Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bygge 1X12" Kab


Anbefalte innlegg

Er i gang med å bygge 2x12" kab. bilder kommer etterhvert. Målene på kab. er basert på 1x12 Engl kab, slik at det skal passe til Screamer toppen.

Kassa er bygd i 18mm furu hobbyplater fra biltema, og baffelplate og bakplate i 18mm forskalingsplate (kryssfiner)

Bilde0073.jpg

Elementet er et Celestion G12H ett eller annet.

Ønsket om å kle kassa i tolex var stort, men følte at det kosta litt mye. Tenkte ut mange alternativer, prøvde bl.a. ut å kle den i sakkosekk skai, men det ble fiasko. Alt for tynt og skjørt. Løsnet fort og ble fort avtrykksmerker.

Har nå handla inn svart "basskassestoff".

Så var det grillen, her var det og mange kreative ideer, bl.a. å sveise rørstykker og prøve å lage en blackmore'ish grill, men det ble heller ikke noe.

Bestillte til slutt en vanlig svart marshall type grillklut.

Spørsmål til DIY fantastene:

Når jeg fester grillkluten til baffelplata, må denne "fores" litt ut fra baffelplata sånn at det ikke ligger å slår på plata? type trommeskinn. Eller kan den legges helt innpå?

Endret av SuperamunD
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handla skai på en møbelforretning, trakk også baffelen med dette. Malte kassa svart under, så det ikke blir så tydelig når du får sår i kassa.

Limte fast skaien på baffelen og festa den på baksiden, og stifta såvidt jeg husker...

Skai får du jo tak i, båtsjapper kan også være verdt å sjekke, synes sånn hårete basskassestoff er veldig grellt... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det så jo veldig bra ut! har du brukt et håndkle eller noe på det siste eller? hehe. Ser tøft ut!

Skisse på spørsmålet mitt:

baffelplate.jpg

Er det ikke en fordel å montere grillklut på en "ramme" rundt baffelen (avstandstykker) slik at ikke kluten ligger å slår på baffelplaten i takt med gitar riffa? eller tenker jeg feil? Åssen gjorde du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du legger så mye arbeid i et flott kabinett, ville nå jeg strebet etter å finne et trekk som er mest mulig lik din Engl.

Det ser jo så pent ut at det er ille å i det hele tatt trekke det ;-)

Selv om det koster noe mer ville ikke jeg trukket dette med dårlig skai!

Endret av Hank Annicke Noe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monter baffel (plata som elementet er skrudd fast i) på baksida kanten med alle skruehullene på bildet der.

Så lager du en firkantet ramme med samme eller litt mindre dybde enn den kanten du fester baffelen i. Bredde og høyde skal være at den passer akkurat innenfor kanten, og blir da beskyttet av denne. Da blir den ikke utsatt for slag/trykk fra noen av sidene og kan falle av eller bli ødelagt.

Denne ramma trekker du med høyttalerstoff eller hva du vil, og fester den med borrelås i baffelen. Fronten bygger nok ut til at høyttalerstoffet ikke kommer borti elementet. Da kan du skru fast elementet på utsiden av baffelen for å lettvint kunne skru det ut igjen, det er bare å nappe av frontramma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Er i gang med å bygge 2x12" kab. bilder kommer etterhvert. Målene på kab. er basert på 1x12 Engl kab, slik at det skal passe til Screamer toppen.

Kassa er bygd i 18mm furu hobbyplater fra biltema, og baffelplate og bakplate i 18mm forskalingsplate (kryssfiner)

Elementet er et Celestion G12H ett eller annet.

Dette ser jo veldig bra ut! Jeg driver å spekulerer på å lage et 1x12 kab til Tiny Terror'n min, men er svært usikker på hvilke mål som blir optimalt. Noen som har noen tips (enten beregningskalkis eller rett og slett mål)? Er i utgangspunktet ute etter å lage et kabinett som ikke blir så voldsomt mye større enn min Fender Blues Jr...

Planlegger å bruke et vintage-voicet Fane-element som jeg har mulighet for å få for en billig penge - synspunkter på disse elementene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal snart mekke ett 212 cab, tenker jeg tar utgangspunktet i AC30 comboen sitt cabinett ettersom det er det jeg har tilgjengelig for mål.

Tenkte jeg skulle ha aluprofiler rundt alle kantene og trekke selve kabinettet i høyttaler stoff eller noe skai..

Om dere har noen tips å dele så bring it, vet det finnes noen kalkulatorer på nettet om disse kabinettene, anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kabinettet er egentlig bare basert på utvendige mål på ett 1x12 Engl kab, burde jo egentlig ikke være mer hokus pokus enn det.

Status oppdatering:

Selve kab er trekkt, baffel og bakplate er gjort klar, litt montering og trekking igjen så er det ferdig. MEN når man har hus, barn og gravid kone så tar det tid! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) blir nok bra dette, Driver og skap bygge meg en Champ head selv så må vel begynne i samme gata selv snart som du gjør her

Eneste blir om lager alt fra bunnen av eller om modder om en 8" kasse jeg har til 10". Har selv tenkt litt på og bruke Carbon film i en fresh farge, eks Gul/gold, Dette er ganske billigt fra ebay samt det er veldig enkelt og påføre. Høyttaler trekk er helt greit det og ser bra ut, Men om skal transporteres en god del så vil det fort sette seg fast støv og dritt, men går jo an og støvsuge også ^^

JJ_CF_G1.jpg

Minner jo en god del om den gode gamle "Tweed" tolexen, men litt mer custom på en måte, "Alle" som bygger en gammel champ har jo fender tolex ^^

Får se hva det blir til, tenkte litt på denne carbon filmen og et passende trekk foran høyttaleren.

Men lurer litt på hva folk mener med "baffel"? Og er det noen grunn for at du valgte furu? Den ampen jeg plukket fra hverandre her var bygget i spon, om dette er for og gjøre det billigt eller at spon reflektere lyd dårligere/bedre en hel tre?

Men uansett ser ut til og virkelig være bra bygged dette prosjektet ditt vertfall, Stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det :) Det heter seg vel at gitarhøyttalerkab skal bygges i levende tre, motsetning til basskasse til hifi der kassa skal være av dødt materiale. Baffelplate er den plata som høyttaler er festet i. Hobbyplater i furu var det som var lettest og billigst å få tak i, Må bare huske å skru masse, en skrue i hver "stav", sånn at ikke noe slår seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Skal snart mekke ett 212 cab, tenker jeg tar utgangspunktet i AC30 comboen sitt cabinett ettersom det er det jeg har tilgjengelig for mål.

Tenkte jeg skulle ha aluprofiler rundt alle kantene og trekke selve kabinettet i høyttaler stoff eller noe skai..

Om dere har noen tips å dele så bring it, vet det finnes noen kalkulatorer på nettet om disse kabinettene, anyone?

Bare husk at AC30 sin form vil gjøre kabinettet større enn nødvendig, iom at den svarte tolexen gjør kabinettet 10-12cm høyere enn nødvendig... Du trenger altså bare opp til kanten av det svarte... Regner med du visste det, tåpelig svar...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.