Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Effekten av RS kit.


draugen

Anbefalte innlegg

Hei.

Har for tiden en Gibson Explorer jeg tenker å putte ett par Bareknuckle Nailbombs i.

Har i den forbindelse lurt på å oppgradere elektronikken i samme slengen...

Lurer da på om dette er hensiktsmessig da jeg i all hovedsak ikke justerer noe på verken volum eller tone da det spilles, går kun i full pupp med mye gain.

Er ikke RS kit en oppgradering som forbedrer mye av nyansene når man justerer mye volum og tone?

Eller er den en oppgrading som merkes godt ved alle "settinger" både på gitar og amp?

Spille som sagt med mye gain å det går kun i metall orienterte landskap, da av den eldre sorten...

Håper noen har litt input på området :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke RS kit en oppgradering som forbedrer mye av nyansene når man justerer mye volum og tone?

Eller er den en oppgrading som merkes godt ved alle "settinger" både på gitar og amp?

Jo nettopp, bedre pot metere vil gi deg bedre kontroll på justeringene.

Det eneste som kan endre lyden litt er forskjellige verdier på potmetere og kondensatorer, hvilke typer det er, og materiale som er brukt har ingenting å si (Siden signalet ikke går gjennom kondensatoren i en gitar)

Kondensator bytte som skal gi deg en ny magisk lyd er noe av det mest missforståtte som er populært og gjøre, om du har pot metere til 1kr eller 1000kr vil ikke påvirke lyden, de vil bare være av bedre kvalitet når man bruker de, samme gjelder med kondensatorer.. Plast vil gi akkurat samme lyden som papir og olje, men om du endrer verdiene får du litt annen virkning på kontrollene da de vil fjerne mindre/mer høy frekvenser.

Om du skifter til samme type verdi du har i dag, vil du ha akkurat samme lyd, men kan være mer stabilt og gli over litt mer "smooth" med gode potmetere, på kondensator siden har du ingenting å hente så lenge verdien forblir det samme

Endret av Concker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt til RS-Kit først, så kan du vurdere om du trenger nye buckere. ;)

Castor og Orsvend laget en test med og uten RS-Kit i en Gibson LP R6 som du kan se her: http://forum.gitarno...__fromsearch__1

Edit: Det skal være samme verdier på pots i en R6 originalt som det er i RS-Kitet. Likevel er det vel liten tvil om at det låter annerledes med RS. Mulig du har rett, i teorien, Concker, men praksis viser noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg snur fullstendig om på det forslaget!

Sitter med pickuppene i handa..

Satser på å montere de å komme tilbake til det med rs kit evt.

De må jo bestilles så...

Har jo testet disse humbuckerne før, å de var god nok for å si det sånn!

Men tenkte i samme slengen det ville vært morsomt å "maksimert" gitaren med ny elektronikk i samme slengen..

Endret av draugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også RS-elektronikk i de fleste av mine gitarer (samt et par jeg ikke har lengre). Veldig mange uttrykker stor skepsis til det, men erfaringsmessig er det folk som ikke har testet selv. Når det er sagt, kan man vel skaffe den samme elektronikken selv til lavere pris hvis man gidder å lete. Det er jo langt fra magi RS Guitarworks driver med, men jeg er av den typen som synes det er veldig greit at komponentene er plukket ut/sjekket på forhånd og til og med sender med skjema for hvordan dette skal loddes sammen, og betaler heller noen ekstra kroner for det.

Om det er en "forbedring", kan jo også diskuteres, men de aller fleste (inkl. meg selv) synes faktisk det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også RS-elektronikk i de fleste av mine gitarer (samt et par jeg ikke har lengre). Veldig mange uttrykker stor skepsis til det, men erfaringsmessig er det folk som ikke har testet selv. Når det er sagt, kan man vel skaffe den samme elektronikken selv til lavere pris hvis man gidder å lete. Det er jo langt fra magi RS Guitarworks driver med, men jeg er av den typen som synes det er veldig greit at komponentene er plukket ut/sjekket på forhånd og til og med sender med skjema for hvordan dette skal loddes sammen, og betaler heller noen ekstra kroner for det.

Om det er en "forbedring", kan jo også diskuteres, men de aller fleste (inkl. meg selv) synes faktisk det.

Det er nok sånn med de fleste, alt man skifter ut vil gi deg bedre lyd, i ditt hode :)

Men saken er at mange kjøper et rs kit med andre verdier en hva de har selv, da vil du få forskjell i lyd, men om du kjøper akkurat samme verdiene på potmeter og kondensator vil det gi deg akkurat samme lyden som før, selv om man tror at man har mye bedre lyd.. fordi man vil tro det når man gjør slike ting. Men når man ser på hvordan elektronikken fungerer får det ikke blitt noe annen lyd, spesielt på kondensatorer.. utrolig folk kan betale opptil over 1000kr for noen tørre kondensatorer fra 60tallet når du får akkurat samme lyd med orange drops til 2euro ^^, Signalet går jo ikke gjennom komponenten engang..

Men det er jo om lyden.. følelsen, kvaliteten og sikkerheten til å oppgradere til skikkelige potmetere er jo en helt annen sak, bruker man volume og tone ofte er det jo såklart en forbedring.. men da at man har mye bedre kontroll.. ikke tone :)

Endret av Concker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok sånn med de fleste, alt man skifter ut vil gi deg bedre lyd, i ditt hode :)

Men saken er at mange kjøper et rs kit med andre verdier en hva de har selv, da vil du få forskjell i lyd, men om du kjøper akkurat samme verdiene på potmeter og kondensator vil det gi deg akkurat samme lyden som før, selv om man tror at man har mye bedre lyd.. fordi man vil tro det når man gjør slike ting. Men når man ser på hvordan elektronikken fungerer får det ikke blitt noe annen lyd, spesielt på kondensatorer.. utrolig folk kan betale opptil over 1000kr for noen tørre kondensatorer fra 60tallet når du får akkurat samme lyd med orange drops til 2euro ^^, Signalet går jo ikke gjennom komponenten engang..

Men det er jo om lyden.. følelsen, kvaliteten og sikkerheten til å oppgradere til skikkelige potmetere er jo en helt annen sak, bruker man volume og tone ofte er det jo såklart en forbedring.. men da at man har mye bedre kontroll.. ikke tone :)

Det er nok ikke bare i mitt hode forandringen skjer. Vet ikke om du har lest tråden jeg linket til og hørt gjennom klippene, men det kommer vel ganske klart fram at det ikke er bare jeg som hører forskjell. Det er jo også, på papiret, samme verdier i både potmetrene og de originale kondisene som i RS Kitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fakta er at en hører forskjell ofte de 2 første minuttene før ørene dine går lei. Det er ingen mojo at like komponenter av forskjellig materialer låter forskjellig, her spiller toleranse også inn....

Har hatt et RS-kit på både stratten og telen, det er nå vekk fordi det gjorde en endring jeg syntes først låt bra. Men etter mer testing så ville jeg ikke ha det...

Sitat fra Aph:

When the drummer kicks in!!!!

Alt med måte mine barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fakta er at en hører forskjell ofte de 2 første minuttene før ørene dine går lei. Det er ingen mojo at like komponenter av forskjellig materialer låter forskjellig, her spiller toleranse også inn....

Har hatt et RS-kit på både stratten og telen, det er nå vekk fordi det gjorde en endring jeg syntes først låt bra. Men etter mer testing så ville jeg ikke ha det...

Sitat fra Aph:

When the drummer kicks in!!!!

Alt med måte mine barn!

Som jeg da nevnte: Et RS-Kit er ikke nødvendigvis en oppgradering eller forbedring. Det blir subjektivt, men det er definitivt annerledes.

Det er også slik at mange synes de må bytte pickuper fordi de er for udefinerte eller litt muddy osv. I slike sammenhenger pleier jeg å si at man kan prøve RS først, da de i hvert fall "brighter" lyden en del / gir litt mer topp. Det er også en god del billigere enn å kjøpe nye pickuper. I beste fall kan man finne ut at nye pickuper ikke er nødvendig.

Man kan også dra "when the drummer kicks in"-kortet så mye man vil, men nå er nå en gang gitarer og gitarelaterte ting en ganske betydelig hobby for de fleste av oss, så jeg synes ikke det er det minste rart å prøve slike ting. Og så er det faktisk tilfeller der man greier å høre seg selv på tross av at trommisen er slått på! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn og barn..

Jeg er vel en av forumets største skeptikere på hvordan man "forbedrer" lyden i en gitar med "elektronikken" inni. Komponentene inne i en gitar er jo kun lydfjernere, ikke noe annet.

Til tross for det, må jeg innrømme at det var annerledes lyd i Orsvends R6 før og etter. Det er da bare å høre på klippene det er linket til. Vi jukset ikke, og jeg mener dette er direkte sammenlignbart.

Han var nok litt mer fornøyd enn meg, men tross alt synes jeg at lyden ble bedre. Litt mer sprut, litt mer kontroll på lyd vha fingre, i det hele tatt. Ikke dumt. Ikke minst det der at gitaren ble litt mer responsiv på spillestil er noe jeg likte, i den grad jeg har mer enn en spillestil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være innbilling, men jeg hadde en LP Special med P90's i som jeg solgte til Audun. Kort tid etter kjøpte jeg den tilbake, men da hadde han installert RS-kit, og jeg mener bestemt den låt bedre når jeg fikk den tilbake. Jeg skrur heller aldri på hverken volum eller tone, men den hadde en mer åpen lyd på et vis, og man fikk bedre respons ift hva man faktisk spilte. Bedre strengeseparasjon, og generelt noe bedre lyd. Ikke noe enorme greier, men en liten forbedring, og nok til at jeg føler det var verdt pengene på den gitaren (selv om Audun endte opp med å bære den kostnaden).

Har planer om å putte RS-kit i Jaguaren min også ved anledning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.