Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva f... skjer med fingrene mine?


asagen

Anbefalte innlegg

Hei dere.

Hva f... skjer med fingrene mine? Jeg kjøpte en (brukt) hagstrøm swede for noen måneder siden. Problemet: Den sliter noe fryktelig på fingrene mine. Jeg får blemmer bare jeg ser på gitaren, billedlig talt. Jeg kan sikkert øve tre timer om dagen for å unngå det, men det kommer ikke til å skje. Jeg har ikke hatt dette problemet med andre gitarer - spiller en del på gretsch, og det går brillefint. Strengene er d'addario 0.11.

Noen tanker om hva grunnen kan være? Kan det være noe spesielt med en spesiell batch med strenger? Kan det være med båndene? I'm stumped.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig, så er jeg aldri borti båndene når jeg spiller, og hadde de tært på fingrene, hadde jeg merket det.

Det er nok strengene. Har du samme strenger på den som på andre gitarer? Merkene varrierer veldig, noen er hardere enn andre. Slitasje og blemmer er helt normalt dersom du ikke er vant til harde strenger med god drag.

Bytt til tynnere/mykere strenger. Kan anbefale Dean Markey Blue Steel 10-52 eller noe lignende. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere!

Nikkelallergi tror jeg vi kan utelukke. Vi snakker om de gode, gamle vannblemmene. Jeg har alltid brukt d'addario 11, skjønner ikke at det plutselig skal bli vanskelig å spille på det. Men jeg tror deja vus forslag er godt - selger de såntnoe på f.eks 4sound i Oslo? Har veldig lite erfaringer med forskjellige strengetyper. Alle de kule gutta bruker ernie ball, jeg vet ikke om det er annerledes? Andre forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde faktisk det samme i fjor - var tydeligvis noe galt med strengene (Gilmour GHS), det virket nærmest som om de var satt inn med noe rart voks-aktig stoff. Uansett, gikk tilbake til sjappe, fikk på nye strenger og problemet var løst. Spilte fremdeles som en ape, men men:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm ... hagstrømen er 0.25 tommer kortere. Men jeg nekter å tro at har så mye å si?

EDIT: prøver nye strenger, så får vi se ...

EDIT2: Jeg mener selvsagt at den er LENGRE.

Endret av asagen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være at strengene er strammere enn du er vant til. Det kan være at du har høyere action enn du er vant til. Det kan hende at dersom du har ganske tynne bånd, så er du nedpå gripebrettet med fingertuppene. Kan fingerbrettet være satt inn med noe?

...bare det jeg kommer på i farten....

Har du forresten skiftet strengene siden du kjøpte? Det kan jo være at strengene du bruker har vært i kontakt med noen vaskemidler eller noe...

Jeg skifter alltid til nye strenger når jeg skaffer nye gitarer eller basser.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.