Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Marshall JVM låter grusomt komprimert


Alfi27

Anbefalte innlegg

V30 er elementer som ikke kommer til sin rett før du spiller sammen med andre og plutselig må kutte gjennom et lydbilde.

De kommer seg veldig mye etter de er innspilte, tar noen timer før de begynner å låte riktig. :)

På Tophaten min har jeg gaffa rett foran høyttalerkonen, som en provisorisk beamblocker.

Funker bra. Det funker også bra å tilte ampen, gjør det konsekvent, skal se du kommer til å skru EQ forskjellig etter det gitt.

6839868836_873383fbe3_z.jpg

Endret av KristianF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at JVM-comboene og kabinettet i JVM-serien (JVMC212) har en V30 og en Heritage, kanskje det er noe... Er det gaffateip som er tingen for en hjemmelaget Beam Blocker? :P

Med stack er det litt problematisk å vinkle kabinettet, må sette toppen på gulvet da

Endret av Alfi27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt spennende dette, faktisk. Jeg har selv syntes at min telepartscaster med P90 + tele bridge i humbucking modus låter muddy med lite snert i diskanten når jeg står rett ved ampen og spiller. Men her om dagen gjorde jeg opptak fra emulated out, og da låt det faktisk ganske tonalt balansert. Så det med lyttevinkel og avstand påvirker lyden mye.

En tommelfingerregel:

Mer off-axis = mindre diskant og øvre mellomtone (mer grøtete og udefinert)

Lenger unna = mindre bass (skarpere og spinklere)

Som andre har nevnt: Alene så kan en gitaramp på avstand rett forfra låte skarpt og bassfattig. Men sammen med et band skal man jo ha andre instrumenter (deriblant bass) og da blir jo klangbalansen som helhet mye bedre.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen ting her i livet som i utgangspunktet er litt vondt og som man må trenger tid på å lære seg å like. Det er ting som å drikke rødvin, betale skatt med SV og SP i regjering, opera, anal fisting og det å stå rett foran en gitarhøyttaler. Men det er overraskende hva man vender seg til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen ting her i livet som i utgangspunktet er litt vondt og som man må trenger tid på å lære seg å like. Det er ting som å drikke rødvin, betale skatt med SV og SP i regjering, opera, anal fisting og det å stå rett foran en gitarhøyttaler. Men det er overraskende hva man vender seg til.

Hvor lang tid tok det før du fikk hele knyttneven inn? Jeg har jobba med det i en del måneder nå, men ser ut til at jeg må gi opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen ting her i livet som i utgangspunktet er litt vondt og som man må trenger tid på å lære seg å like. Det er ting som å drikke rødvin, betale skatt med SV og SP i regjering, opera, anal fisting og det å stå rett foran en gitarhøyttaler. Men det er overraskende hva man vender seg til.

Oh darn, jeg lo så hardt inni meg (på jobb, latterkrampe passer dårlig). Thanks, Gluke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det gaffateip som er tingen for en hjemmelaget Beam Blocker? :P

Prøv det. Det er helt normalt at lyden ikke låter like fint når man får den rett i tryne. Det gjelder nok alle forsterkerene jeg har spilt på :)

Man kan stå og stille lyden perfekt fremfor amp, så går man lenger vekk for å spille og innser hvor feil det låter.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg på langt nær noen mester i amper, men når jeg leste posten så tenkte jeg på et par ting jeg ville prøvd først som er gjort på 3 minutter, å koster ca kaloriene å løfte ampen litt (selv om det i noen tilfeller kan være en dyr pris.)

Har du prøvd noe så enkelt som å flytte litt på ampen? Det kan være at du er offer for stående bølger og/eller kamfilter-effekten. Kort fortalt er dette noe som inntreffer når lyden reflekteres mot noe, å blir kastet tilbake mot lydkilden igjen. Er du riktig uheldig sitter du mitt i "kaoset" der lydbølgene treffer hverandre å begynner å kanslere hverandre. Flytt ampen ut fra veggen, den bør ikke stå noe nærmere en 1 til 1,5 meter fra veggen. Løft den fra gulvet, sett den på en stol, en kasse e.l. Har du fortsatt problemer kan du vri ampen 45 grader, å spille mot hjørnet på rommet, eller 90 grader for å se om det er bedre å spille mot en annen vegg. Er det fortsatt problemer har du ihvertfall slått fast at det ikke er rommet.

På måten du beskriver det på så høres det ikke ut som det er faseproblemer i ampen din, men for sikkerhets skyld legger jeg med at lyden skal høres ut som den kommer direkte fra ampen din mer eller mindre fra alle retninger og avstander. Vist det er litt udefinerbart hvor lyden kommer fra, så har du faseproblemer i ampen, antakeligvis i ellementene. Får du en endring i lyd og volum når du f.eks kobler inn FX loop eller klang, så ligger det før ellementene.

Reverb "tuller" med fasen for å skape effekten sin, så det kan være greit å skru den av når man hører etter faseproblemer uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.