Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Irriterende lyd når forsterkeren er på


JRV

Anbefalte innlegg

Vet egentlig ikke om jeg kan si at det "støyer", men den gir fra seg lav støy/brumming/summing - you name it. Normalt ville jeg tenkt at dette er helt normalt, og at når en kabel blir plugget inn forsvinner støyen, slik er det jo ofte med høyttalere. Men i dette tilfellet blir altså støyen verre.

Endret av JRV
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4sound mente de at lyden kommer av jordingsfeil i huset, da forsterkeren ikke bråkte der da de testet den.

Men en ting jeg har lagt merke til er at dersom jeg holder hånden inntil en av endene på gitarjacken eller bak på forsterkeren reduseres lyden veldig. Kanskje jeg som en midlertidig løsning kunne festet et eller annet bak på forsterkeren? Kan jeg feste et eller annet som gir samme effekt som ved å holde hånden inntil? Litt usikker på hvordan dette fungerer. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"en ting" vil nok ikke fungere på samme måte som hånden din er jeg redd.

Hvis du virkelig har en så alvorlig jordingsfeil i huset at forsterkeren oppfører seg på denne måten ville jeg lagt ned betydelige ressurser på å ordnet dette. Det er langt mer å bekymre seg over enn en forsterker som brummer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er du jo langt nærmere en løsning. Hvis tilfellet at disse gitaristene med fint hår i gitarsjappa di fant at den ikke støyer der stemmer, da har dere et problem med jording i huset ja. En spenning på jordkursen deres som kryper opp i pompen på elektriske apparater. Det du kan forsøke deg på da for å komme rundt det er å bruke en skjøtekabel UTEN jordkursen imellom strømledninga fra ampen og veggen. Da bryter du forsterkerens kontakt til jord og kanskje fjerner støyen. Typisk er dette oppnåelig med en skjøteledning hvor minst en av endene har påskrudd plugg, da er det lett å åpne denne og gjøre et jordløft.

Det du gjør når du tar på ampen din er å gi chassi i din forsterker en større belastning som virker som jord og da forsvinner en del av støyen ut i deg på en måde. Du representerer et større jordpotensiale slik at ting normaliserer seg og små jordstrømmer ikke kommer seg inn i kretsen på samme måte for å virke som støykomponenter. Jeg ville ikke blitt overrasket om dere hadde en eller annen form for vifte i huset eller kanskje en stasjonær PC, disse kan gi støy når jordingen ikke er helt på G i en krets.

HVis amper viser seg å være mottagelig for støy kan man skaffe seg et RF filter og kople på strømledningen sin for å drepe støyen. Den har en innebygd relativ stor spole, som er en komponent som motsetter seg endring i sin interne spenning og rydder opp for deg. STøyen kan være mer høyfrekvent enn en som man skulle tro gir støy men intermodulasjon kreerer hørbare komponenter i kretsene i ampen.

Slike filter er lett tilgjengelig her i norge så det er bare å installere hvis man kan litt elektro.

https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?toc=20387#toc=20354;

typisk eksempel. 05MHz .121MHz .150MHz .500MHz 1.5MHz 5.0MHz 20.0MHz L/N 20db 75db 70db 70db 70db 65db 60db

http://en.wikipedia.org/wiki/Ground_lift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.