Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Rigge studio i leilighet for musikkprosjekt. Trenger tips


Anbefalte innlegg

Hei.

Bandet jeg spiller i har fått i oppdrag å lage og spille inn filmmusikk til et lokalt prosjekt.

Tenkte da at vi skulle rigge opp et (midlertidig) hjemmestudio i leiligheten.

Vi ser på litt forskjellige løsninger, og er ikke sikkert det blir hos meg, men vil se litt hvordan ting kan løses der.

Er en del ting jeg lurer på, men starter i en ende.

Kommer sikkert flere spm. etterhvert...

1. Hvilke akustiske tiltak (uten for mye utgifter)?

2. Plassere instrumentene i hver sine rom? Evt. forslag til plassering ut ifra tegning.

Er det noe poeng å plassere trommene for seg selv i et eget rom?

3. Er det greiest å spille inn alle intrumentene på en gang, eller hver for seg?

Jeg tenker muligens å plassere trommene på soverom nr2. Der er det murvegger rundt hele med panel. Bare et lite vindu. Nålfiltteppe. Det er det rommet som er best isolert.

Gitar, bass og sang i "hall". delvis mur delvis panel. parkett på gulvet, men har mange tepper som kan dekke hele gulvet

Kontrollrom blir nok i soverom nr1.

Stua er også et alternativ, men der er det tre store vinduer, så det er kanskje ikke så lurt akustikkmessig å bruke den til noe?

Alle rommene er godt møblert.

Innspillingsutstyret kan jeg heller komme tilbake til hvis noen lurer på det.

Legger ved et bilde av leiligheten(sketchup).

På forhånd takk :)

post-10124-0-14403800-1337709916_thumb.p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag har jeg fått ryddet litt i det rommet som blir "kontrollsenteret"(soverom nr1)

Har testet litt i de forskjellige rommene, og det rommet som har minst romklang er soverom nr 2. Men er redd det skal bli for lite for lydens skyld. har hørt at man kan få problemer med lave frekvenser.

Er det da bedre og heller ha litt romklang og flytte det ut i "Hall"?

Angående akustiske tiltak. Har hørt folks om sier at tepper på vegger er positivt, men har også hørt folk si at det virker mot sin hensikt. Hva er det som stemmer her egentlig?

Legger ved et bilde av hvordan studio ser ut så langt(to bilder satt sammen, dårlig sådan). Her kommer det inn litt mer etterhvert. Noe av det som er der nå blir også byttet ut.

post-10124-0-01294200-1338232410_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tepper absorberer ikke de laveste frekvensene, så du kan ende opp med et rom som er ganske fritt for refleksjoner i området over 500hz mens du sitter igjen med en god del brumming i bånn.

Om akustikken er fin er det bare å kjøre på, ingen grunn til å ikke utnytte rommet. Jeg ville prøvd stuen først, det er det sikkert mange møbler som absorberer/diffuserer bra. Vinduer gjør ikke noe.

Og ikke tenk at du "må" ha klang på i miksen! Tørt er fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største utfordringen deres blir å mikke opp trommene. Har dere ikke utstyr til å mikke opp hver tromme riktig, så kan dere fort ende opp med noe udefinert og grøtete.

Hvis dere er uvante med å spille inn en og en, så kan det også være nyttig å spille inn en tight "kladd" først med full besetning som ikke trenger være på høyden lydmessig, men som kan brukes som "bakgrunnsmonitor".

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største utfordringen deres blir å mikke opp trommene. Har dere ikke utstyr til å mikke opp hver tromme riktig, så kan dere fort ende opp med noe udefinert og grøtete.

Har du forslag til hvilke mikker vi kan bruke?

V kommer hvertfall til å bruke sm57 til skarp og muligens hihat, men regner med det ikke vil fungere så godt til overheads og tomer?

Hvis dere er uvante med å spille inn en og en, så kan det også være nyttig å spille inn en tight "kladd" først med full besetning som ikke trenger være på høyden lydmessig, men som kan brukes som "bakgrunnsmonitor".

Var noe sånt jeg hadde i tankene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mikrofonoppsett for trommer er en kunst jeg ikke behersker. Jeg har lest at det er vanskelig, jeg har selv forsøkt å gjøre egne opptak av "perkusjonslyder" og konkluderer at det er langt fra enkelt.

Dersom man søker, så finnes det mange gode guider ang. dette, men det er mye man skal passe på og mitt inntrykk er at man også trenger mange mikrofoner for gode trommeopptak.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ganske stramt budsjett. sånn jeg ser det nå, så blir det noe slikt:

Vi har nå:

Sm57 skarp og tomer

samson kick mic (og i tillegg hjemmesnekret lowfrecq kick mic)

I tillegg til dette har vi 5 sm58 som vi kan bruke.

Puss 2 gode kondensator sang mikker (som kan brukes til rom mikking?)

Tenker å kjøpe:

2stk Samson C02 til overhead.

Si vi har et budsjett på ca 2000 i tillegg til det vi har...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter her og blar i min lille "bibel" for oss som ikke har så fancy utstyr, nemlig "Guerilla Home Recording - How To Get Great Sound From Any Studio (no matter how weird or cheap your gear is)" av Karl Coryat.

Her finner jeg blant annet dette om å ta opp live trommer:

  • Hold det så enkelt som mulig. Jo flere mikrofoner, desto mer kompleks blir jobben. Hvis man ikke vet hva man gjør, vil det å legge til mikrofoner kunne gjøre det bedre, men også dårligere. Hvis du ikke har godt med erfaring i å ta opp og mikse trommer bør du ikke prøve mer enn fire mikrofoner.
  • Trom i et hjørne. Lave frekvenser er ofte sterkere langs veggene og i hjørnene, og hvis trommene høres spinkle og tynne ut når du tar opp, kan det å flytte trommene inn i et hjørne (slik at trommeslageren faktisk ser inn i hjørnet) være trikset som gir mer kjøttfull og tyngre lyd, spesielt i stortromme og toms.
  • Gjør enkelt opptak av hver tromme, symbal, hi-hat osv med ulik styrke i anslag osv. Å ha slike samples av lyden fra trommesettets enkeltdeler kan være gull verdt for å finpusse opptaket dersom det er NESTEN perfekt.

Boka foreslår også en del posisjoner for 1-4 mikrofoner, men jeg synes artikkelen jeg lenket til lenger opp ( http://www.drummagaz...ing-techniques/ ) virker mer gjennomtenkt. Forfatteren Koryat er egentlig en forkjemper for kvalitetssamplede trommer og midi-trommesett fordi det er en enklere vei til kvalitetstrommer, så slipper man å kjempe med romakustikken osv.

For fire mikrofoner foreslår Koryat to kondensator overheads for stereo, samt dynamisk mikrofon på henholdsvis skarptromme og stortromme. Akkurat det høres intuitivt ut som en ganske god disponering av fire mikrofoner.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen synes jeg bryr meg vel mye i denne tråden til ikke å være så erfaren, så skal jeg berolige med at nå er jeg snart ferdig. Men jeg vil også nevne at 4sound har et annonseblad som heter INSTRUMENTAL. I tillegg til all reklamen har de interessante intervjuer og artikler innimellom.

I Nr 6 i 2011 hadde de en artikkel "Tips og triks: Oppmikking av trommer" av Morten Munch.

Der beskrives egenskapene til de mange ulike mikrofonene som finnes, og hvordan man kan mikke opp hver tromme. Her anbefales for overhead at man bruker to kardoidemikrofoner i såkalt ORTF-oppsett ( http://en.wikipedia.org/wiki/ORTF_stereo_technique ). Det som er fint er at man for denne mikrofonplasseringen kan lytte seg fram til hvor det låter bra og plassere mikrofonene der. Artikkelen nevner at en posisjon ca 50 cm over symbalene, pekende nedover mot trommesettet kan fungere bra.

Artikkelen er meget innholdsrik, og man kan jo gå innom en 4sound-butikk å høre om noen har en utgave av bladet liggende fortsatt (det har kommet minst et nytt nummer etter det).

Hvis dere er interessert, kan jeg evt. avfotografere artikkelen og sende den på mail. Om dette er interessant kan dere sende meg en PM med epostadresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å ta opp med 7-8 mikker, alt ettersom om jeg skal ta opp bass sammen med trommene eller ikke, da jeg bare har tilgang på 8-spors lydkort.

Da pleier jeg å ha 2 overheads (gode kondensatorer), en SM57 eller SM58 til hihat, en eller to SM57 eller SM58 eller en av hver til skarptromma (en over og en under), en SM58 til hver tam hvis det er to tammer eller to SM57 hvis det er flere enn to tammer og til slutt en basstrommemikk, som regel en BETA52.

Når det gjelder oppmikking av trommesett, kan man lære mye av å prøve seg fram, men det kan naturligvis være greit å få noen med peiling til å gi deg et utgangspunkt. Selv har jeg ikke veldig mye peiling, men det vanskeligste er en god plassering av overheadsene, og et greit utgangspunkt der vil være å tenke at hver overhead må være like langt unna skarptromma, da den lager veldig mye lyd, og man ikke vil ha mye av det i overheadene, siden kondensatorene fort kan "fjerne" cymbalene hvis skarptromma blir for høy. Samtidig er det viktig å tenke på at overheadene må være plassert høyere enn cymbalene, slik at cymbalene havner nærmest mikkene, men naturligvis ikke for nærme siden du bruker kondensatormikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen synes jeg bryr meg vel mye i denne tråden til ikke å være så erfaren, så skal jeg berolige med at nå er jeg snart ferdig. Men jeg vil også nevne at 4sound har et annonseblad som heter INSTRUMENTAL. I tillegg til all reklamen har de interessante intervjuer og artikler innimellom.

I Nr 6 i 2011 hadde de en artikkel "Tips og triks: Oppmikking av trommer" av Morten Munch.

Der beskrives egenskapene til de mange ulike mikrofonene som finnes, og hvordan man kan mikke opp hver tromme. Her anbefales for overhead at man bruker to kardoidemikrofoner i såkalt ORTF-oppsett ( http://en.wikipedia....tereo_technique ). Det som er fint er at man for denne mikrofonplasseringen kan lytte seg fram til hvor det låter bra og plassere mikrofonene der. Artikkelen nevner at en posisjon ca 50 cm over symbalene, pekende nedover mot trommesettet kan fungere bra.

Artikkelen er meget innholdsrik, og man kan jo gå innom en 4sound-butikk å høre om noen har en utgave av bladet liggende fortsatt (det har kommet minst et nytt nummer etter det).

Hvis dere er interessert, kan jeg evt. avfotografere artikkelen og sende den på mail. Om dette er interessant kan dere sende meg en PM med epostadresse.

Ikke tenk på det. Er glad for å få svar, og du svarer jo på det jeg spør om:)

Sender deg en pm jeg.

Jeg liker å ta opp med 7-8 mikker, alt ettersom om jeg skal ta opp bass sammen med trommene eller ikke, da jeg bare har tilgang på 8-spors lydkort.

Da pleier jeg å ha 2 overheads (gode kondensatorer), en SM57 eller SM58 til hihat, en eller to SM57 eller SM58 eller en av hver til skarptromma (en over og en under), en SM58 til hver tam hvis det er to tammer eller to SM57 hvis det er flere enn to tammer og til slutt en basstrommemikk, som regel en BETA52.

Når det gjelder oppmikking av trommesett, kan man lære mye av å prøve seg fram, men det kan naturligvis være greit å få noen med peiling til å gi deg et utgangspunkt. Selv har jeg ikke veldig mye peiling, men det vanskeligste er en god plassering av overheadsene, og et greit utgangspunkt der vil være å tenke at hver overhead må være like langt unna skarptromma, da den lager veldig mye lyd, og man ikke vil ha mye av det i overheadene, siden kondensatorene fort kan "fjerne" cymbalene hvis skarptromma blir for høy. Samtidig er det viktig å tenke på at overheadene må være plassert høyere enn cymbalene, slik at cymbalene havner nærmest mikkene, men naturligvis ikke for nærme siden du bruker kondensatormikker.

Var ganske nøyaktig slik jeg hadde tenkt egentlig det. Har 8 innganger på lydkortet.

Hørte også et tips om at man bør heve cymbalene høyest mulig (så det ikke går utover trommisen) over tomene, for å få minst mulig påvirkning av skarp og tomer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant et gammelt trommeopptak jeg gjorde her, har ikke gjort så veldig mye miksing på det, så det er fremdeles mange underverker som kan gjøres med litt aktiv bruk av EQ og kompressor her, uansett så er dette opptaket gjort med to overheader, to SM57 på skarp, en SM58 på hihat, en BETA52 på kick og en SM58 på hver tam. Enjoy! (if you can)

PS: Måtte gå ned litt på lydkvaliteten og kutte låta omtrent midt på for å få fila liten nok til å kunne lastes opp.

TROMMEEKSEMPEL.mp3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.