Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

stålstrenger til fingerspel?


skogarbo

Anbefalte innlegg

Vågar meg frampå med spørsmål om kva slag gitar(maks 15k) som egnar seg best for fingerspel(div arpeggio/folk-picking etc). Har ein Camps nylon som er flott til dette, men stålstrengarane mine (Martin, Suzuki, Art &luthiere) er alle av dreadnought typen og for meg egnar dei seg best til strumming/plekterspel, dei er herpar veldig med neglene :( Er det gitar type parlor/folk eg bør sjå etter? Nokon som har erfaringar på området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med fingerspill og dreadnought-kassegitarer er vel det at kassen blir liten, og lyden blir svak?... Skulle tro en gitar med Grand Auditorium eller større form ville vært noe for slik spilling.

Min Taylor 214e passer relativt greit til begge deler, selv om den kanskje mangler litt bass om man strummer med plekter. Fingerspill-lyden er kjempefin! :)

Endret av Hallstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Martin OM-28V, bruker Thomastik-Infeld Plectrum-strenger på den. Jeg spiller for det meste med fingrene, og T-I Plectrum funker veldig bra til det. De er ganske "myke".

En gitar i OM- eller 000-størrelse er fin til fingerklimpring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter andreasf. OM eller 000. Har selv en 000-model. Fordelen med Martin 000 framfor OM er kortere hals (24.9" kontra 25.4). Dette gjør den noe mer lettspillt med samme strengmerke og tykkelse. Ulempen er evt noe "mer" lyd i OM. Jeg testa begge og fallt for 000-model. Forresten ligger Martin 28-serien "litt" over din prisantydelse, men du får jo disse i billigere og gode serier også. Evt brukt. Eller sjekk opp Furch sine tilsvarende modeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taylor Grand Concert eller Grand Auditorium burde du teste ut.

GC er hakket mindre enn GA og er short scale, noe som gir litt mindre strengetensjon. GC er svært lettspilte gitarer, og blir ofte omtalt som fingerspillgitarer selv om jeg og mange andre finner den svært allsidige. GA blir på sin side ofte omtalt som gitarenes svar på "swiss army knife".

GC og GA kommer også i versjon med cutaway. Da med hhv benevnelsen x12ce og x14ce, hvor x er et tall mellom 1 og 9 og sier noe om tresorter, utsmykning og litt slikt. Samme tallet følger forøvrig etter GC og GA for serien uten cutaway, sjekk taylorguitars.com for mer info. Alle disse, avhengig av om du velger serien med eller uten cutaway, og med eller uten elektronikk bør ligge mellom 10-15 000. Ser at veiledende for blant annet 400-serien ligger litt over, men her bør det være mye å gå på.

I din prisklasse snakker vi vel om GC3/GC4 (312ce/412ce) eller GA3/GA4 (314ce/414ce). 100 og 200-serien kan også være aktuelle, men er noe enklere (men gode!) gitarer og følger ikke helt samme logikken som nevnt over. Blant annet laminerte sider/bunn, og så er ikke Grand Concert tilgjengelig mener jeg å huske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg er noen ekspert, men Taylor uten cutaway og elektronikk er jo navngitt på samme måte som med, bare uten bokstavene som angir dette. (ce, altså 312/312c/ce/e/whatnot). Jeg har for eksempel en 214 med elektronikk, uten cutaway, som da heter 214e.

Uansett, er man interessert i Taylor er det mye info på hjemmesidene deres, og i anmeldelse-forumet her på gitarnorge har Morten Larsen skrevet en utfyllende artikkel om Taylor og Martin, og en del av modellene fra disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg er noen ekspert, men Taylor uten cutaway og elektronikk er jo navngitt på samme måte som med, bare uten bokstavene som angir dette. (ce, altså 312/312c/ce/e/whatnot). Jeg har for eksempel en 214 med elektronikk, uten cutaway, som da heter 214e.

Uansett, er man interessert i Taylor er det mye info på hjemmesidene deres, og i anmeldelse-forumet her på gitarnorge har Morten Larsen skrevet en utfyllende artikkel om Taylor og Martin, og en del av modellene fra disse.

100 og 200-serien går som jeg nevnte litt utenfor den logikken i benevningen Taylor følger ellers. De har også en "Legacy"-serie (2 gitarer) og et par andre gitarer som heller ikke passer helt inn, men ellers følger benevningen en grei logikk.

Det jeg beskriver er helt riktig. Det finnes ingen 314 lengre, bare 314ce. Du kan bestille en 314ce uten elektronikk, noe som i praksis blir en 314c (det vil fremdeles stå 314ce på etiketten), men du kan ikke bestille en uten cutaway. Det nærmeste du da kommer er en 314 er GA3, som forøvrig kan bestilles med elektronikk, men ikke med cutaway.

For en del år tilbake introduserte Taylor en "ny" serie, kalt "Acoustic". Denne benevnes altså med GAx, GCx, DNx etc. Den ble introdusert som en ren akustisk serie, uten cutaway og elektronikk. Elektronikk kunne velges som tillegg. Nå ser det ut til at de har tenkt å la den bli standard med elektronikk, men det er en annen sak. Cutaway får du fremdeles ikke på denne serien, om ikke noe har skjedd nå på nyåret.

Den "andre" serien kalles "Acoustic/Electric" og er altså den med cutaway og elektronikk som standard, og cutawayen blir du ikke kvitt. Denne inbefatter 300-900 serien. Du kan finne eldre modeller uten cutaway, men den opsjonen er tatt vekk etter introduskjonen av den akustiske serien.

Kroppsformene på disse seriene er altså identiske. Det er også stort sett alt av konstruksjon ellers. Et unntak er "slotted headstock" for en del av GCene, samt at det ettersigende skal være gjort en tilpassning av tykkelsen på treverket for å gi bedre respons unplugged. Dette siste har, etter de erfaringer jeg har lest, ikke noen stor betydning. Ellers er den rene akustiske serien mer moderat utsmykket jevnt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har vært gjennom en del forskjellig etterhvert som jeg har utviklet meg som fingerspiller, og må si at jeg har landet på en overraskelse. Etter å ha eid en santa Cruz H13, som er en skikkelig finstemt fingerspillsgitar, har jeg nå en Gibson Advanced Jumbo - en diger dreadnought - som er perfekt til det jeg gjør. Det har mye med anslag og foretrukken strengetykkelse, jeg bruker 13- 56 og synes det er topp til fingerspill. Om du vil ha tynne strenger er nok en mindre gitar bedre, men ikke slå fra deg D-gitarer før du har prøvd noen riktig gode. Jeg sitter bedre med Jumboen på fanget enn jeg gjorde med Santa Cruzen og synes lyden har mye mer fylde enne mindre gitarer har gitt meg. synes også den har mer å gå på dynamisk enn mindre gitarer, men den krever litt mer av fingrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kjøpte selv en Martin JC16RGTE sist vår og er veldig fornøyd med den (ga 16 høvdinger ny). Dette er en jumbo gitar med rosewood sider og bunn og elektronikk. Med 1 3/4" ved "nut" gir den nok plass for fingene og egner seg veldig godt til fingerspilling + at lyden på denne gitaren er flott. Selv om jeg ikke har noen klubber av never synes jeg vanlig hals blir for smal og klarer ikke å få til rene toner, men masse skurring. Vet at Seagull også leverer gitarer med bredere hals og de har også en jumbo modell. Jeg har ikke prøvd Seagull-gitaren, men den koster halvparten av min gitar og scorer høyt på diverse forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.