Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Stagepro og hull i gitaren


Erik VB

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har akkurat kjøpt en ny akustisk gitar, type Martin D-28, på nett:

http://www.martinguitar.com/component/k2/item/204-d-28.html?Itemid=6

Jeg venter på å motta den i løpet av få dager.

Jeg tar trubaduroppdrag og er opptatt av å få god lyd ut til PA-anlegget. Jeg har forsket litt rundt for å få tak i en god pickup/mikrofon som kan monteres inn i gitaren.

Slik jeg ser det er LR Baggs anthem kanskje det beste som er å få på markedet (?).

Jeg er mest interessert i deres stagepro modell, som gjør det mulig å styre volum, diskant og bass, samt tuner, feedback og battery-check på siden av gitaren: http://www.lrbaggs.com/stagepro_anthem.htm#overview

For å montere dette må man lage hull i gitarens side. Det jeg lurer på er om dette kan få noe å si for kvaliteten på lyden?

Noen som har noe erfaring med lydforandring etter montering av kontroller på siden av gitaren? Tar gjerne i mot erfaringer som også omhandler andre typer gitarer og pickups.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan sikkert diskuteres ned i fillebiter, men jeg vil ha vondt for å tro at et slikt sett vil gi en merkbar endring av lyden i gitaren din.

Jeg har satt inn flere sett av den typen, og har aldri merket noen forskjell. Legg da merke til at det stort sett har vært på rimelige gitarer. Har du tenkt å gjøre det selv, vær forberedt på at det tar ganske lang tid, skal du være sikker på få få et godt resultat, både utseendemessig og plasseringsmessig.

Du må lage fresemaler, inspisere med speil, maskere og så videre. Men dette er du sikkert klar over. Det er ikke så enkelt som å "spikke et hull med en kniv eller noe, og et hoggjern, og slenge inn pikkøppen". :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

L.r baggs systemene har veldig godt rykte, men har du vurdert å få tilpasset et fishman aura system? disse blir jo skreddersydd for Martin gitarer. jeg mener når du først kjøper en så feit gitar så kan man like gjerne gå for gull når det gjelder pickup også.

Endret av gage1103
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Castor - dette er nok ikke et enkelt lite inngrep. Å gjøre dette på en Martin D-28 er kanskje også litt mer risikabelt enn på en rimeligere gitar med finer i sidene der dette skal felles inn - på en heltregitar er det vel en risiko for at det kan komme sprekker med utgangspunkt i en slik utskjæring.

Jeg har gode erfaringer med LR Baggs Anthem SL http://www.lrbaggs.com/anthemsl/ Den er en slags minimumsvariant, hvor du stort sett bare kan justere volumet. Du kan stille balansen mellom piezoen og den innvendige mikrofonen også, men dette er mer en engangsinnstilling du gjør med en liten stjernetrekker. Her er det mye mindre inngrep når du monterer - du borrer opp så du får inn jackutgang der endeknotten sitter, borrer et lite hull under sadelen for ledningen fra piezoen, og så limer du inn batteriboks og volumkontroll. Volumkontrollen er så liten at den i de aller fleste tilfeller ikke vil komme i konflikt med bracingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet mer slike inngrep som det her, og da tenker jeg på litt dyrere gitarer spesielt, er at gitaren varer i så mange år mer enn elektronikken. Hadde det enda vært en eller annen form for "standard" på det hullet man må ta i gitarsargen, så hadde det vært greit.

Om ti år er gitaren trolig fortsatt god som gull, kanskje enda bedre enn i dag, mens elektronikken kanskje er defekt, og garantert avleggs. Det har skjedd store ting med piezo/oppmikking av kasser de siste årene. En hver billig piezopickup (med en viss grense) til noen hundringser låter bedre enn superdyre systemer fra åttitallet, for den som husker lyden man fikk ut av de. Det er ingen grunn til å tro at forbedringen i lydkvalitet har stoppet opp.

Da spørs det altså om man finner et system der kontrollenheten er "drop in" for hullet som ble laget for mange år siden. Man kan jo anta det, og samtidig tro på julenissen.

Kanskje lurere å satse på et "lite hull, borrelås og tape"- settet i stedet for.

Spør deg selv- hvor mye skrur man egentlig på disse greiene, da?

For min del er svaret fint lite, jeg stiller inn så det passer i lokalet og ev. andre lydkilder, og så blir det ikke rørt. Da trenger man ikke kontrollene rett under nesa, men dine behov kan jo være helt annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar - de var gode alle sammen. Skal for all del ikke gjøre dette selv, må få en fagmann til å montere. Det viktigste for meg når det gjelder stagepromodellen er muligheten til å stemme kjapt og enkelt mellom låtene. Men nå blir vel ikke denne gitaren like fort sur som den billige Morgangitaren jeg har brukt til nå (?) Poenget til Skraphandler om at systemet blir utdatert er godt. Men det som sies om lr baggs Anthem er at det bare for veldig proffe ører er mulig å høre forskjell på gitaren alene og gjennom PA. Bortsett fra at volumet naturligvis blir høyere. Har fortsatt ikke bestemt meg. Fishman aura er også et alternativ ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste med mikken jeg velger er at den gjengir lyden fra gitaren best mulig. Velger jeg stagepro-modellen til LR baggs anthem (og ikke bare LR Baggs anthem) er det p.g.a. muligheten til å stemme gitaren. (Volum, bass, treble, anti-feedback er ikke SÅ viktig her). Ulempen er jo beskjæringen i gitaren og at systemet kan bli utdatert på lang sikt. Så finnes det andre muligheter velger jeg bort stagepro. Derfor vil jeg takke for tips om clipon. Har ikke hørt om dette før. Men mitt spørsmål blir: Vil disse fungere optimalt i et lokale med mye støy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.