Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Spørsmål ang pickups ol


Alfi27

Anbefalte innlegg

Saken er ikke bare den at den låter tynt, den låter også jævlig udefinert på akkorder under G... Å justere tone gjorde at den ikke låt like tynt, men fortsatt like udefinert.

Suhr Aldrich har jo helvetes mye output, tviler sterkt på at det funker så bra til clean..

Og for å si det sånn, så er det ikke jeg som kommer til å stå for jobben med å bytte pickups :D

Først må jeg bare slå ihjel noen av de derre påstandene dine her.

En RS-Kit er jo oppgradering av elektronikk som heter "Premium Vintage Kit for Les Paul" som HELT tydelig er myntet på Les Pauls med vintage-voicede pickups. For det andre, så er ikke høy output synonymt med dårlig eller steril clean i det hele tatt. Jeg har mye mer inntrykk av at det er MANGE ting som spiller inn for om en pickup låter bra clean eller ikke. Output er vel ærlig talt kun en liten del av regninga. Magnet-type, type ledning brukt (Inni selve pickupen) osv. spiller like mye inn.

Det at du slår ihjel ett forslag, fordi at du tviler, er jo også like rart. Få prøvd eller hørt de før du sier noe da gutt!

Om du har ett lydideal om cleanlyd som er kjempedefinert ala. Fender Twin/Deluxe Reverb, så må du lete lenge etter det i en Marshall-amp som du har, for å være ærlig.

Endret av Hallstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Først må jeg bare slå ihjel noen av de derre påstandene dine her.

En RS-Kit er jo oppgradering av elektronikk som heter "Premium Vintage Kit for Les Paul" som HELT tydelig er myntet på Les Pauls med vintage-voicede pickups.

Det finnes RS-Kit for moderne elektronikk også ;)

Etter det jeg har skjønt er det gitarer med Floyd og andre tremolosystem som hovedsaklig skal ha trembucker, så jeg tror nok at en helt standard Les Paul skal ha humbucker :P

Får se om det ikke blir en slik da, gidder ikke bytte ut neck-pickupen, siden den låter veldig bra. Regner med at det er mulig å bruke det samme pickupdekselet som står på pickupen nå?

Du må ganske enkelt bare måle. Det finnes en del Les Paul som skal ha trem-bucker varianten, så her ville jeg dratt frem målebandet bare for å være sikker. Nå skal det jo nevnes at det vil være særdeles liten forskjell i lyd mellom de to variantene. Forskjellen er i all hovedsak kosmetisk, men det er jo noen som plages av at ikke strengene og coilene er på linje.

Hvis du er hendig med loddebolten er det mulig at du kan bruke det gamle dekselet, men det er en reel sannsynlighet for at det ikke passer skikkelig. Kjøp heller en pickup med cover, så slipper du det problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil unngå grums så bør du også unngå kombinasjonen LP + Duncan JB...

Tull og tøys. Har en JB i min LP Custom og der er det ikke mye grums.

Det blir for enkelt å bare si at LP + JB = krise, til det finnes det alt for mange som har den komboen og er strålende fornøyde.

Men det ser ut til å variere veldig mellom forskjellige gitarer hva som funker og hva som ikke funker. Så derfor: det som funker i min gitar trenger ikke nødvendigvis å fungere i din. Det beste er selvfølgelig hvis en har anledning til å prøve selv, i sin egen gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må jeg bare slå ihjel noen av de derre påstandene dine her.

En RS-Kit er jo oppgradering av elektronikk som heter "Premium Vintage Kit for Les Paul" som HELT tydelig er myntet på Les Pauls med vintage-voicede pickups. For det andre, så er ikke høy output synonymt med dårlig eller steril clean i det hele tatt. Jeg har mye mer inntrykk av at det er MANGE ting som spiller inn for om en pickup låter bra clean eller ikke. Output er vel ærlig talt kun en liten del av regninga. Magnet-type, type ledning brukt (Inni selve pickupen) osv. spiller like mye inn.

Det at du slår ihjel ett forslag, fordi at du tviler, er jo også like rart. Få prøvd eller hørt de før du sier noe da gutt!

Om du har ett lydideal om cleanlyd som er kjempedefinert ala. Fender Twin/Deluxe Reverb, så må du lete lenge etter det i en Marshall-amp som du har, for å være ærlig.

Jeg har aldri slått i hjel noe som helst, og hvorfor må man ha en Fender-amp for å få god clean-lyd? Syns cleanen i min Marshall er fremragende bra.

Det med at vintage-kitet er myntet på vintage pickups betyr ikke nødvendigvis at det ikke vil låte bra med "ikke-vintage" pickups.

For å si det sånn, så virker JB svært bra, og ser ut til å gi lyden jeg vil ha. Aldrich virker ikke dum den heller, men tror JB passer meg bedre.

Har også sett på SH-5, og den virker også veldig bra. Den skal låte ganske likt JB, men mer bass (jeg liker bass :wub: ).

I følge Duncan har SH-5 7/6/9, og SH-4; 5/6/8 (Bass/Mids/Treble).

Endret av Alfi27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en tanke her om det muligens kan være høyttalerelementene dine som kan være litt av grunnen til at du føler du får litt skarp topp og kanskje ikke fullt så fyldig som i den andre forsterkeren du har/hadde.

Tenkte det kanskje var v30 elementer i det nye kabinettet, men fant ikke ut av hvilke elementer som står i slik i farta.

for å si det litt kort så ville jeg prøvd å montere inn det elementet du har i den andre forsterkeren din i kabbet og se hvordan det blir.

Er etter min mening veldig mye å si hvilke høyttalere som brukes. Helst noenlunde like mye som gitarer og forsterkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gamle forsterkeren min har jeg solgt.. :P

Jeg syns forsåvidt ikke at lyden var überfyldig med den heller egentlig, men tenkte liksom aldri over det, og spilte heller aldri så veldig høyt med den. Den låt også mye mer udefinert med TSL'en, men tenkte alltid at det var ampen sin feil (som sagt, så er det "grumsen" og det at den låter udefinert som er det største problemet).

Tror det er V30's i kabinettet, ja.

Hva tror dere om SH-5 da? Den har en annen magnet (keramisk i stedet for V). Sjekket også ut Alternative 8, med Alnico 8-magneter. Hva er egentlig forskjellen på disse magnetene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt om jeg skjønte hva du mente :P Hva er poenget med at gitaren låter bra på en JCM800 f eks når jeg ikke har en JCM800? Jeg har ikke tenkte å bytte amp for å si det sånn :P Beklager hvis jeg misforstod svaret ditt totalt (noe jeg helt sikkert gjorde).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det Audun nok mente er at et pickup bytte utgjør en ganske liten del av det totale lydbildet. Det er ampen som har desidert mest å si for hvordan det låter.

For å si det litt flåsete: hvis lyd idealet ditt er en JCM800, men alt du har å spille på er en Fender Twin så kan du bytte mikker til du blir grønn uten at du kommer en millimeter nærmere drømmelyden :P

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det Audun nok mente er at et pickup bytte utgjør en ganske liten del av det totale lydbildet. Det er ampen som har desidert mest å si for hvordan det låter.

For å si det litt flåsete: hvis lyd idealet ditt er en JCM800, men alt du har å spille på er en Fender Twin så kan du bytte mikker til du blir grønn uten at du kommer en millimeter nærmere drømmelyden :P

.

Noe i den duren ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.