Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

La oss pimpe opp stratten


Anbefalte innlegg

Du finner Fender logoen i ulike varianter på nettet som skalerbar grafikk - det er ikke problemet. Problemet er at en vanlig skriver ikke kan printe metallic farger.

Dessuten koster waterslide papir fort like mye som å kjøpe en ferdig decal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

En mulighet er å skrive ut logoen med sølvfargen som hvit. Så fyller du ut, etter at du har printet ut det sorte, med en sånn sølvpenn fra baksiden. Det blir faktisk veldig bra.

Nå er ikke jeg så glad i "fake" logoer, men det er klart at det aldeles greit hvis originalen er en Fender.

Det er morsommere å lage en logo som ligner "nesten" og inneholder en skrivefeil hvis gitaren ikke er original.

Søker man rundt på nettet, finner man de fleste logoer (logi?) som vektorgrafikk, og da kan man hale og dra slik man vil hvis man vet hva man driver med.

Handler man en pakke med ark, tror jeg kjøpte fra blekkskriveren.no på Lillehammer, så har man til evig tid. Det er en engangsinvestering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en skikkelig Gilmour-fanboy..

Har skjedd mye med stratten siste uke. Først og fremst har jeg fått "Gilmour-brettet" fra OverDrive Custom Guitar Works (aka stratcat), og gitaren har blitt en helt annen.

Elektronikken (tone og volumpots) pluss pickups skal så å si være identisk med hva Mr. Gilmour har i sin "The Black Strat". Lydmessig er jeg i himmelen akkurat nå!

Jeg har også skrapa vekk lakken på gripebrettet, fått vekk mye av den gule beisen med varmt vann, og prøvd meg frem med 4 forskjellige beisfarger i en salig blanding.

Jeg bestemte meg tilslutt for å bare prøve å gjenskape den fargen som er på headstocken, og det var lettere sagt enn gjort. Fordelen er at jeg slipper å styre med ny "tidsriktig" logo, forfengelig som jeg er.

Uansett, slik ble resultatet:

DSC_2993.jpg

og

DSC_2994.jpg

edit : nå gjenstår "bare" båndsliping igjen (grøss). Tenkte jeg skulle maskere hele gripebrettet, og pensle lakkfjerner på bånda, for deretter bruke "dremelen" fra Biltema med stoffilt for å fjerne lakken.

Endret av davidsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble bra det der.

Når det er sagt så lurer jeg på hvorfor man (skal/bør) lakkerer lønnebrett, og ikke bare kan olje de som man gjør med f.eks rosewood.

(Håper jeg ikke kupper tråden, men følte det passet inn her)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble bra det der.

Når det er sagt så lurer jeg på hvorfor man (skal/bør) lakkerer lønnebrett, og ikke bare kan olje de som man gjør med f.eks rosewood.

(Håper jeg ikke kupper tråden, men følte det passet inn her)

En grunn kan jo være at lønn som er så lyst blir veldig fort stygt, mens man med mørke tresorter som palisander, rosentre, ibenholt ikke ser skiten så godt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Et godt tips når man skal jobbe med gitarhalser enten man skal skallopere eller lakkere eller hva som helst, legg maskeringsteip over båndene

og skjær bort teipen helt inntil båndene. Da beskytter du bare båndene og kan jobbe som bare det uten å være redd for å skade :)

Det gjorde jeg når jeg skalloperte istykker stratocasterhalsen min. Båndene forble uskadd da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om dette er riktig sted å stille spørsmålet, men jeg prøver.

Har en gammel Squier Strat liggende, som jeg vil sprite opp med nye pick-ups, plekterbrett (+knobs?), ny hals, ny finnish og ny nut. Har lyst på en hals med fingerboard i Ebony eller Maple (gjerne glattlakkert) som passer til en stratocaster. originalt har halsen 21 bånd men har lyst på 22 eller mer. funker det allikevel? Går det an å bruke telecaster hals? Noen som har pickups å anbefale? SSS-konfigurasjon. Når det kommer til ny finnish trenger jeg virkelig råd. Den har en skinnende svart lakk, som jeg tenker å slipe bort så treverket kommer fram. Deretter vil jeg gjøre den oransje. Tips til type maling, fremgangsmåte osv tas i mot med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om dette er riktig sted å stille spørsmålet, men jeg prøver.

Har en gammel Squier Strat liggende, som jeg vil sprite opp med nye pick-ups, plekterbrett (+knobs?), ny hals, ny finnish og ny nut. Har lyst på en hals med fingerboard i Ebony eller Maple (gjerne glattlakkert) som passer til en stratocaster. originalt har halsen 21 bånd men har lyst på 22 eller mer. funker det allikevel? Går det an å bruke telecaster hals? Noen som har pickups å anbefale? SSS-konfigurasjon. Når det kommer til ny finnish trenger jeg virkelig råd. Den har en skinnende svart lakk, som jeg tenker å slipe bort så treverket kommer fram. Deretter vil jeg gjøre den oransje. Tips til type maling, fremgangsmåte osv tas i mot med takk :)

Sikkert greit å starte en egen tråd.

1) Ang 22 eller flere bånd: Det funker hvis skalalengden blir riktig, dvs avstand fra bro til nøtt. Er en mulighet å ha fingerboard er lengre enn halsen, slik at de dekker litt av kroppen. Da får du plass til ekstra bånd.

2) Tele vs Strat hals: Tele og strat har forskjellige heel, straten er avrundet mens tele er ikke det. Du kan putte en strathals på en tele, men ikke omvendt. Så i ditt tilfelle vil det ikke fungere.

3) Fjerne lakk: Du kan fjerne lakk med varme den med varmepistol og skrap den av. Så pusser du bort restene. Vær forsiktig så det ikke blir for varmt slik at treverket under misfarges (forsåvidt ikke så farlig hvis du skal lakkere igjen etterpå). Prøv deg fram på baksiden av gitaren hvor det ikke er så farlig. Det er andre her som har fjernet lakk, så de kan sikkert gi deg råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.