Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Strat - bytte av pickups. Hjelp!


Aasmundb

Anbefalte innlegg

God morgen/kveld/dag.

Arvet en gammel Squire stratocaster som bare har ligget på loftet siden den ble kjøpt av min far. Jeg kunne godt prøve å få denne gitaren litt i stand. Gitaren har som de fleste andre strats SSS pickuper. Men jeg vil gjerne ha HSS. Er det mer man må gjøre da, enn å kjøpe nytt plekterbrett, og nye pickups?

Jeg vil sette inn en Seymour Duncan JB i H plassen, og Bare knuckle apaches i S'ene, men er ikke sikker. Noen som har tips til Punkrock rytmegitar pickups?

Mvh Aasmund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det bare er freset ut for single coil må du enten frese ut større hull til pickup, eller sette inn en "strat size humbucker".

Alle pot'ene er mest sansynelig 250k, da det er vanlig for single coil. Dette for å gi en litt rundere lyd.

500k er vanlig for humbucker (mer diskant i lyden), men dette er en smaksak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er en MIJ Squire fra 80-tallet kan du muligens få noen kroner for den...

Disse (de laget vel '57 RI og '62 RI hvis jeg ikke husker feil) er holdt for å holde høy kvalitet, kanskje med unntak av elektronikken.

Sjekk serienummeret (står på halsplaten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har satt en Seymour Duncan JB i min gamle squier-strat, og det har nå blitt en av mine favorittgitarer, spesielt til punk/rock (men likevel er den sjokkerende allsidig). JB trives godt med 250K pots, så det er ikke noe å bekymre seg for. tror faktisk den ble designet med slike pots i tankene. jeg gikk for et plekterbrett fra gitarist.no med kun én humbucker. har lest diverse steder på nett (og hørt fra phil-x på youtube) at mange foretrekker kun en bridge pickup for å unngå flere mikrofoner som trekker i strengene og dermed hindrer fri vibrasjon fra strengene. jeg vet ikke helt om dette stemmer, men min squier er ihvertfall utrolig resonnant nå. har også en teori om at plekterbrettet lager en resonnanskasse der hvor neck og middle-pikupene var.... uansett savner ikke jeg flere pickuper så lenge jeg har tone- og volumkontrol.

NB. pass på at du får tak i en JB som heter TB-4 (og ikke SH-4), dvs trembucker. ellers vil den være litt for smal i forhold til bridgen. sikkert sikkert ingen krise, men bare så du er klar over det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.