Web Analytics
Jump to content

Rigge studio i leilighet for musikkprosjekt. Trenger tips


Recommended Posts

Hei.

Bandet jeg spiller i har fått i oppdrag å lage og spille inn filmmusikk til et lokalt prosjekt.

Tenkte da at vi skulle rigge opp et (midlertidig) hjemmestudio i leiligheten.

Vi ser på litt forskjellige løsninger, og er ikke sikkert det blir hos meg, men vil se litt hvordan ting kan løses der.

Er en del ting jeg lurer på, men starter i en ende.

Kommer sikkert flere spm. etterhvert...

1. Hvilke akustiske tiltak (uten for mye utgifter)?

2. Plassere instrumentene i hver sine rom? Evt. forslag til plassering ut ifra tegning.

Er det noe poeng å plassere trommene for seg selv i et eget rom?

3. Er det greiest å spille inn alle intrumentene på en gang, eller hver for seg?

Jeg tenker muligens å plassere trommene på soverom nr2. Der er det murvegger rundt hele med panel. Bare et lite vindu. Nålfiltteppe. Det er det rommet som er best isolert.

Gitar, bass og sang i "hall". delvis mur delvis panel. parkett på gulvet, men har mange tepper som kan dekke hele gulvet

Kontrollrom blir nok i soverom nr1.

Stua er også et alternativ, men der er det tre store vinduer, så det er kanskje ikke så lurt akustikkmessig å bruke den til noe?

Alle rommene er godt møblert.

Innspillingsutstyret kan jeg heller komme tilbake til hvis noen lurer på det.

Legger ved et bilde av leiligheten(sketchup).

På forhånd takk :)

post-10124-0-14403800-1337709916_thumb.p

Link to comment
Share on other sites

Idag har jeg fått ryddet litt i det rommet som blir "kontrollsenteret"(soverom nr1)

Har testet litt i de forskjellige rommene, og det rommet som har minst romklang er soverom nr 2. Men er redd det skal bli for lite for lydens skyld. har hørt at man kan få problemer med lave frekvenser.

Er det da bedre og heller ha litt romklang og flytte det ut i "Hall"?

Angående akustiske tiltak. Har hørt folks om sier at tepper på vegger er positivt, men har også hørt folk si at det virker mot sin hensikt. Hva er det som stemmer her egentlig?

Legger ved et bilde av hvordan studio ser ut så langt(to bilder satt sammen, dårlig sådan). Her kommer det inn litt mer etterhvert. Noe av det som er der nå blir også byttet ut.

post-10124-0-01294200-1338232410_thumb.j

Link to comment
Share on other sites

Tepper absorberer ikke de laveste frekvensene, så du kan ende opp med et rom som er ganske fritt for refleksjoner i området over 500hz mens du sitter igjen med en god del brumming i bånn.

Om akustikken er fin er det bare å kjøre på, ingen grunn til å ikke utnytte rommet. Jeg ville prøvd stuen først, det er det sikkert mange møbler som absorberer/diffuserer bra. Vinduer gjør ikke noe.

Og ikke tenk at du "må" ha klang på i miksen! Tørt er fint.

Link to comment
Share on other sites

Den største utfordringen deres blir å mikke opp trommene. Har dere ikke utstyr til å mikke opp hver tromme riktig, så kan dere fort ende opp med noe udefinert og grøtete.

Hvis dere er uvante med å spille inn en og en, så kan det også være nyttig å spille inn en tight "kladd" først med full besetning som ikke trenger være på høyden lydmessig, men som kan brukes som "bakgrunnsmonitor".

Edited by sarge
Link to comment
Share on other sites

Den største utfordringen deres blir å mikke opp trommene. Har dere ikke utstyr til å mikke opp hver tromme riktig, så kan dere fort ende opp med noe udefinert og grøtete.

Har du forslag til hvilke mikker vi kan bruke?

V kommer hvertfall til å bruke sm57 til skarp og muligens hihat, men regner med det ikke vil fungere så godt til overheads og tomer?

Hvis dere er uvante med å spille inn en og en, så kan det også være nyttig å spille inn en tight "kladd" først med full besetning som ikke trenger være på høyden lydmessig, men som kan brukes som "bakgrunnsmonitor".

Var noe sånt jeg hadde i tankene.

Link to comment
Share on other sites

Mikrofonoppsett for trommer er en kunst jeg ikke behersker. Jeg har lest at det er vanskelig, jeg har selv forsøkt å gjøre egne opptak av "perkusjonslyder" og konkluderer at det er langt fra enkelt.

Dersom man søker, så finnes det mange gode guider ang. dette, men det er mye man skal passe på og mitt inntrykk er at man også trenger mange mikrofoner for gode trommeopptak.

Edited by sarge
Link to comment
Share on other sites

Vi har ganske stramt budsjett. sånn jeg ser det nå, så blir det noe slikt:

Vi har nå:

Sm57 skarp og tomer

samson kick mic (og i tillegg hjemmesnekret lowfrecq kick mic)

I tillegg til dette har vi 5 sm58 som vi kan bruke.

Puss 2 gode kondensator sang mikker (som kan brukes til rom mikking?)

Tenker å kjøpe:

2stk Samson C02 til overhead.

Si vi har et budsjett på ca 2000 i tillegg til det vi har...

Link to comment
Share on other sites

Jeg sitter her og blar i min lille "bibel" for oss som ikke har så fancy utstyr, nemlig "Guerilla Home Recording - How To Get Great Sound From Any Studio (no matter how weird or cheap your gear is)" av Karl Coryat.

Her finner jeg blant annet dette om å ta opp live trommer:

  • Hold det så enkelt som mulig. Jo flere mikrofoner, desto mer kompleks blir jobben. Hvis man ikke vet hva man gjør, vil det å legge til mikrofoner kunne gjøre det bedre, men også dårligere. Hvis du ikke har godt med erfaring i å ta opp og mikse trommer bør du ikke prøve mer enn fire mikrofoner.
  • Trom i et hjørne. Lave frekvenser er ofte sterkere langs veggene og i hjørnene, og hvis trommene høres spinkle og tynne ut når du tar opp, kan det å flytte trommene inn i et hjørne (slik at trommeslageren faktisk ser inn i hjørnet) være trikset som gir mer kjøttfull og tyngre lyd, spesielt i stortromme og toms.
  • Gjør enkelt opptak av hver tromme, symbal, hi-hat osv med ulik styrke i anslag osv. Å ha slike samples av lyden fra trommesettets enkeltdeler kan være gull verdt for å finpusse opptaket dersom det er NESTEN perfekt.

Boka foreslår også en del posisjoner for 1-4 mikrofoner, men jeg synes artikkelen jeg lenket til lenger opp ( http://www.drummagaz...ing-techniques/ ) virker mer gjennomtenkt. Forfatteren Koryat er egentlig en forkjemper for kvalitetssamplede trommer og midi-trommesett fordi det er en enklere vei til kvalitetstrommer, så slipper man å kjempe med romakustikken osv.

For fire mikrofoner foreslår Koryat to kondensator overheads for stereo, samt dynamisk mikrofon på henholdsvis skarptromme og stortromme. Akkurat det høres intuitivt ut som en ganske god disponering av fire mikrofoner.

Edited by sarge
Link to comment
Share on other sites

Hvis noen synes jeg bryr meg vel mye i denne tråden til ikke å være så erfaren, så skal jeg berolige med at nå er jeg snart ferdig. Men jeg vil også nevne at 4sound har et annonseblad som heter INSTRUMENTAL. I tillegg til all reklamen har de interessante intervjuer og artikler innimellom.

I Nr 6 i 2011 hadde de en artikkel "Tips og triks: Oppmikking av trommer" av Morten Munch.

Der beskrives egenskapene til de mange ulike mikrofonene som finnes, og hvordan man kan mikke opp hver tromme. Her anbefales for overhead at man bruker to kardoidemikrofoner i såkalt ORTF-oppsett ( http://en.wikipedia.org/wiki/ORTF_stereo_technique ). Det som er fint er at man for denne mikrofonplasseringen kan lytte seg fram til hvor det låter bra og plassere mikrofonene der. Artikkelen nevner at en posisjon ca 50 cm over symbalene, pekende nedover mot trommesettet kan fungere bra.

Artikkelen er meget innholdsrik, og man kan jo gå innom en 4sound-butikk å høre om noen har en utgave av bladet liggende fortsatt (det har kommet minst et nytt nummer etter det).

Hvis dere er interessert, kan jeg evt. avfotografere artikkelen og sende den på mail. Om dette er interessant kan dere sende meg en PM med epostadresse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker å ta opp med 7-8 mikker, alt ettersom om jeg skal ta opp bass sammen med trommene eller ikke, da jeg bare har tilgang på 8-spors lydkort.

Da pleier jeg å ha 2 overheads (gode kondensatorer), en SM57 eller SM58 til hihat, en eller to SM57 eller SM58 eller en av hver til skarptromma (en over og en under), en SM58 til hver tam hvis det er to tammer eller to SM57 hvis det er flere enn to tammer og til slutt en basstrommemikk, som regel en BETA52.

Når det gjelder oppmikking av trommesett, kan man lære mye av å prøve seg fram, men det kan naturligvis være greit å få noen med peiling til å gi deg et utgangspunkt. Selv har jeg ikke veldig mye peiling, men det vanskeligste er en god plassering av overheadsene, og et greit utgangspunkt der vil være å tenke at hver overhead må være like langt unna skarptromma, da den lager veldig mye lyd, og man ikke vil ha mye av det i overheadene, siden kondensatorene fort kan "fjerne" cymbalene hvis skarptromma blir for høy. Samtidig er det viktig å tenke på at overheadene må være plassert høyere enn cymbalene, slik at cymbalene havner nærmest mikkene, men naturligvis ikke for nærme siden du bruker kondensatormikker.

Link to comment
Share on other sites

Hvis noen synes jeg bryr meg vel mye i denne tråden til ikke å være så erfaren, så skal jeg berolige med at nå er jeg snart ferdig. Men jeg vil også nevne at 4sound har et annonseblad som heter INSTRUMENTAL. I tillegg til all reklamen har de interessante intervjuer og artikler innimellom.

I Nr 6 i 2011 hadde de en artikkel "Tips og triks: Oppmikking av trommer" av Morten Munch.

Der beskrives egenskapene til de mange ulike mikrofonene som finnes, og hvordan man kan mikke opp hver tromme. Her anbefales for overhead at man bruker to kardoidemikrofoner i såkalt ORTF-oppsett ( http://en.wikipedia....tereo_technique ). Det som er fint er at man for denne mikrofonplasseringen kan lytte seg fram til hvor det låter bra og plassere mikrofonene der. Artikkelen nevner at en posisjon ca 50 cm over symbalene, pekende nedover mot trommesettet kan fungere bra.

Artikkelen er meget innholdsrik, og man kan jo gå innom en 4sound-butikk å høre om noen har en utgave av bladet liggende fortsatt (det har kommet minst et nytt nummer etter det).

Hvis dere er interessert, kan jeg evt. avfotografere artikkelen og sende den på mail. Om dette er interessant kan dere sende meg en PM med epostadresse.

Ikke tenk på det. Er glad for å få svar, og du svarer jo på det jeg spør om:)

Sender deg en pm jeg.

Jeg liker å ta opp med 7-8 mikker, alt ettersom om jeg skal ta opp bass sammen med trommene eller ikke, da jeg bare har tilgang på 8-spors lydkort.

Da pleier jeg å ha 2 overheads (gode kondensatorer), en SM57 eller SM58 til hihat, en eller to SM57 eller SM58 eller en av hver til skarptromma (en over og en under), en SM58 til hver tam hvis det er to tammer eller to SM57 hvis det er flere enn to tammer og til slutt en basstrommemikk, som regel en BETA52.

Når det gjelder oppmikking av trommesett, kan man lære mye av å prøve seg fram, men det kan naturligvis være greit å få noen med peiling til å gi deg et utgangspunkt. Selv har jeg ikke veldig mye peiling, men det vanskeligste er en god plassering av overheadsene, og et greit utgangspunkt der vil være å tenke at hver overhead må være like langt unna skarptromma, da den lager veldig mye lyd, og man ikke vil ha mye av det i overheadene, siden kondensatorene fort kan "fjerne" cymbalene hvis skarptromma blir for høy. Samtidig er det viktig å tenke på at overheadene må være plassert høyere enn cymbalene, slik at cymbalene havner nærmest mikkene, men naturligvis ikke for nærme siden du bruker kondensatormikker.

Var ganske nøyaktig slik jeg hadde tenkt egentlig det. Har 8 innganger på lydkortet.

Hørte også et tips om at man bør heve cymbalene høyest mulig (så det ikke går utover trommisen) over tomene, for å få minst mulig påvirkning av skarp og tomer.

Link to comment
Share on other sites

Fant et gammelt trommeopptak jeg gjorde her, har ikke gjort så veldig mye miksing på det, så det er fremdeles mange underverker som kan gjøres med litt aktiv bruk av EQ og kompressor her, uansett så er dette opptaket gjort med to overheader, to SM57 på skarp, en SM58 på hihat, en BETA52 på kick og en SM58 på hver tam. Enjoy! (if you can)

PS: Måtte gå ned litt på lydkvaliteten og kutte låta omtrent midt på for å få fila liten nok til å kunne lastes opp.

TROMMEEKSEMPEL.mp3

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Høres helt sykt ut. Men takk for infoen. Ser jeg har litt lesning å gjøre nå.    Ha en fin kveld videre. 😊
    • Det er vel en ting midt imellom;Hva selgeren forventer(kan jo være litt fantasi) og hva en kjøper er villig til å betale.
    • Nesten 13000 dollar for en mint condition Wandre BB. Er dette réelle priser eller fullstendig fantasi tall? 
    • Jøss. Tusen takk for infoen, det settes stor pris på. Neste må da være å få gjort noe med den gyselige lakken, ettersom den ikke er orginal så står jeg da med to muligheter. Prøve å fjerne den for å få frem orginal finishen eller finne ut hvilke farger de kom med da den var ny å re-lakkere den, men det sitter langt inne. Hadde vært best å prøve å få frem orginalen.   Med litt google translate så tror jeg at jeg bommet på årstall. Er nå rimelig sikker på at den er fra Juli 1959.    Ble også medlem av Wandre gruppa på facebook.    Tusen takk for hjelpen din mister. Var hwlt lost på hva dette var for en snodig sak. 
    • Fabrikken kom igang i 1958,så det er nok 58. Har ikke så mye mer,men kan si at det ser ut som disse gitarene er verd endel: https://www.guitar-list.com/compareprices/23856/us/electric%2Bguitars De har også en facebookside: https://www.facebook.com/groups/47506813863/?mibextid=HsNCOg Her er en side med bilder og info: https://www.fetishguitars.com/wandre/ Og en google oversettelse fra fransk wikipedia: "Wandré er en italiensk produsent av gitarer, spesielt elektriske, som var aktiv i årene 1957 til 1969. Markedsposisjonen var på den tiden ganske marginal, men den ekstreme originaliteten til kreasjonene har gjort det siden slutten av det 20. århundre. et ekte kultmerke. Den ekstravagante Antonio Pioli Antonio Vandre Pioli, med kallenavnet "Wandré" (født 6. juni 1926 i Cavriago, død 15. august 2004 i Montecchio Emilia) var sønn av en variert snekker innen lutheri, som etterlot seg en rekke kontrabasser, mandoliner og fioliner av utmerket faktura. . Meget ung, Antonio Pioli utmerker seg ved sin eventyrlyst, går våren 1944 inn i motstandsbevegelsen og tar maquis, knapt 18 år gammel. I etterkrigstiden ble han anleggsformann, jobbet en tid i Calabria, men returnerte til hjemlandet tidlig i 1957 for å ta opp farens spesialitet som luthier. En venn, hvis familie eide en fabrikk, ga ham et verksted for å utvikle denne aktiviteten der Wandré veldig raskt viste en overfylt fantasi i jakten på former og tekniske løsninger. Drevet av den økende suksessen til produksjonene hans, fikk han bygget en fabrikk i Cavriago som aldri hadde blitt sett, på en helt sirkulær plan, bygget på sine egne planer for å optimalisere naturlig belysning og for å forkorte overføringer fra ett verksted til et annet . Fra 1970-tallet mistet Antonio Pioli interessen for musikkinstrumenter og overførte sin sprudlende kreativitet til andre felt som design av skinnklær, tilpasning av motorsykler, maling, scenekunst, etc. Rundfabrikken Cavriago kom i drift i februar 1958. Dette var tiden da rock 'n' roll fortsatt var i sin spede begynnelse i Europa. Wandré-merket er det første i Italia som masseproduserer elektriske gitarer. Mesteparten av denne produksjonen ble først markedsført av det milanesiske firmaet Meazzi, under "Framez"-logoen. Deretter vil Wandré opprettholde et voksende partnerskap med Davoli-selskapet, kjent som en forsterkerprodusent, og som produserer mikrofonene som er montert på Wandré-gitarer. Firmaet var på sitt høydepunkt i årene 1960 til 1962. Wandré-gitarer ble distribuert i utviklede land, inkludert USA (spesielt under private merker som Avalon, Avanti, Noble, Orpheum). Men Cavriago-anlegget er ikke lenger tilstrekkelig til å møte etterspørselen, noe som vil tillate andre europeiske produsenter som har investert i overdreven industrialisering (Eko, Framus, Hagström) å ta markedsandeler. Wandré lot seg gradvis stå bak i løpet av 1960-tallet. Antonio Pioli var mye mer en kunstner enn en markedsføringsmann. Utformingen av instrumentene hans, med en dristighet som noen ganger anses som sjokkerende, avsetter flere potensielle kunder enn den tiltrekker seg. Dens tekniske nyvinninger (som aluminiumshalsen som går fra hodestokken til broen) er så i utakt med resten av markedet at de virker mistenkelige. Det er nettopp disse faktorene som vil føre til revalueringen av Wandré-gitarer fra 1980-tallet og fremover. ivrig ettertraktede og høyt rangerte samleobjekter (selv den enkleste Wandré får høye priser), så mye at det er rapporter om økende utseende av flere eller mindre dårlig imiterte forfalskninger. Foruten gitarer produserte Wandré elektriske basser, kontrabasser (først akustiske, deretter elektriske, uten lydboks) og lap steel-gitarer. Verdsatt for sitt uvanlige utseende, er Wandré-gitarer også verdsatt for sin karakteristiske lyd, litt jazzete med en metallisk undertone. Den amerikanske gitaristen og sangeren Budy Miller bruker veldig ofte en Wandré Soloist type 1964. Andre artister som Joe Perry, Sean Lennon, Eduardo Leal de la Gala, Yarol Pouaud, Matthieu Chedid spiller på Tri-lam 1960 og BB-modeller. Til hyllest til Antonio Pioli, for 10-årsdagen for hans død, ga den tyske produsenten Duesenberg ut i 2014 en ny modell av gitar kalt Wandrella, som ikke er en kopi av noen Wandré, men er inspirert av estetikken til Mark."
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.