Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Spørsmål ang pickups ol


Alfi27

Anbefalte innlegg

Jeg har ingenting i signalkjeden akkurat nå nei, kabel rett i amp med tuner i loopen.

Jeg har lest rundt på diverse forum, og har sett flere som mener at BB Pro låter "ice picky".

Jeg vet at JVM er i stand til å gi meg drømmelyden, ettersom den låter 90% som jeg vil akkurat nå, men som sagt ganske udefinert på akkorder under G.. Jeg er sikker på at det ikke er ampen sin feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hmm.. Jeg har ikke rørt høyden, og jeg kjøpte den ny, men jeg vet heller ikke hva som defineres som "sær høyde" :P

I mine øyner ser høyden normal ut.

Virker som at du mistenker elementene i kabinettet. Jeg er faktisk ikke sikker på at det er V30's i det, ratinga på kabinettet er 140 watt i mono og 70 watt i stereo..

Endret av Alfi27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Benytter tråden til å spør om en ting til..

Fikk installert en SH-5 i bridge for rundt 1 måned siden. Bra lyd, men nå begynner neck-pickupen å oppføre seg rart.... Når jeg bruker neck-pickupen, kommer det en grusom hylelyd, vil tro at det er feedback (selv om det ikke høres ut som typisk feedback), og når jeg switcher til bridge stopper hylelyden. Jeg bruker jo også noise-gate... Hva kan være galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Har nå hatt SH-5'en i en god stund, men syns det er litt for mye bass... Merket dette spesielt da jeg spilte med bandet, trommisen hørte meg ikke i det hele tatt (klart, kan ikke skylde alt på pickupen, men tror den har noe med saken å gjøre, og det er selvsagt ikke bare basert på at trommisen ikke hørte meg)... Noen som har tips til en pickup som ikke er helt ulik SH-5, bare mer bite, mindre bass, litt mer luftig og mindre compressed, og noe liknende 0:24 her og 1:37 her... Dere tenker kanskje, "hvorfor skaffer han seg ikke bare en JB?!", men er litt skeptisk siden det er en del som påstår at den låter rimelig grumsete...

Endret av Alfi27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med pickups er at vi mangler et felles vokabular for å beskrive hva vi ønsker oss, samt at ingen kan vite hvordan gitaren din låter med ulike pickups.

Alle gitarer har en "grunnlyd" i seg selv. Et godt eksempel er at jeg for noen uker siden byttet over et komplett plekterbrett med pickups og alt mellom to strat'er. I den ene gitaren låt det lystklingende med masse energi i øvre mellomtone og diskanten. Det mange ville kalle en 50's strat lyd (hva nå enn det måtte være..) I den andre gitaren låt samme brett mørktklingende og bassete med veldig lite respons i toppen av frekvensområdet. Den neste pickupen som hadde noen god "definisjon" var bridge pckup.

Dette er selvsagt problemet pickup produsentene ikke forteller deg om. Men f.eks SD prøver å gi deg et hint i form av - "hvis du har en lystklingende gitar så..." eller "For gitarer med gripebrett av ditt og datt.."

Dette er dessverre realiteten. Så hva skal man gjøre? Man må forsøke å danne seg et bilde av hvor landet ligger angående gitarens egenlyd, samt spekulere litt på om man driver og ønsker seg noe som kanskje ikke er oppnåelig ved bare å skifte pckups, eller kan løses på andre måter. Noe så enkelt som å skru ned volumkontrollen kan endre en pickups respons totalt. En EQ pedal er også et hot tips ofte.

Noen i tråden nevnte - hvis man har en tubescreamer osv - En tubescreamer er i realiteten en vrengpedal med et bassavskjæringsfilter.. Fra ca 700hz som er oppi mellomtonen, avskjæres sakte men sikkert alle lavere frekvenser. At denne pedalen dermed renser opp i en ullen bass er ikke noe å spekulere på. Den fjerner jo det meste av bassen :D

Angående RS kit - dette er ikke noe magiske greier som forbedrer eller endrer lyden nevneverdig. Primært gir det deg et sett potensiometer som er bedre tilpasset bestemte pickups. Altså volum og tonekontrollen vil gjerne fungere mer lineært og ikke endre lydens karakter like mye når du skrur ned volum/tone, som med den originale elektronikken. Hvis man ikke bruker volum og tonekontrollen, eller er fornøyd med måten de fungerer på, er et RS kit bortimot bortkastet i de fleste tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suhr Aldrich virker da bra, du har den i en Les Paul selv, Hallstein?

Hørte dere på linkene? Fyren som spiller der har ingen pedaler, bare en Les Paul Custom med JB i bridge direkte i en JVM, så i teorien burde JB gi meg ideallyden, men så er jo ikke Custom og Standard samme gitaren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker 2x Suhr Aldrich (Neck og Bridge) i min 1990 Les Paul Classic. Låter kuler og krutt, ville ikke bytta! (og nå har jeg hatt pickupsa i godt over ett år)

De kan kobles med coilsplit om du vil (4 ledninger) men jeg liker ikke coilsplit, så jeg har ikke brukt den funksjonen, så jeg vet ikke åssen det låter.

Men som humbuckere låter de som sagt, kjempebra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tenkt å bruke coilsplit, så... :P

Det er forsåvidt bare snakk om å bytte bridge, neck låter bra nok..

Men ang de sangene jeg refererte til, er det faktisk mulig å få sånn lyd, eller er det mye triksing og miksing i studio som gjør at det låter sånn?

Endret av Alfi27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ett studio-opptak er aldri noe særlig godt eksempel på hvordan man vil ha gitarlyd, da du "hører" mange ting. Flere spor med gitar, som gjør at det låter større, samt bass som pounder i bakgrunnen.

Jeg har prøvd mye, og det nærmeste jeg noen gang har kommet studiolyd var da jeg kjøpte Axe-FX. Man får vel ærlig talt ikke studiolyd fra amp+cab. Da får man amp-i-rommet lyd.

Note : Lol, 1337 innlegg ^_^

Endret av Hallstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker 2x Suhr Aldrich (Neck og Bridge) i min 1990 Les Paul Classic. Låter kuler og krutt, ville ikke bytta! (og nå har jeg hatt pickupsa i godt over ett år)

De kan kobles med coilsplit om du vil (4 ledninger) men jeg liker ikke coilsplit, så jeg har ikke brukt den funksjonen, så jeg vet ikke åssen det låter.

Men som humbuckere låter de som sagt, kjempebra.

Jeg har også Aldrich i min Les Paul og det funker knall!

Suhr lager noen av de beste pickupene du kan få tak i.

Jeg liker mange av de klassiske Duncan modellene og, men Suhr sine har en egen klarhet (I mangel av et bedre ord..)

Endret av Debris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.