Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Telecaster/Partscaster DIY. BILDER side 3.


Anbefalte innlegg

Hepp!

Tenkte jeg skulle bygge min egen versjon av en Telecaster. Finner ikke akkurat det jeg vil ha så da er det bare å fikse det selv. Har tenkt å kjøpe deler og sette sammen da jeg ikke akkurat var en mester i sløyd... Viktig å tenke på at jeg spiller punk/punk-rock når dere leser dette ;)

Noen som har tips til hvor jeg kan kjøpe en kropp som funker? Tenkte på musikraft.com, Rockinger.com eller rett og slett http://www.gpartz.com/gitarrbyggsatser.html (litt usikker på kvaliteten på selve kroppen her, innspill?)

Vil helst ha en skikkelig hals, så hvis jeg går for gpartz så blir ikke den halsen brukt ihvertfall! Rockinger så ut som en fin plass å kjøpe hals fra?

Jeg skal gå for single humbucker i bridge pos., altså esquire typ. Da må jeg frese, men det skal vel gå fint. Denne pickupen skal være en Gibson Dirty Fingers (hvis ikke noen har råtips om en annen pickup). Her lurer jeg på om volumknotten kan byttes ut med en switch? Skal innrømme at jeg sjeldent justerer noe annet enn av/på når jeg punker i vei på gig. Hehe... Kjører ofte en cruch/semi-overdrive typ lyd. Ikke distortion.

Til slutt: Finish. Liker tanken på å "laminere" tegneseriesider på kroppen. Har skjønt såpass at det kan gjøres med decoupage-lim fra random hobbybutikk. Noen som har prøvd dette, evt har tips?

Takk for svar, sorry lang post.

Endret av Angerman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger litt over mitt budsjett. Blir fort $350-400 for rett setup. Det er jo greit nok men blir vel dyrt med frakt, toll og moms?

EDIT: Fant ut at med frakt og moms ble totalsum for min setup NOK 3000,- Litt i drøyeste laget.

Endret av Angerman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt om gpartz, men jeg kan omtrent garantere at halslommen ikke følger Fender specs..

Med mindre du har bygd noen gitarer fra før vil jeg anbefale å kjøpe både kropp og hals fra f.eks Warmoth. Da får du ting som er av god kvalitet og som passer sammen - dessuten kan de levere kroppen/plekterbrett freset for ønsket bro/pickups osv. Skal det være rimeligere, er MightyMite mitt beste tips (masse på e-bay) Laget i Asia som alt i denne prisklassen, men følger stort sett Fender specs og har rimelig grei kvalitet.

Moms er nå Norsk moms da, så det er ikke så vanskelig å regne ut, men husk at du må betale moms også på frakten. Regn med ca 100-150$ i frakt. Toll er det ikke på gitardeler og lignende (og heller ikke på noe særlig annet forøvrig) men du må betale 150-200 kr i fortollingsavgift til fraktselskap/fortoller.

Den største grunnen til at de fleste byggeprosjekter bare blir sånn akkurat passe, er fordi folk forventer seg at man bare kan kjøpe en eller annen kropp og hals, bolte dette sammen og så få en bra gitar. Realiteten er den at omtrent alle halser må båndslipes, samt at oversadel/nut må lages fra bunn, eller tilpasses med egnet verktøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å nevne det - trenger du hjelp med f.eks båndsliping e.l. så bor du i riktig by, da det er flere av oss på forumet fra Trondheim som gjerne gjør slikt for en billig penge. Du kan også få hjelp på tre45 hvis du betaler litt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, spørs om man skal gå for Warmoth da. Som du nevner så får man med plekterguard, bro og div hardware. Når jeg nå gikk over og la til all hardware på MightyMite/Rockinger (Utgangspunkt, kropp: ca 1300 inkl frakt og moms) så havner man over Warmoth-pris, og da slipper man å frese, slipe og drille i tillegg!

Najs! Takk for tips!

Noen som har tanker ang. volum-switch istedet for knott og "lamineringsfinishen"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er et av problemene jeg har fundert på. Lar seg løse ved å scanne og printe ønsket serie på egnet papir. Laserprint. Når det er sagt så er kanskje den "gulne-effekten" kul å ha for at det ikke skal bli over-the-top.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant. Har tenkt å bruke batman - archam asylum, eller batman - the killing joke. Har digitale versjoner, er enkelt å printe ut. Litt usikker på om jeg skal gå for svart/hvitt eller fargetema (typ hovedvekt på blå eller grønn). Blir svart hardware ihvertfall. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett flere sånne "lime papir/stoff/tapet"- tråder på nettet. Det lar seg gjøre, men felles for de fleste er at de avsluttes med å legge på en burst for å skjule skjøten, hvis da gitaren ikke har kantbinding.

Dette er vel den beste jeg har sett. Det er riktignok ikke en Tele, og det er tapet, men lell- jeg vil to at framgangsmåten blir mye det samme, men at du kan slippe unna med færre lag med lim og lakk.

http://projectguitar.com/tut/mat.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har tanker ang. volum-switch istedet for knott

Du kan ha de kontrollene du vil - kjøp en blank kontrollplate og borr hull til det du trenger. Hva med en kill-switch og en bryter for å veksle mellom serie/parallell kobling på pickupen?

Skal du droppe volum/tone er det best å lage en liten krets som tilsvarer "loaden" av disse komponentene, slik at tonen blir den samme (høres avansert ut, men dette er meget enkelt og koster bare noen kronestykker) eller kanskje du liker den mer "ufiltrerte" tonen du får når du dropper volum/tone? - det er bare å teste det.

Når du engang kommer på at en slik volumkontroll er ganske fornuftige greier :D så kan du jo bare skifte kontrollplate, eller erstatte en av bryterne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aight! Høres ut om om du er mannen(damen?) å kontakte når det blir tid for å fikse elektronikken! Har litt lodde-erfaring, men ikke mye. Kan da ikke være så vanskelig! (Famous last words). Til å begynne med skal jeg prøve tegneseriefinishen på en gammal RR-kropp jeg har liggende. Må bare levere hjemmeeksamen først... Håper på å få bestillt kropp og hals iløpet av mnd. Må bare se an pengestrømmen.

Har ikke funnet blank kontrollplate i norsk nettbutikk dog. Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.