Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forsterker til småbarnspappa og nybegynner


GlobalRider

Anbefalte innlegg

Jeg har spilt kassegitar i ca ett år og har ingen erfaring med el-gitar. Men jeg har lyst til å begynne samt at det virker praktisk mtp at jeg stort sett får spilt når ungene i seng. Når jeg strummer så blir det litt i overkant høyt volum med kassegitaren og jeg er redd ungene skal våkne. Derfor tenkte jeg at det er praktisk med el-gitar på lavt volum.

Så det jeg lurer på er hvilken forsterker jeg bør gå for.

Egenskaper jeg er ute etter er:

- Lav pris siden jeg er en nybegynner

- Bra kvalitet på lavt volum

- Masse kraft er ikke så viktig siden jeg stort sett ikke har mulighet til å vrenge opp lyden uansett

- Liten størrelse og vekt

- Bør ikke være så dårlig at jeg får lyst til å kjøpe meg en ny etter ett år når jeg har funnet ut litt mer om hva dette er for noe.

Har sett litt på Yamaha THR5, kan det være noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvorfor gå for en Microcube??? Veldig portabel, men ganske så tynn lyd....

Trådstarter skal ha ampen hjemme, så hvorfor ikke gå for noe som gir fyldig og fin lyd, også på veldig lavt volum, og som kan spille noe høyere når muligheten byr seg??

Jeg hadde ikke nølt med å kjøpe en Fender Mustang III, 100 watt transistor og modellering, 12 tommers høyttaler, spiller nydelig på lavt lavt volum, og kan spille skikkelig høyt hvis man vil!

Modellerer Fender rør-amper veldig bra, samt masse effekter innebygd! Og ikke er den dyr heller.

Fender Fuse software er også veldig morsom og enkel å jobbe med for å lage egne patcher.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når unga har sovna bruker jeg kun Line6 hardware/software og øreplugger eller pc høyttalerne (ikke sånne små grå bokser! ;)

Har hatt Microcube men endte alltid opp å spille på PC da jeg plutselig kan få lyst til å ta opptak også.

Bare en liten input fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar. Angående musikk-stil og gitar så leter jeg litt og vurderer nå to stk gitarer:

Fender Elgitar Mexico Standard Strat MN

eller

Epiphone Les Gibson Standard

Begge er i samme prisklasse. Prøvde de litt i butikk og Fender'n virket mer behagelig å spille på. Noen som vet noe om kvalitetsforskjell på de to?

Angående musikkstil så er jeg helt nybegynner, men ser for meg at jeg prøver å lære meg mer sanger innenfor blues og rock.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, istemmer en POD, Pocket Pod er jo genial til slikt bruk. Ikke akkurat en forsterker da.

Mye inspirasjon å finne med mange lyder, blir fort litt kjedelig med kun en liten forsterker på lavt volum.

Pocket Pod er grei, men vær klar over at den sluker batteri. Man MÅ ha strømforsyning til den. Den er heller ikke så enkel å bruke. Dersom man liker å bla seg gjennom lange menyer på små skjermer, så er det mange modelleringsenheter som har nærmest uendelige muligheter, men jeg ville faktisk sjekket brukervennligheten også. Som regel skaffer man seg noen få favorittinnstillinger, uansett hvor mange ulike modelleringer man kan velge mellom, og da blir det plutselig viktigere at de modellene man har er gode enn at man har så himla mange.

Jeg var lenge veldig glad i Pocket Poden min, men det var fordi den lille solid state-ampen (en Marshall MG15CDR) sugde på alt annet enn clean. Nå har jeg en liten Blackstar HT-1R og en Fender Super Champ XD. Begge er rørforsterkere og med dem så trenger jeg ikke noen multieffekt. Fokus blir mindre å skru på knapper og mer på å spille gitar.

Jeg ville droppet de små multieffektenhetene med mange innstillinger og heller gått for en comboforsterker med innbygde simuleringer. Ofte litt enklere å stille inn og man slipper å sjonglere kabler, strømforsyninger etc.

Her er en liste av forsterkere jeg ville vurdert:

Line6 Spider IV 15

Line6 Micro Spider

Fender Mustang I

Vox Mini 3

Roland Micro Cube

Roland Cube 15XL

Roland Cube 20XL

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de fleste, ihvertfall nybegynnere foretrekker Fender gitarer. Les Paul har tykkere halser ok ikke like lett tilgang på de øverste båndene. Men det er noe man blir vant til. Også er det lyden, ingenting låter og har den "feelingen"som en god Gibson Les Paul. Men siden du er nybegynner spiller dette egentlig ikke noe særlig stor rolle, du burde velge utifra hvilken du synes er behagelig og spille, og om du vil ha humbuckers eller singlecoil.

Superstrater, dvs. Stratocastere med humbucker i bridge er veldig fine. Da har du både humbucker og singlecoils. Jeg synes Singlecoils høres alt for tynn ut i i bridge posisjon og går alltid for Humbucker i Bridge.

Ang. forsterkere. Så vil jeg anbefale en modelerings forsterker til nybegynnere. Det er liten vits med dyrere rørforsterkere, da man uansett ikke har ferdighetene til og utnytte den ekstra dynamikken og følsomheten rør gir.Line 6, Roland Cube, Vox Valvetronix. er alle gode alternativer. Vox Valvetronix er kanskje den forsterkeren som vil gi mest realistisk rør-tone, pga. den responderer mer som en ekte amp. Mens de andre har en mer "ferdig-produsert" tone. Hadde det vært meg ville jeg egentlig gått for en brukt Pod 2.0, Pod XT, Pocket Pod (500-1000). Og koblet den på et par ok høytalere istedenfor å kjøpe noe forsterker.

Endret av gromit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for en modelleringsforsterker med 12" element. Da får du en fin og fyldig lyd både på høyt og lavt volum, og du har mange muligheter. Fender Mustang, Vox Valvetronics og Roland Cube låter alle fint, men de to første kanskje litt bedre enn Cube. Mustangen vet jeg får mye skryt av de som har prøvd dem, og Valvetronics-serien til Vox vet jeg låter fint. Disse får man også for en billig penge på bruktmarkedet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal ha et fast hjemme-setup og vurderer POD, så er det jo fint. Men da ville jeg heller gått for en modelleringsforsterker ala Line6 Spider, Cube, Mustang ol.. Det er mye det samme opplegget, bare at det er lettere å skru seg til god lyd med en modelleringsamp fremfor en amp med modelleringsdevice ala POD i front.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.