Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Østbu Gitar


jokki3

Anbefalte innlegg

Nettopp arvet en Østbu gitar, type 5, nr 567. Gitaren ser veldig bra ut, uten sår og sprekker. Har prøvd å google meg litt frem til informasjon om denne typen gitar, men fant veldig lite. Er selv veldig nybegynner, og har allerede en nyinnkjøpt "nybegynnergitar". Så vurderer derfor å selge denne hvis den er verdt noe. Håper dere kyndige gitarmennesker der ute kan hjelpe meg med en uformell verdivurdering :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitaren er bygd i Trysil. Det er mange som liker disse, og gitarmakeren holdt på en liten mannsalder før han ga seg, etter å ha bygd tusenvis av gitarer for hånd.

Noen kjempesum får du neppe for den, men det er kurante instrumenter, solid og korrekt bygget, men kanskje med en litt trang klang og ikke så veldig stor tone sammenlignet med en del andre gitarer, Jeg har prøvd noen få, og alle har vært litt "lavmælte" av seg, men gode å spille på.

Det er en stund siden jeg testet et par, og etter det jeg kan huske, er det ikke slik at klangen er noen krise, men jeg har prøvd gitarer med større lydbilde. Østbu- gitarene var da heller ikke så dyre, så et pent instrument kan være en meget grei gitar i forhold til verdien.

Følg denne lenken, så kommer du til den beste siden som finnes om disse gitarene:

http://norskegitarer.no/?page_id=51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norskegitarer.no, det var en artig og interessant side. Om el-gitaren fra 40tallet, "Nilsen-gitaren", eller "Plankan", som den het i Sverige ble det skrevet: "Den kan kobles direkte til grammofonuttaket på en vanlig radio uten ekstra forsterker, og kan derved være til glede i alle hjem som har et radioapparat." Herlig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stoffet på siden er samlet inn over mange år, og har vært å finne på steinsnet et eller annet. Det er flott at noen tar vare på opplysningene. Jeg vet ikke om Ringve bryr seg om så "lurvete" instrumenter som gitarer, der er det nok helst litt mer høyverdige saker som man bryr seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en slik gitar liggenes ett eller annet sted. Eneste grunn til det er vel fordi jeg er halvt trysling. Skal se om jeg kan hoste opp noe info om den om det skulle være interessant. Er sikkert 20 år siden jeg brukte den sist, men at gitaren led av båndklirr, så da ble den bare plassert på loftet. Kan sikkert justeres :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for mye bra info. Siden jeg ikke er så veldig bevandret i gitarverdenen var det greit å få litt info om denne gamle gitaren til min mormor :)

Har spilt på den i noen dager og liker den egentlig mer og mer, ( mye bedre enn den nyinnkjøpte) så jeg tror jeg beholder den, og tar samtidig vare på gammel, norsk musikkhistorie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv en Østbu "type 5" akkert i veldig bra stand. Dette er den gitaren jeg bestandig tar med meg når det skal kompes i kirker, konfirmasjoner, bursdager osv. Vannvittig høylytt akustisk lyd, dog ikke den mest artikulerte akustisk-lyden som finnes :)

Alt i alt en veldig grei bruksgitar som holder stemming og oppsettet veldig bra.

Jeg anbefaler deg absolutt å beholde arvegodset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.