Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forsterker til småbarnspappa og nybegynner


GlobalRider

Anbefalte innlegg

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ang. gitar så synes jeg det bare er ett råd som duger: Ta en tur til en instrumentbutikk, prøv alt du kommer over i din prisklasse og velg noe du liker. Få butikken til å sette på nye strenger og gjøre en skikkelig setup av den, dersom du ikke har gjort det før.

(null)

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg en forsterker og ikke et effekt-brett e.l. Det er greiest for en som ikke har noe særlig forhold til hvordan en gitarforsterker fungerer.

Sannheten angående god gitarlyd er at du må spille brukbart høyt for å få god lyd ut av noe som helst. Kjøper du en forsterker som har en viss størrelse/effekt/høyttaler-størrelse får du i alle fall god lyd når du har mulighet til å skru opp litt. Skal du øve uten å forstyrre omgivelsene bruker du heller et headset.

Fender Mustang forsterkerne er veldig rimelige og bra til prisen. De gir deg avanserte muligheter til å koble forsterker mot pc for opptak og redigering av lyd, men fungerer samtidig som en vanlig forsterker, som er relativt enkel å betjene.

Vox Valvetronix o.l. er også fine. De begynner å bli litt utdaterte lyd og funksjonsmessig kanskje, men de er enkle å betjene, samt gir deg helt ok lyd for pengene.

Sats på en forsterker med 10 eller 12" høyttaler-element, så har du noe som kan låte brukbart hvis du faktisk ønsker å spille litt høyt noen ganger, og som låter helt ok på moderat volum.

Angående gitarer så er begge disse gitarene helt greie valg. Generelt får du litt mer for pengene med en Stratocaster kanskje, fordi de koster mindre å produsere. Hva som er den beste nybegynnergitaren av en Les Paul eller Stratocaster er det ikke noen fasit på, men en Stratocaster kan nok oppleves som mindre "klumpete" og mer "håndterlig" - dessuten er de gjerne lettere i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter innlegget til Greener. "+1" :)

Det er også billigere å kjøpe en modelleringsforsterker fremfor forsterker+effektbrett, da disse brettene ofte koster en del. Og det er ingen garanti for at de låter bra med dne forsterkeren du kjøper..

Mao: Kjøp en "alt-i-ett"-amp ala Vox VT/Valvetronix, Fender Mustang, Cube, Line6 Spider ol :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg har skjønt har vel tipsene gått på å kjøpe et multieffektbrett og koble det til hjemmekinoanlegg eller tilsvarende. Jeg ville likevel gått for en modelleringsamp. Mye mindre styr, og erfaringsmessig fører et enkelt oppsett til at man spiller mer enn om det er mye styr å koble opp utstyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har du jo fått mye info her allerede da.

Men litt mer om det med gitarer... Stratocaster og Les Paul er liksom to forskjellige religioner, om man kan si det slik. Strat er singlecoils, tremolo og hals som flukter med kroppen, mens Les Paul er humbuckere, fast stol, og vinklet mellom kropp og hals.

Du må nesten bare prøve, hva du liker best. Og så finnes det jo strater med buckere, hvis du liker strat i handa, og buckere i øret. Og så finnes det telecastere, hvis du liker singlecoils, men ikke vil ha tremolo.

Gakk i butikken, spør, grav og prøv deg frem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK takk for input.

Jeg får bruke litt mer tid før jeg velger. Får manne meg opp å prøve litt skikkelig i butikk, har bare spilt frakoblet. En liten terskel å krysse når man er så nybegynner som meg. Men jeg antar personalet er så interessert i å selge at de gir blaffen i hvor dårlig kundene spiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. valg av forsterker, så har jeg en kommentar.

Jeg kan fint lite om de fleste av forsterkerne som nevnes her, men du spør i starten om Yamaha THR5 kan være et alternativ. Jeg fikk teste en THR10 litt i butikken i dag, før bussen gikk hjem. Det er stort sett den samme forsterkeren, bare at den har litt mere kraft og litt flere valgmuligheter. Jeg synes den virker veldig greit til spill på lavt volum. Fin tone, gode effekter, mange forsterkermodeller å velge mellom (clean, crunch, klassisk vreng, mere vreng ++). Jeg brukte en Gibson Les Paul av et eller annet slag (humbuckere, altså), men den funker sikkert supert til Stratocastere óg :)

THR10 er en alenestående forsterker, som alle andre, men kan i tillegg kobles til PC'en med USB-kabel dersom du får lyst til å ta opp noen riff for å imponere ditt livs utkårede :D

Kobler man til PC vil man, i likhet med Line6 POD, få veldig mange flere muligheter, og da har man noe å fikle med dersom man får lyst til å eksperimentere utover det man kan gjøre på selve forsterkeren. I tillegg kan du koble en MP3-spiller eller annen lydkilde til forsterkerens AUX-inngang, og spille i lag med favorittsangene dine. Du kan selvsagt også koble til headset og spille "lydløst".

Når det gjelder Line6 POD så har de utrolig mange muligheter ift. å koble til PC osv. Lyden kan ikke måle seg meg ekte gode forsterkere, men man har altså alle disse mulighetene. Jeg har en Line6 POD Studio UX2 som jeg bruker nå. Denne funker veldig greit - riktignok etter at jeg har fyrt i gang PC'en først - men jeg savner dynamikken, tonen og trøkket som man gjerne finner i en ordentlig forsterker. Mye av dette fant jeg i Yamaha THR10 når jeg testet den (ift. å spille på lavt volum). Når jeg flytter inn i ny hybel etter nyttår så blir THR10 absolutt med i vurderingen av ny hybel-forsterker!

Supertips: Gjør som flere andre her sier. Dra til butikken og spør om du kan få prøve en gitar og noen små forsterkere til hjemmebruk. Synes du lyden høres konge ut, så er det bare å smekke Visaen i bordet.

Lykke til! :)

EDIT: Når du tester forsterkere så trenger du ikke nødvendigvis å dra Malmsteen-soloer for å imponere betjeningen til å gi deg guddommelig rabatt! Ta noen power akkorder (ikke spill Smoke On The Water i noen gitarbutikk, noen gang), fikle litt i bluesskalaen osv., så hører du fort hvilken av forsterkerne i butikken du liker best:)

Endret av Mariu1519
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Modern Player Telecaster Plus FTW! ;)

Da ble det en slik en. Jeg var i den lokale butikken å kikket litt og så ble jeg anbefalt denne. Har ikke noe sammenligningsgrunnlag, men synes Fender virket enklere å spille på enn Epiphone Les Paul.

Har bestilt meg Yamaha THR10, men den har visst ikke kommet til Norge enda. Vurderer å endre ordren til Fender Mustang I, men jeg får vente litt til da butikken mente at Yamaha'en skulle komme i januar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Liker veldig godt utseendet på telecaster også.

Men jeg begynner å bli lei av å spille på gitaren uten at den er koblet i! :)

Så jeg lider valgets kval om jeg skal velge Yamaha THR10 eller Fender Mustang I. Har sett litt på videoer på Youtube. Og bruken av mustangen virker litt forvirrende, men det vil sikkert bli mer forståelig etter en tids bruk. Høres kult ut at du kan modellere eksisterende forsterkere. Og antar at FUSE-softwaren i hvertfall for øyeblikket har flere brukere og dermed flere muligheter enn Yamaha's software.

Yamaha'en virker veldig enkel, men den har kanskje ikke like mye muligheter som mustangen? Får mye skryt for lyden på lavt volum samt at det er stereo. Vet ikke om stereo betyr så mye.

Noen som har innspill?

Jeg vet det riktige er å prøve i butikk og gjøre seg opp sin egen mening, men jeg er så fersk at det er greit med innspill fra andre.

99% av spillingen vil foregå når ungene er i seng så det vil si lavt volum. Men det virker som begge forsterkerne takler det bra. Av og til vil jeg sikkert vri volumet opp litt når jeg spiller i stua.

Sansynligheten for at jeg skal bruke forsterkeren til å spille på en scene og trenger masse power er vel for øyeblikket minimal. ;)

Endret av GlobalRider
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen erfaring med noen av dem, men jeg ville nok uansett kjørt safe og kjøpt Fender Mustang. Jeg ville dog vurdert seriøst å gå opp til Mustang II. Ikke fordi du trenger den den ekstra effekten, men fordi det er et betydelig større element, noe som gir etter min mening fyldigere og bedre lyd, uansett volum. Mustang I har bare 8" element, og det synes jeg personlig blir litt spinkelt, selv om det spilles lavt. Ville seriøst vurdert å legge noen ekstra kroner for å få 2'ern med 12" i stedet.

Ellers er vel Mustang hvertfall et trygt valg. Ikke hørt om noen som er misfornøyd med dem enda. Mye forsterker for pengene. Yamahaen virker derimot litt mer for de som trenger en transportabel amp, enn for de som skal ha en øvingsforsterker hjemme i stua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruken av Mustang I (og II) kan være litt forvirrende, er enig i det. Ikke alle innstillinger kan gjøres fra panelet, du må ha den koblet til pc da. Men som jeg sikkert har sagt før, så vurder Mustang III, ikke så mye dyrere. men atskillig enklere betjening, alt kan gjøres fra panelet, og den har et godt og informativt display. Og den er helt perfekt for stuebruk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.