Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Irriterende lyd når forsterkeren er på


JRV

Anbefalte innlegg

Hei igjen folkens :)

Fikk en Roland AC-60 akustisk gitarforsterker til jul. Det fulgte ikke med noen kabel, så jeg lånte en av en venn. Hele tiden når forsterkeren er skrudd på lager den en irriterende skurrelyd, omtrent som når det "snør" på TVen, bare verre. Kan dette komme av kabelen, eller er det noe annet? Regner med at det ikke skal være slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen folkens :)

Fikk en Roland AC-60 akustisk gitarforsterker til jul. Det fulgte ikke med noen kabel, så jeg lånte en av en venn. Hele tiden når forsterkeren er skrudd på lager den en irriterende skurrelyd, omtrent som når det "snør" på TVen, bare verre. Kan dette komme av kabelen, eller er det noe annet? Regner med at det ikke skal være slik.

Kan være kabel ja.

Kan også være dårlige loddinger i forsterkeren, spesielt ved utganger/innganger som gjør dette.

Prøv en annen kabel, evt også gitar bare for å forsikre deg om at det er forsterkeren det er noe galt med.

Om det viser seg at gitar/kabel er ok, vil jeg anbefale og bare levere inn forsterker og da få en ny, Feil kan det være på alt nytt som er masseprodusert, dog man skulle tro at man sjekket slike ting før salg, men når jeg kjøpte meg ny Telecaster var det feil på bridge pickupen så jeg måtte få ny.. Så test og evt bytt inn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har den fungert tidligere?

Høres ut som den plukker opp støy fra nettet. Det kan være en monitor, en TV, varmekabler, ovner, hologenlamper ol som forstyrrer i form av lyd.

Er lyden der når gitaren ikke er plugget i også?

Det kan også være forsterkeren din og det kan være gitaren din.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støyen er der hele tiden, men den blir sterkere når jeg kobler i gitaren, og enda sterkere når jeg skur opp volum/chorus/treble/middle etc.

Hvis det er slik at den plukker opp støy fra andre gjenstander må vel nesten alle med forsterker ha det samme problemet? Og på en scene er vel forsterkerne nesten garantert å ta opp støy? Det må da vel finnes en løsning på dette?

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støyen er der hele tiden, men den blir sterkere når jeg kobler i gitaren, og enda sterkere når jeg skur opp volum/chorus/treble/middle etc.

Hvis det er slik at den plukker opp støy fra andre gjenstander må vel nesten alle med forsterker ha det samme problemet? Og på en scene er vel forsterkerne nesten garantert å ta opp støy? Det må da vel finnes en løsning på dette?

Takker for svar :)

For og være ærlig har jeg aldri hatt noe problem med at en forsterker tar opp noe støy, om det er hjemme eller på en scene.. men mye mulig noen gjør det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det pleier ikke å være et problem for meg.. Har opplevd det et par ganger, og det er når de gjenstandene er ganske nærmt, gjerne i samme rom som forsterker at jeg har merket noe til at det git utslag i form av støy.

Prøv å koble den på i et annet rom, litt lenger vekke fra nåværende rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kabelen jeg låner bruker en venn av meg vanligvis til elgitar, hvis det kan ha noe å si. Når jeg plugger den inn i forsterkeren mener jeg at den sitter litt "løst". Skal kjøpe en ny i dag. Er det noen spesiell kabel som er bedre enn andre eller passer bra til akustisk gitar, som selges på 4sound? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det kanskje litt seint, og du har handlet, men en gitarkabel fungerer stort sett greit, uansett merke og slikt. Forskjellen på kabler er ikke så stor, hvis man ikke skal begynne å diskutere detaljer.

Noen bidrar til at det er litt mer diskant enn andre, men en kabel som det ikke er noe i veien med, skal ikke støye nevneverdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden støyen er til stede når gitaren er koplet ut og blir sterkere når en gitar er koplet inn så er ikke kabelen problemet her. Det er en eller annen støykilde som forsterkeren reagerer på og gitaren/kabelen plukker opp mer av det samme og sender det inn i forsterkeren og bidrar enda mer støy. Siden du sier at dette er en akustisk gitar så antar jeg at det er et eller form for bromikk, gjerne peizo hvis det ikke er en veldig dyr gitar som bruker noe andre greier. SÅ da er det ikke indusert støy i singlecoil fra elgitar som det ofte er. Det er jo ubalansert elektronikk i både gitaren og kabelen. En del akustiske gitarer har XLR utang og akustiske forsterkere har XLR inngang og denne kombinasjonen forhindrer stort sett intrengning av støy i de leddene. Noe som ligner på hvit støy ut av forsterkere er ganske uvanlig. Dårlige loddinger gir som oftest ikke slik støy, men et ødelagt filter i SMPSU kan gi støy i fra den høyfrekvente switchingen i strømforskyningen. De eneste gangene jeg har opplevd det er når noen har volum og gain knapp men bruker dem motsatt. Skrur volum til fullt og tar bare gain opp litt, da hører du støyen fra sluttsteget, men det burde være såpass lett å skjønne i og med at volumet ville steget voldsomt når man skrur bare litt opp på gain at jeg ikke tror det er det som skjer i dette tilfellet, men jeg ville bare nevne det.

Hvis støyen er hørbar når du spiller er det noe feil med ampen, den skal ikke ta opp så mye støy. Litt sus er jo vanlig når en amp står med tomgang og volumknappen skrudd opp litt.

Ta med greia tilbake til butikken hvis du ikke finner en tydelig feilkilde hjemme hos deg, særs (elektromagnetisk) støyende strømkurs eller omgivelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og igjen takk fro svar! Dette forumet er supert.

Gitaren er en Taylor GS Mini. Støyen er høy nok til at jeg hører det når jeg spiller og er helt i nærheten av forsterkeren, men jeg tror ikke man legger merke til det hvis man ikke vil legge merke til det. Jeg har ikke kjøpt kabel, tenkte å gjøre det i morgen. Tar med meg forsterkeren i samme slengen! Tror det må være noe galt, for den gir fra seg like mye støy uansett hvor i huset jeg setter den...

Takk for hjelpen, folkens :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.