Gå til innhold

allyouneedisblues

Medlem
  • Innholdsteller

    55
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

0 Neutral

Om allyouneedisblues

  • Rang
    Nybegynner

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. God dag. Jeg har en Hagström Select Ultra Swede som jeg har et problem med. Når jeg velger coil split-bryteren til «humbucker-modus» og velger bridge-pickupen, så reduseres volumet på signalet ut dramatisk. Alle andre innstillingsmuligheter gir normal lyd. Jeg har ikke funnet noen løse ledninger etter en rask sjekk. Jeg er ikke så erfaren i elektronikkens verden. Er det noen som får en magefølelse på et spesifikt sted hvor jeg kan se litt mer nøye? Gitaren har to humbuckere med coil split-bryter, 3-veis pickupvelger, en volumkontroll og en tonekontroll.
  2. Her var det mange nyttige tips! Takk for det. Jeg har nokså tynne strenger allerede på denne gitaren. Kjører .009 nå. Jeg kunne jo kanskje prøvd å bytte til .008, som ville stått mer i stil med pickupene, hehe. Jeg har ellers strammet fjærene litt, samt justert "ned" sadelen en anelse. Det hjalp og jeg får nå neeesten samme tone med åpen streng og i tolvte band. Jeg er imidlertid på grensen til string buzz, så det er vel nærliggende å tenke at jeg har gjort noe galt et sted. Jeg tenkte å justere litt på truss rod'en, men denne sitter fast. Noen lure triks her? Noe jeg kan prøve å smøre med? WD-40? Hvor hardt skal jeg tørre å "bryte"? Jeg prøvde også å se på sporene i nøtta og de er nok nærmere eksempel A i bildet til Sarge her. Kan dette kanskje være en mulig årsak til at tonen blir litt lysere helt i starten, når jeg spiller litt hardt på de tykkere strengene? Det eneste jeg ikke skjønte var dette med å fjerne fjæra ved den mørke E-strengen. Hvordan gir dette mer å gå på for intonasjonen? Jeg må jo da stramme de to gjenværende fjærene ganske mye for å få tremoloen/stolen/(dere skjønner hva jeg mener) tilbake i samme posisjon. Jeg liker generelt å eksperimentere litt med ulike typer strenger, som jo kan gi et behov for ny intonasjon. Kunne noen anbefalt en ikke så altfor lang bok om emnet? Intonasjon er noe jeg gjerne vil kunne fikse selv ved behov. Ikke minst fordi det er svært langt mellom gitarteknikerne her i nord hvor jeg bor.
  3. God kveld! Første forumpost her for meg på noen år. Det er altså snakk om en forholdsvis billig LTD ST-203 "Strat". Jeg har hatt denne gitaren i noen år og har satt den opp med floating tremolo. Her om dagen fant jeg altså ut at jeg skulle forsøke meg på å forbedre intonasjonen på den. Dette er nokså nytt for meg. Strengen jeg sliter med, er den mørke E-strengen. Når strengen er tunet til E ved åpen streng, så får jeg en litt lysere tone i tolvte band. Sadelen er justert helt bak, slik at strengen er så lang som den kan få blitt. Alle de andre strengene er så å si perfekt intonert - både ved bruk av hørsel og tuner. Jeg har ikke opplevd noen nevneverdige problemer med at gitaren blir ustemt ved kraftig bruk av vib-armen, prisklassen tatt i betraktning. Jeg innser at jeg kanskje kunne fikset problemet helt eller delvis ved å gå tilbake til "ikke-floating" tremolo, men det var jo selvsagt litt av moroa med denne gitaren. Noen tips?
  4. Takk for tipset! Nå har jeg faktisk loddet ferdig, så jeg skal kjøre på med en liten test her. Kommer det lyd (helst god lyd...) så tror jeg jeg gir meg for i kveld. Jeg får evt. gjøre dårlige koblinger på nytt igjen senere.
  5. Hei! Jeg driver og bytter pickuper i LTD-Strat'en min (ST-203), men nå er det slik at kapasitoren i gitaren sitter på et annet sted enn i koblingsskjemaet til de nye pickupene. I tillegg så har jeg nettopp hatt problemer med å få smeltet en stor klump loddetinn på volumpot'en, så jeg tenker at hvis jeg kan la kapasitoren sitte der den er så gidder jeg ikke å ødelegge loddingen på den, i tilfelle det blir problemer der også. Som dere ser på koblingsskjemaet for de nye pickupene under, så skal kapasitoren sitte mellom punktene P1 og G1 som jeg har markert med penn på den høyre toneknotten. Slik gitaren er nå så sitter den mellom P2 og G2 på den venstre toneknotten. Med min veldig begrensede erfaring med elektronikk så kan det virke som det ikke gjøre noe at kapasitoren fortsetter å sitte der den sitter, men for sikkerhets skyld så hadde det vært greit om noen litt mer kvalifiserte tok en titt. Er det forresten noen som har noen tips til hvordan jeg kan få smeltet loddingen på volumknotten skikkelig? Jeg klippet bare kablene som gikk mellom volumknotten og de tre gamle pickupene, men det hadde kanskje vært greit og fått fjernet stubbene som står igjen. Jeg har forsåvidt en ekstra volumknott i tilfelle det svir seg, men den har en større diameter så jeg har egentlig ikke lyst til å gamble på noe. Takk på forhånd for svar!
  6. Da har jeg gjennomført reparasjonen, så får vi se hvor lenge det varer. Tommern: Godt tips. Skal huske på det til neste gang. Denne gangen smidde jeg til tannpirkerne slik at de fikk en helt rektangulær form. Satser på at det holder, dét og.
  7. Takk for raske svar. Det aller meste av gjenger i treverket er borte. Er det da bedre å legge ved en liten bit av en tannpirker i hullet i tillegg til limet, som du sier, CastorFiber? De to limtypene jeg har som jeg tror egner seg best her er hurtigvirkende epoxy og vanlig trelim (de oransje flaskene). Hvilken av disse bør jeg bruke? Trelim (og tannpirkere) har jeg brukt med godt resultat i skruehullene til reimfester tidligere, men epoxy har jeg ikke brukt på en gitar før.
  8. Hei! Som tittelen sier så spratt nettopp strengetreet (samme som på dette bildet) til B- og lys E-streng ut av hodet på gitaren. Jeg har ganske nylig kjøpt meg en LTD ST-203 for å eksperimentere litt med, men selv om gitaren var billig så synes jeg det er litt rart at slikt skjer uten videre mens jeg stemmer gitaren. Jeg har bare kjørt vanlig E-tuning og har ikke gjort noen syke triks med vib-armen som bør ha forårsaket at den spretter ut. Jeg lurer nå på hva jeg bør gjøre. Jeg bor for tiden i Sverige, mens Gitarhuset (som jeg kjøpte gitaren fra) kun driver innenlands i Norge. Derfor vil jeg helst slippe å måtte kjøre til Norge på nytt for å ta det på garantien. Den billigste og enkleste løsningen jeg ser for meg er å skru på strengetreet igjen med en skrue med litt større diameter, siden mesteparten av gjengesporet i treet er slitt vekk nå. Noen som har noen tips eller erfaringer her? Hvilke skruetyper er å foretrekke og kan det bli holdbart? Jeg ser også at det er noe som heter staggered poles, eller stemmeskruer med gradvis lavere høydeforskjell. Finnes det noen gode slike løsninger (f.eks. merker med godt rykte) og hva bruker de å ligge på i pris? Er det virkelig noen merkbar forskjell i hvor godt strengen holder stemmingen med en slik løsning uten strengetre? Marius
  9. Beklager at jeg ikke har svart her før nå! Takk for alle forslagene og forklaringene. Det ble til slutt Yamaha THR10X og Beyerdynamic DT770 PRO (80 Ohm). DT770 var et ganske klart valg for min del. THR10X valgte jeg hovedsakelig pga. det enkle grensesnittet med alle skruknottene rett på boksen samtidig som den er fleksibel (innebygde stereo-høyttalere, batteri, aux...), i tillegg til at det er mange gode ord å finne om den på diverse nettsider. Lydopptak som jeg fant var også overbevisende. Venter spent på posten:)
  10. PerH: Godt tips, det å bruke ampmodellene som det de er og ikke nødvendigvis det de "skal" etterligne. Har slitt litt med mye latency noen ganger da jeg måtte kjøre software monitoring. Hvilke komponenter i PC'en er det som bestemmer hvor lav latency man kan få (uten å få forstyrrelser i lyden)? Tenker om det f.eks. er en fordel me høy klokkefrekvens på prosessoren, stort minne i RAM-brikkene osv. simenandreas: Ah, takk for forklaringen :-) sarge: Vet du hva, nå har jeg googlet litt i kveld og THR10 og THR10X ser faktisk ganske interessante ut. Jeg så faktisk litt på THR10 for et års tid siden, prøvde den i gitarsjappa osv., men jeg fant aldri gode opptak av den gjort rett i PC'en (uten mikrofon) så jeg glemte av hele forsterkeren. Men jeg leser mye skryt på nettet og i de opptakene jeg hører på Youtube nå, så har THR-serien akkurat den ekstra "snerten" i lyden som jeg savnet med UX2-kortet mitt. Jeg er vel egentlig ganske nært å slå til på enten THR10 eller THR10X nå. Tror ikke det er noen vits for meg å gå for noe dyrt som Line 6 POD HD Pro, spesielt siden jeg hører at selve ampsimuleringen i den ikke er noe bedre enn i de billigere produktene i POD-serien. POD HD Pro har jo en del fancye funksjoner, men jeg synes kvaliteten på lyden er klart viktigst.
  11. Hei! Jeg skal bo i en studentbolig i en periode framover hvor lydisoleringen mellom hyblene er omtrent ikke-eksisterende. Dermed kan jeg ikke bruke Marshall'en min og trenger noe jeg kan plugge et godt headsett inn i for å spille gitar. Jeg har da to spørsmål: Hvilket lydkort/forsterker bør jeg velge? Den skal så å si bare brukes til el-gitar og det viktigste er da såklart at gitarlyden er god med den innebygde per-ampen, amp-modellene osv. osv. Jeg spiller ting med en del gain og slikt, som Yngwie Malmsteen, Gary Moore, Ozzy Osbourne osv. Jeg liker altså mye trøkk, men samtidig skal lyden være klar og tonene skal være godt hørbare (godt definert eller hva det nå heter). Jeg har middels til dårlige erfaringer med mitt Line 6 UX2 (som sviktet nylig). Ikke med brukervennligheten, men med lyden på gitaren. Lyden synes jeg var tørr og lite spennende. Lite dynamikk og de fleste av disse begrepene som jeg ikke har så godt begrep om. Kort sagt så var det lite trøkk i lyden og den var kjedelig. Passer sikkert til ikke-kresne folk som liker støy, men ikke til det jeg liker å spille. Jeg så først på Focusrite Saffire PRO 24, Native Instruments Komplete Audio 6 og et par til lydkort i omtrent samme prisklasse som UX2, men jeg er usikker på om jeg egentlig vil få det store løftet i lydkvalitet som jeg er ute etter her? Jeg har sett litt på Line 6 POD HD Pro, som koster godt over dobbelt så mye som de andre. Den høres jo forsåvidt bra ut i de opptakene som ligger på hjemmesiden til Line 6, selv om jeg fortsatt kan høre at lyden kommer fra et lydkort. Jeg har også sett bittelitt på Line 6 POD HD, som er omtrent i samme prisklasse som de første kortene jeg nevnte igjen. Noen som har prøvd noen av disse? Finnes det gode alternativer som jeg ikke har nevnt? Jeg forventer ikke at jeg skal få like god lyd som fra Marshall'en, men jeg håper det finnes noe som er bedre enn UX2'en i hvert fall, og som en student kan ta seg råd til. Jeg trenger også et skikkelig headsett. Jeg skal bruke det til alt fra gitarspilling til gaming, men jeg er primært ute etter et headsett som gir bra lyd til gitarspilling og innspilling av instrumenter. Jeg har blitt anbefalt et headsett. Jeg er ikke hjemme nå hvor jeg har linken til det, men jeg tror det var Beyerdynamic DT770 PRO. Her ser jeg at det er versjoner med ulik Ohm-verdi (80, 32 og 250 Ohm). Hva betyr dette rent praktisk og hvilken versjon bør jeg velge? På forhånd takk for alle svar! :-)
  12. Mange gode forslag her! Tror jeg skal teste ut noen av disse på andre trestykker før jeg prøver meg på gitaren. Gitaren er bare en billig Ibanez (min første el-gitar), men den blir også muligens et scalloperingsprosjekt utover høsten (må jo prøve det óg en gang), så jeg vil prøve å gjøre det skikkelig. Tusen takk for alle tipsene! Gluke: Den løsningen på det bildet du la ut likte jeg! Om ikke annet så ser det i hvert fall rimelig solid ut.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.