Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Effekten av RS kit.


draugen

Anbefalte innlegg

...Det eneste som kan endre lyden litt er forskjellige verdier på potmetere og kondensatorer, hvilke typer det er, og materiale som er brukt har ingenting å si (Siden signalet ikke går gjennom kondensatoren i en gitar)

Det stemmer ikke at signalet ikke går gjennom kondensatoren selv om den ikke står i serie med signalet. Signalet går faktisk gjennom kondensatoren og til jord, og danner således et lavpassfilter. Kondensatorens karakteristikk påvirker således i høyeste grad utgangssignalet - og det gjelder også de ørsmå forskjellene som konstruksjon og materialer utgjør. Tenk slik på det: hvis ikke hadde signalet hadde gått gjennom kondensatoren ville ikke tonekontrollen hatt noen som helst effekt ;)

Ellers er jeg stort sett enig. Bytte av potmetere vil ikke gi noen endring i lyden medmindre du velger andre verdier en det som satt der. Bytte av kondensatoren kan dog ha bitte, bitte litte grann påvirkning, men det er ikke sikkert du hører det. De fleste som har utsatt ørene sine for mye vedlig høylytt musikk i årevis kan trolig spare penger der. Og som Aph sier...

Jeg tror mange kondisbyttehistorier ("Ekstremt mye bedre lyd!!!", "Mye mer effekt av å skru på tonekontrollen!!!" osv. ) koker ned til at man fikk andre verdier ved bytte (det er ganske store toleranser på kondiser), og også en porsjon placeboeffekt. Så er det ABX testen, da - ville man valgt den dyre high-end-kondensatoren eller den billige standardkondisen som "best lydende", eller ville resultatet blitt tilfeldig? Se, det hadde det vært interessant å finne ut av(!)

Et paradoks er at det er jo populært å bytte til gamle, dårlige kondensatorer. Hvis du faktisk vil ha lyden av strengene, nøtta, båndene, broen, treverket, pickupene og fingrene dine, så sleng heller inn noen fine nymoderne polypropylenkondensatorer eller noe sånt, i stedet for gamle papir/olje kondiser eller noe lignende (det er en grunn til at slike ikke er i bruk lenger i annen elektronikk).

Edit: En god grunn til å bytte til RS-kit kan være at det er bedre mekanisk kvalitet på delene, som i at de er mer solide og har bedre feeling.

DJ

--

Endret av DrJustice
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hodet sier alt det du påpeker, drjustice. Ørene, og i og for seg lydeksemplene vi laget, sier at forskjellen er der. Jeg synes R6-en "sprutet" litt mer. Jeg er ikke fremmed for at det var Orsvend som ble litt hetere av RS- kitet, men det var også noe mer diskant.

Forskjellen var i mine ører minimal, Orsvend var ikke helt enig, uten at vi diskuterte det.. Det som jeg mener helt bestemt, er at gitaren ble litt mer responsiv. Nå skal det jo sies at Orsvends ører er ganske mange år yngre enn mine. Det er en faktor man ikke skal se bort fra.

(Blir litt lattermild når jeg ser folk på alder av 60+ uttaler seg med tyngde om hifi og nyanser innen diskantgjengivning. Særlig..)

Audun sier verdiene på pots osv var klin lik. Det er jeg ikke helt sikker på. Jeg skulle ønske at jeg hadde dokumentert litt bedre, men på grunn av tiden som var til rådighet ble det ikke stort av det. Ei heller den "praktjobben" jeg hadde tenkt å gjøre i gitaren. Det ble mer "fort og gæli".

Det avfeie RS- kits med at "det er bare juks, fordi blabla"- (relativt logiske argumenter), noe jeg kunne ha vært med på før jeg var med på denne testen, har jeg sluttet med. Det er forskjell!

Om det er bedre, verdt pengene, og så videre, blir en annen diskusjon. Men forskjell er det. I det ene tilfellet jeg har vært med på å teste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jessda Castor. Jeg påstår ikke at det må være null forskjell, ei heller at RS-kit er juks (tvert imot), men at det sannsynligvis vil være svært subtilt. Får man en kondensator med litt mindre kapasitet enn den som satt der vil det låte klarere med tonekontrollen helt åpen. Er kondisen litt større vil lyden bli varmere ("varmere lyd" betyr som kjent vanligvis mindre diskant). Får man en annen type kondensator (konstruksjon og materialer, kanskje en skikkelig ræva en) så kan det også låte littegranne annerledes. Selv om pottene har samme oppgitte verdi, så opereres det med generøse toleranser der også. Med litt annerledes verdier på både pots og kondiser blir det enda mer annerledes. Alle disse annerledeshetene kan oppfattes som bedre. Det vel sånn at annerledes stort sett alltid er bedre hvis det er det man forventer seg - kanskje man til og med spiller bedre og lytter mer når man er inspirert av å ha oppgradert noe (altså ikke placebo, men at man yter bedre - et fenomen som er kjent på andre områder).

En annen ting er at det å røske ut et rottereir av kabling, kanskje med en dårlig lodding her og der, og legge alt opp pent og pyntelig kan også ha en ørliten effekt. Hvis man skulle finne på å bytte strenger i samme slengen blir det naturligvis en god del forskjell - milevis mere forskjell en et RS-kit kan bidra med, både i teori og praksis...

Så ja, subtile forskjeller kan det bli for den som har gode ører, og bedre mekaniske deler og ny kabling kan alltids være verdt å ta med seg. Bare man er fornøyd så er det jo verdt pengene :)

Kan jeg forresten spørre om hva du mener med "mer responsiv"? Mer diskant, høyere lyd, mer dynamikk? Det sistnevnte ville jeg hatt problemer med å aksteptere; det mikrolille som er av ulineæriteter (i dette tilfellet vi diskuterer, les: forskjell i lineæritet) i en spenningsdeler og et passivt lavpassfilter tror jeg nok ikke har noe å si - volum- og tone- kontrollen i en gitar er strengt tatt et lineært og tidsinvariant system (LTI).

DJ

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

drjustice- med mer respons mener jeg at gitaren låter annerledes ved forskjellig spillestil. Altså at det blir mer variasjon i lyden hvis man slår an strenge annerledes. Overtoner lokkes lettere fram, osvosv.

Noen gitarer, da særlig billige, låter jo helt likt uansett hvordan man spiller på dem. Andre har et større spekter med forskjellige lyder å komme med.

Jeg er den første til å innrømme at jeg er en meget middelmådig gitarist, slik at jeg på langt nær har stålpeil på hvordan "man får til den og den lyden", men som sagt, det er for meg lettere å få til forskjellig lyd i gitaren med RSkit.

Samtidig har jeg vel en neve gitarer, og har ikke RS- kit i noen av dem. Forskjellen er ikke veldig stor, og for meg er det mye smartere å øve i noen timer i stedet for å forbedre utstyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå husker jeg ikke helt hvordan det gamle kitet i R6'en føltes lenger, men hovedsaklig blir det som de andre sier her "klarere, mer dynamisk og åpnere" lyd. Så jeg vil absolutt si det er en god investering, spesielt om du har kjøpt inn dyre og fine pickups. For å bruke en metafor kan man si at du nå steker indrefileten din i flytende first-price margarin, istedenfor meierismør. Merkes kanskje ikke om du ikke er en kjenner, men Hellstrøm ville gitt deg smekk på pungen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke skolert i faget, men går i tredje klasse automasjon har et lite snev av elektronikk her også, men nå skal det sies at jeg hadde det i et halvt år først på både strat og tele..

I ettertid tenkte jeg å prøve uten, og syntes det hørte bedre ut... Dette har jo nada med elektronikkunnskaper hva jeg hører, eller hva Audun?

(Jeg spøker nesten, no pun intended lizz)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke skolert i faget, men går i tredje klasse automasjon har et lite snev av elektronikk her også, men nå skal det sies at jeg hadde det i et halvt år først på både strat og tele..

I ettertid tenkte jeg å prøve uten, og syntes det hørte bedre ut... Dette har jo nada med elektronikkunnskaper hva jeg hører, eller hva Audun?

(Jeg spøker nesten, no pun intended lizz)

Som nevnt: RS-Kit er ikke nødvendigvis en forbedring. Det blir subjektivt. Jeg er også enig i at det vanligvis funker bedre/gjør større forskjell på humbucker-gitarer enn på singlecoil-gitarer som du skriver i et tidligere innlegg.

Ellers har vel GPM et ganske godt poeng? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål jeg sitter igjen med etter å ha lest denne tråden; Benytter dere modern eller vintage RS-kit (Gibson/buckers)?

Modern-kitet er i likhet med en ny Gibson-gitar koblet med kondisen parallelt med mikk og volumpot. Dette medfører en større last på mikkene når volumet skrus ned, og en mørkere, mindre responsiv tone.

Vintage-kitet, aka. '50s wiring', er koblet med kondisen parallelt med utgangssignalet fra volumpoten, og unngår til en viss grad dette problemet.

Er helt klart med på at man hører forskjell på standardkabling og vintage RS-kit, men hører dere nevneverdig forskjell med alt på 10?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes bare det ble litt mye teori rundt dette, det er jo veldig greit det men skaper kanskje mye forvirring i tillegg...

Lite kaffe og tidlig på morgenen ^_^

Heh... Er jo i og for seg vant at til at innlegg på gitarfora blir avfeid eller latterliggjort hvis de ikke utelukkende bruker anekdoter og/eller floskler som argumenter :D Ellers er det vel mangel på resonnement og analyser som skaper mest forvirring i gitarverdenen. "Top wrapping gir bedre sustain!", "Nei!", "Jo!", "Nehei!", "Joho!" (la oss for all del prøve å faktisk finne ut av det)

Med enkle komponenter og kretser som dette er nok teori og praksis i rimelig godt samsvar i våre dager. Og begge deler sier at hvis du endrer karakteristikkene til komponentene, så endrer signalet seg også. Jeg skal ikke gå videre med å prøve å forklare mer selv om det er mer å si dersom man hadde vært interessert (f.eks. om parasittiske effekter), men vennligst merk at de to forrige innleggene mine faktisk sier at lyden kan bli annerledes, om enn ikke så mye av forskjellige årsaker. Om den blir "bedre" er en annen og helt subjektiv sak.

@ Castor: OK - skjønner.

As you were!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.