Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva F** skjedde med ampen min!?


Engh0510

Anbefalte innlegg

Jeg satt å spilte nå nettopp og merket at hvis jeg brukte gain-kanalen og byttet til clean rett etter jeg spilte et riff så gikk det et sekund eller noe sånt og så kom delayet av Reverben i kanalen

jeg brukte ikke noen delay pedal heller... det sluttet når jeg skrudde reverb på 0

altså jeg spiller et riff med gain , bytter til clean, og plutselig kommer et ekko av det riffet jeg nettopp spilte... hva skjer her?

Som sagt, det ga seg ved å ta av reverb, men jeg ville finne problemet, så jeg koblet ut alle kabler og plugget gitar rett inn i ampen (ingen effectloop heller) og skrudde på igjen.. men her kom det jo ikke noe lyd? så nå sitter jeg her da, med en amp som ikke gir lyd.. ikke engang brummer den når jeg skrur full gain og volum, akkurat som om den var på standby

hva har skjedd? hva kan jeg gjøre?

(det kan hende det er nyttig så: det er en Marshall JCM2000 DSL og marshall 1960A kabinett)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje et dumt spørsmål, men du koblet ikke ut kabinettet?

Kabinettet er koblet i.. men null lyd

Kan høres ut som noe galt med switche-kretsen... switchet du med knappene på ampen eller footswitch?

Brukte footswitch, men prøvde å koble den ut og bytte for hånd også, men problemet med reverben var fortsatt der.... da bestemte jeg med for å koble ut pedalene, så jeg satte ampen i standby og koblet direkte fra gitar til amp , og skrudde alt på igjen..... ingen lyd...

Kan dette være et gåent rør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tale 005.mp3

Her har jeg tatt opp med mobilen sånn at dere kan høre hva problemet er.

jeg spiller noe på gain, bytter til clean og får det plagsomme lille ekkoet. For å ikke få det må jeg skru ned Reverben på Clean kanalen, noe jeg helst ikke vil. det gjelder ikke andre veien.. fra clean til gain er det stille

håper virkelig noen her inne kan ha et svar på dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du garanti? Uansett ville eg sendt inn ampen på scervice.

nei jeg kjøpte brukt

Hadde noe lignende på Roadsteren min, og det viste seg at det var et av pre-amprøra som gjorde det.

Jeg byttet ett og ett til det plutselig løste seg. Er vel en rørdrevet reverb-krets tenker jeg.

Jeg skal prøve dette! :) men vet du hvor mye en rør-skift koster? kommer vel litt an på prisen på røra, men jeg tror dette er de helt vanlige "standard" rørene til marshall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok regne med rundt et par tusen for fullt rørbytte med bias-justering og slikt hos en amp-doktor. Kanskje mer også. Nå er det likevel mulig å få det billigere ved å kjøpe rør selv på nett, men det er ikke snakk om veldig mange kroner da rørene i seg selv koster en god del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke bytte preamprørene før de ryker, så er du heldig blir det bare ett nytt rør.

Ingen biasjustering heller hvis det er nok med å bytte et preamprør.

Det er en ganske enkel operasjon hvis du føler deg komfortabel inni en røramp.

Edit for Æøå igjen.....

Endret av askret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har askret selvsagt rett i bortsett fra at rørene kan bli dårlige og oppføre seg "rart" før de ryker/dør helt. Preamprørene er bare å bytte selv. Plug and play. Det du kan gjøre er å bytte om på preamprørene i forsterkeren for å høre om noe endrer seg. Gjør det det, er det jo bare å bytte det som er gåent. Du kan også kakke lett borti dem med en blyant mens ampen står på og høre om det kommer støy eller andre rare lyder når du kakker borti dem.

P.S. Husk å slå av ampen før du evt. begynner å plukke ut rør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har askret selvsagt rett i bortsett fra at rørene kan bli dårlige og oppføre seg "rart" før de ryker/dør helt. Preamprørene er bare å bytte selv. Plug and play. Det du kan gjøre er å bytte om på preamprørene i forsterkeren for å høre om noe endrer seg. Gjør det det, er det jo bare å bytte det som er gåent. Du kan også kakke lett borti dem med en blyant mens ampen står på og høre om det kommer støy eller andre rare lyder når du kakker borti dem.

P.S. Husk å slå av ampen før du evt. begynner å plukke ut rør.

Tror jeg prøver den ideen med en blyant, og ser om jeg kommer noe lengre med det. Men kommer jeg ingen vei venter jeg heller til jeg bytte rør (f.eks hvis poweramprøra ryker) , så får jeg heller bruke mindre reverb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.