • Ok. Tusen takk før svare. Legger den ut for 800kr så får den forhåpentligvis et nytt hjem😁
    • Du bør nok ikke ha veldig høye forventninger. Ser det ligger et par ute på danske sider, samt noen nettauksjonssider har solgt. Prisene ligger på godt under 1000 danske.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.