Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

La oss pimpe opp stratten


Anbefalte innlegg

Helt siden jeg kjøpte min road worn strat i fjor våres har jeg ikke klart å slå meg til ro med den dårlige relicjobben som er blitt gjort på halsen. Så nå tenkte jeg at det var på tide å prøve å gjøre noe med det. Først et par bilder av hvordan halsen så ut :

01.jpg

og

02.jpg

Jeg har alltid likt baksiden på denne halsen. Den er slitt og jeg får kontakt med treverket når jeg spiller, derfor bestemte jeg meg for å kun pimpe opp gripebrettet. Så da starter man med maskeringstape:

03.jpg

Istedenfor å pusse vekk den eksisterende lakken fikk jeg tips på Ski Bygg om å bruke lakkfjerning. Denne valgte jeg:

04.jpg

Så smørte jeg inn hele gripebrettet med denne guffa:

05.jpg

Og skrapte vekk lakken med et plekter : (forøvrig forumist Greenmans custom design-plekter. Litt for stivt for mitt bruk, men veldig bra til å skrape vekk lakk med :) )

06.jpg

07.jpg

Her er gripebrettet renska for lakk:

08.jpg

Som forumist Greener sa i en annen tråd (husker ikke hvilken), så var Trestjerner klarlakk for blank til å få et "vintage" preg. Jeg liker lønnehalser som er "gulnet", dvs litt mørke og fine, derfor gikk jeg også til innkjøp av litt beisepulver av fargen gul. Til tross for at de prøvene som var i butikken var på bjørk, så tok jeg sjangsen på at lønn oppførte seg nogenlunde likt, og jeg likte den gule beisfargen.

Så da blir neste stepp og få påført denne beisen:

09.jpg

Man koker opp en snau halvliter med vann og blander inn beispulveret, da ser det slik ut:

10.jpg

Før jeg la på beisen så rensa jeg grippebrettet grundig med rødsprit, deretter påførte jeg den utover gripebrettet med en vanlig pensel, da ser det slik ut:

11.jpg

Da lot jeg den tørke over natta, og lakkerte to strøk med Trestjerner halvblank lakk dagen etter:

12.jpg

Etter at jeg tok av maskeringstapen så tenkte jeg at det var like dumt å få på den gule beisen på baksiden av halsen også, da den ser så grå og trist ut:

Før:

13.jpg

Etter:

14.jpg

15.jpg

Nå gjenstår det kun å få fjerna vekk lakken som har festet seg på bånna.

Jeg er vel sånn passe fornøyd. Ble kanskje litt for gul? Jeg syns den ser uansett tøffere ut enn hvordan den var. I verste fall får jeg bare fjerne lakken på nytt og eksperimentere med litt brunere beis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jepp, det ble mye finere enn før....uten tvil. Bra jobba.

Gulfargen ble fremtredende ja, men jeg synes det ser bra ut...helt topp mot den svarte kroppen.

At hodet ble litt tamt i fargen er en annen sak ^_^

Endret av Carpal67
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digger selv vintage-tint, men synes da dette ble HELT overkill :unsure: Særlig når headstocken ikke matcher...

Hadde jeg hatt tålmodighet og skills, og det hadde vært min gitar, ville jeg også plukka ut båndene og pussa ned ujevnhetene fra den opprinnelige finishen først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte pussepapir på tilsvarende jobb på en av stratene mine, makan til kav... :)

Ble bra til slutt, men burde vel satsa på lakkfjerner istedet. Brukte våpenolje til å refinishe jeg, ble veldig smooth. Det fikk dog veldig tydelig frem figureringen, og da også sporene etter lakken helt inntil båndene som en ser på første og siste bilde.

Halsen ser veldig bra ut i virkeligheten og viktigst - føles konge ut. Hater sticky polylakk.

6391994309_557ce038e7.jpg

6392014203_e4073ec56c.jpg

6391997673_4afcc3db7a.jpg

6392001373_5981b806c9.jpg

6391983881_4048edbc8f.jpg

6391990635_b5f7a007e0.jpg

Endret av KristianF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig bildene lyver litt, men det der ble jo fryktelig gult? Det som gjør relicjobben dårlig på gripebrettet for min del, er at det ser ut som han som "brukt" gitaren ikke har spilt mellom 9. og 12. bånd, og det ser litt unaturlig ut da "slitasjen" er veldig voldsom ellers. Uansett har halsene på de Roadworns jeg har prøvd, vært veldig behagelige, og da spiller utseende mindre rolle, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble forbedring helt klart.

Har heller aldri skjønt tegninga med halsen på road worn, konge å spille på men ser jo helt unaturlig slitt ut.

Eneste som jeg ikke likte helt var at den ble vel gul.. det kunne funka om headstocken matcha men nå blir den veldig grå mot det gule.. men ellers helt konge!

får lyst på en gitar uten rosewood eller ebony nå... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Aph´ern der, men jeg veit ikke om jeg liker bruken av plekteret altså :P Det går også ann å lage dekaler sjøl. Du kan jo bare ta et bilde av headstocken med makrooptikken jeg veit du har liggende, fjerne treverket fra bildet og printe ut på vanndekalpapir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er få skrivere som klarer å printe gull og sølv da..

Uansett, jeg kan gi deg adressen til en kar i England som lager meget gode decaler med ekte sølv/gull print. Bare husk å ta noen veldig gode bilder og mål for å få en nøyaktig lik dekal med samme serienummer osv.

Angående fargetone - hvis du skal gjøre ting på nytt kan jeg nok sende deg en liten enhet med ferdigblandet vannbasert farge som er litt mer brun/amber. Jeg bruker en blanding av amber/tobakksbrun som jeg synes ser bedre ut enn mange av Fender sine tint'er som ser for oransje ut.

Litt av trikset er forøvrig å ikke legge på all verdens fargetone, da klarlakken du benytter også har en viss fargetone.

se: http://forum.gitarno...sh-paa-gitarer/ for eksempler og fremgangsmåte.

Men en re-do krever at du bruker en del tid på å få bort eksisterende farge da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. Får se hva jeg gjør. Er litt enig med aph og greenman her. Takk for tips Greener, men om jeg gjør det på nytt, så vil jeg nok først få hele halsen gul, på samme måte som gripebrettet, for deretter påføre brunbeisen i kontrollerte former for å få ønsket nyanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøve det, men jeg tror i praksis at du ender opp med for mye farge totalt sett. Dermed får du ikke en troverdig "vintage tint" men bare en veldig brun eller gul/oransj farge på treverket. Altså for stor fargemetning.

Min erfaring er at man må legge på mye mindre farge enn man først tror, for å få et troverdig resultat. Faktisk blander jeg fargen så tynn at jeg må legge den på i 4-5 omganger for å være sikker på at jeg ikke overdriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.