Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Musikding. How hard can it be?


Anbefalte innlegg

God kveld alle gitarentusiaster.

Har tittet litt på bygesettene til musikding en stund nå (pedalene) og ser for meg at jeg snart må få ræva i gir hvis jeg noen gang skal få bygget en pedal.

Jeg har allerede en case liggende med plass til en footswitch og potmetere. Og ellers GOD plass til div elektronikk på innsiden, så det blir nok et eller annen med 2 potmetere og en footswitch.

Jeg har null erfaring med å mekke noe slikt elektronisk fra bunnen av, og lurer derfor på hva som kommer ferdig laget og hva jeg må gjøre selv. Ser på meg selv som veldig oppegående innen lodding, så det blir ikke noe problem på den fronten.

Hvor vanskelig blir dette for meg? Er det en type manual med steg for steg instruksjoner med? Har prøvd å lete frem noen videoer og/eller tråder med "in the making of" med bilder, for å se hvordan dette går for seg, men finner dessverre ingenting.

Er lite lysten på å bestille en sak som jeg aldri noen gang får satt sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

R1 på R1 på kortet, står kanskje verdien heller som for eks. 2,2k = R1 så da er R1 2,2k...

Samme med kondensatorer, kan være lurt å kunne lese komponentverdier ellers er det kalkulatorer for dette.. for eks: electronics assistant som er veldig grei.

Lurt å holde orden på ledninger, blir fort kluss og vanskelig å feilsøke om det skulle gå noe galt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vanskelig dersom du er god til å lodde og å holde tunga rett i munnen (altså være nøye når du monterer ledninger fra print til pots osv.)

Så har du jo oss å rådføre deg med, spørre om feilsøking osv.

Men jeg ville kanskje begynt med et enkelt prosjekt. Får man til det første, gir det gjerne selvtillit, til å gå på et mer avansert prosjekt seinere.

Jeg ville ikke begynne med f.eks Das Face fordi den krever oscilloskop for å trimmes optimalt. Selv om det er et prosjekt med få komponenter.

Et prosjekt som kan være fint og enkelt å begynne med kan være Das Plus (MXR Distortion +). Denne er enkel, ingen justeringer, bare å lodde sammen riktig så skal den virke.

Denne er, som nevnt i en annen tråd her, litt skarp i lyden, men da kan vi i forumet her være behjelpelige med å finne løsninger på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at Musikding-settene er ganske enkle å ha med å gjøre. Følg bruksanvisningene så går det bra. Er noe uklart, så forsøk å finne ut av det før du fortsetter. Det er vanskeligere å feilsøke i etterkant, spesielt dersom man har gjort mer enn en feil.

Hvilket sett du velger er jo veldig avhengig av dine behov. Hva har du av utstyr allerede, og hva ønsker du? Min personlige oppfatning er at alle rørforsterkere fortjener en Tube Screamer (dersom du for eksempel har en røramp), og det er en krets mange her i forumet allerede har bygget. Tube Screameren kan også brukes som en (ikke helt nøytral) boost også. Fin om man vil switche mellom komp og solo.

EDIT: Ser at du skal ha noe med to potmetre. Da blir sikkert Musikding Tube Screamer litt for stor. Hvor stor er den boksen du har?

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale den store boksen til TS'en ihvertfall.

Til pedaler ala MXR Dist ol funker det greit med de små.

Hank: Jeg kan ikke huske at min var så veldig skarp, men jeg sammenlighet originale skjema med Musikding-sine, og de ser ut til at Musikding-settene er optimalisert litt.. Blant annet ved å endre og innsette flere filtere. :P

Syns generelt den var veldig hard i klippingen, noe den skal være.. Men ikke helt min type vreng. Har dog ikke prøvd å modde den mer, mye latskap ute og går.. :P

Men ja, hvis noen skulle slite med dårlig lyd/tone, så er det en del her på forumet som kan en del filterteori :ninja:

Forresten! Sjekk ut boostene til Musikding. De er svæært enkle å lodde sammen, har svært få komponenter, tar veldig lite plass og er ganske geniale.

Jeg bygget midboosten for en god stund siden, og den låt som ei kule. Har en del komponenter liggende hjemme der jeg skal modde den til Treble/Mid/Bass-boost i en boks ved hjelp av switcher, har bare ikke hatt "tid" (eller lyst) ennå :P

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale den store boksen til TS'en ihvertfall.

Til pedaler ala MXR Dist ol funker det greit med de små.

Hank: Jeg kan ikke huske at min var så veldig skarp, men jeg sammenlighet originale skjema med Musikding-sine, og de ser ut til at Musikding-settene er optimalisert litt.. Blant annet ved å endre og innsette flere filtere. :P

Syns generelt den var veldig hard i klippingen, noe den skal være.. Men ikke helt min type vreng. Har dog ikke prøvd å modde den mer, mye latskap ute og går.. :P

Men ja, hvis noen skulle slite med dårlig lyd/tone, så er det en del her på forumet som kan en del filterteori :ninja:

Forresten! Sjekk ut boostene til Musikding. De er svæært enkle å lodde sammen, har svært få komponenter, tar veldig lite plass og er ganske geniale.

Jeg bygget midboosten for en god stund siden, og den låt som ei kule. Har en del komponenter liggende hjemme der jeg skal modde den til Treble/Mid/Bass-boost i en boks ved hjelp av switcher, har bare ikke hatt "tid" (eller lyst) ennå :P

Hva er det de kaller midboosten ? Kunne trengt en midboost i tilegg til tubescreameren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, kanskje lurt å nevne hvilken "boks" jeg har. Det er en sånn jimmi hendrix fuzzface. Lyden ut på disse er så fantastisk lav at jeg tenker å bare bytte ut hele innmaten. Det er en pedal jeg er heller missfornøyd med, men selve boksen er jo stilig.

Pedalen fra utsiden

Her er bilde av innsiden. Heller romslig her.

Bruker for det meste en POD akkurat nå, men tenker å bytte ut denne sakte med sikkert med et ordentlig pedalbrett. Har allerede en Bigmuff og en DS2 turbo distortion, så noe særlig med distortion/fuzz trenger jeg ikke. Overdrive kunne kanskje vert interessant, men har jo 2 kanaler på ampen min, så kan jo switche til en rimelig god overdrive der.

Jeg vet egentlig ikke hvilke pedaler jeg vil ha. Men spiller omtrent bare Punk, grunge osv, så spiller sjeldent clean og sjeldent fullspekket metal. Så ser ikke mye nytte av for eksempel tremolo, phaser, delay osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hardon boosteren til musikding er en kul booster med et bittelite løft i mellomtonen, ellers er Alembic Stratoblaster boosteren til generalguitargadgets litt mer nøytral i tonen og har litt mindre mengde boost (Aphelion på forumet her bruker den modellen jeg bygde, spør han).

Der Llama er også en kul pedal fra musikding, den er litt mer fuzzy og kanskje litt tyngre/mørkere enn en TS. Får litt stoner feeling med den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SuperHardOn (Der hard one) er en vinner, bruker den mye på clean og i kombinasjon men TS, her den helt i slutten av pedalrekka.

Velg ROSS kompressoren hvis du skal bygge kompressor, den er også meget god, men den er mer komplisert enn Der Hard One.

Edit, ser nå at du skal ha det i en fuzzface boks, Da MÅ du lage en av fuzzene...

Endret av Loztboy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.